برای آتش زدن کعبه «سیم بُکسل» به کمک بنی امیه آمد

رضا استادی

11 دی 1389 ساعت 10:27

در نسخه نهایی این سیم بکسل​ها به وسیله جلوه​های ویژه رایانه‌ای حذف شد اما خاطره آن شب​های سرد با هیچ نرم‌افزاری از ذهن بچه​های مختارنامه محو نمی‌شود.


فرهنگ: قسمت چهاردهم مختارنامه احتمالا بسیاری از مخاطبان این سریال تلویزیونی را غافلگیر می​کند. قسمتی که در آن بعد از دیدن یک جنگ تن به تن جذاب، دوربین به داخل حریم کعبه آمد تا شاهد حمله امویان با منجنیق به کعبه و آتش زدن خانه خدا باشد. واقعه ای دردناک و تکان دهنده که هنوز هم یاد آوری آن قلب و روح هر مسلمانی را آزار می​دهد.

حتما دوست دارید بدانید این صحنه​ها در چه شرایطی، چگونه و کجا مقابل دوربین رفت؟ صحنه​های مربوط به کعبه و بناهای اطراف آن در منطقه احمد آباد مستوفی و در بخش وسیعی از زمینی ساخته شد که برای ساخت دکورهای سریال تهیه شده بود. این صحنه​ها در شب فیلمبرداری شد. جای شما خالی! این بخش از کار در زمستان سال ۱۳۸۷ و در شب​هایی فیلم برداری شد که دمای هوا گاه به کمتر از ۱۲ درجه زیر صفر می​رسید. آن روزها عوامل مختارنامه حدود ۲۰ روزی که این صحنه ها فیلم برداری می​شد، هرچه لباس گرم در خانه داشتند بر تن می​کردند و به دلیل حجم لباسی که بچه​ها بر تن داشتند، گاه تشخیص آدم ها در سر صحنه غیر ممکن بود!

فیلم‌برداری صحنه حمله امویان به مکه نقطه اوج درخشانی از همکاری گروه​های مختلف سازنده سریال همچون: تدارکات، صحنه، جلوه​های ویژه، چهره پردازی، کارگردانی و... بود.

برای این بخش از کار حدود یک هفته گروه فیلم‌برداری به شکلی فشرده کار کردند تا نورپردازی صورت گیرد. بخشی از نورپردازی هم در این مرحله به وسیله « بالن نوری» انجام شد که پیش از این در فیلم «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمی مورد استفاده قرار گرفته بود. این بالن با کمک یک جرثقیل با طول دکل پنجاه متر بر فراز دکور قرار می‌گرفت تا شرایط نوری مناسب برای فیلمبرداری این بخش فراهم شود.

گروه جلوه های ویژه میدانی و گروه تدارکات سریال نیز در این مرحله دست به دست هم دادند تا امکانات مورد نیاز برای فیلمبرداری آماده شود.

برای این بخش از کار نیاز به تهمیدات خاصی بود که با کمک آن بتوان گوی​های آتیشینی را که در واقع گلوله​های آتشین منجنیق هستند، به صورت همزمان به طرف ضلع شرقی دیوار کعبه پرتاب و به وسیله آن آتش سوزی پرده کعبه را به تصویر کشید.

گروه تدارکات با فراهم کردن حجم عظیمی از داربست، دکلی حدودا ۴۰ متری را ساخت که بر کعبه مسلط بود. با کمک این دکل یک خط پرتاب فراهم شد و در شب​های فیلمبرداری، گروه جلوه​های ویژه میدانی پس از محاسبات دقیق ریاضی، بر بالای این دکل قرار گرفت و به وسیله سیم بکسل​هایی که یک سر آن به دکل وصل بود و سر دیگرش به کف زمین مکه، گوی​های آتشین را به سمت پایین می​فرستاد.

البته در نسخه نهایی این سیم بکسل​ها به وسیله جلوه​های ویژه رایانه‌ای حذف شد اما خاطره آن شب​های سرد با هیچ نرم‌افزاری از ذهن بچه​های مختارنامه محو نمی‌شود.

بد نیست بدانید برای این بخش از کار حدود ۱۵۰۰ لیتر گازوئیل، ۸۰۰ لیتر بنزین و۵۰۰ لیتر نفت سفید تهیه شد و طی هماهنگی با آتش نشانی ۴ دستگاه اتوموبیل آتش نشانی برای برای خاموش کردن آتش احتمالی در سر صحنه حضور داشتند که البته در بخش باران مکه، از آنها به عنوان باران ساز استفاده شد. یک دستگاه آمبولانس هم برای مواقع ضروری در سر صحنه حاضر بود که خوشبختانه نیازی به استفاده از آن پیش نیامد.

از همه اینها که بگذریم با توجه به حضور بیش از ۴۰۰ نفر هنرور در این صحنه‌ها، چهار گرمخانه برای سربازان، هنروران، بازیگران و عوامل کار ایجاد شده بود تا کسی در اثر این سرمای شدید صدمه نبیند. همچنین با خرید پوشش های مخصوص سعی شد تا جلوی سرماخوردگی احتمالی بازیگران که می‌توانست به ادامه کار لطمه بزند گرفته شود اما سرمای احمد آباد جدی تر از این حرف‌ها بود و در نهایت باعث شد تا خیلی از عوامل و از جمله داوود میرباقری به شدت سرما بخورد و شب​های آخر با زدن چندین آمپول در سر صحنه حاضر شود و کار را ادامه دهد.


کد مطلب: 15463

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15463/آتش-زدن-کعبه-سیم-ب-کسل-کمک-بنی-امیه-آمد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir