همزمان با اجراي ۲۰ساله «خورشيد كاروان»

استمرار اجراي اين نمايش عنايت امام حسين‌(ع) است

خبرگزاری ايسنا , 13 دی 1389 ساعت 10:49

به نظر من اولين و آخرين دليل استمرار اين نمايش، موضوعيت اباعبدا... است، چرا كه كار براي شخص ايشان انجام گرفته و خودشان به اين كار عنايت دارند، البته متن نمايش هم كشش لازم براي اجراي مداوم را دارد.


جامعه: كارگردان نمايش «خورشيد كاروان» گفت: با اين‌كه ۲۰ سال است كه اين نمايش اجرا مي‌شود، اما هنوز هنگام اجرا سالن مملو از جمعيت است.

محمود فرهنگ كه اين روزها اين نمايش را در تالار «ايوان شمس» اجرا مي‌كند درباره‌ي استقبال مردم در طول اجراي اين نمايش بيان كرد: استقبال از «خورشيد كاروان» خوب بوده است. سال قبل كه نمايش در سالن «برج آزادي» اجرا مي‌شد، اين سالن تنها ۲۵۰ صندلي داشت، اما براي ديدن نمايش ۷۰۰ نفر به سالن مي‌آمدند كه هميشه عده‌اي پشت درب‌ها مي‌ماندند. در سالني هم كه امسال اجرا داريم، جمعيت حتي در حاشيه‌ي سالن و در راهروها هم مي‌نشينند. به صورتي كه بعضي شب‌ها بازيگران ما كه بايد از انتهاي سالن وارد شوند به علت ازدحام جمعيت در رفت‌وآمد دچار مشكل مي‌شوند.

فرهنگ درباره‌ خروج انوشيروان ارجمند از ليست بازيگران اين نمايش عنوان كرد: براي اجراي امسال‌ آقاي‌ اكبري مباركه به جاي آقاي انوشيروان ارجمند نقش «راهب» را بازي مي‌كنند و آقاي ارجمند هم به عنوان مشاور كارگردان در تيم حضور دارند. به دليل آنكه ايشان هم اكنون مشغول فيلمبرداري كاري هستند و فرصت محدودي دارند، ما تنها توانستيم از فرصت كم ايشان در جاي ديگري استفاده كنيم.

وي فراهم ‌نشدن مقدمات را دليل حذف اجراهاي خارج از كشور اين گروه دانست و گفت: امسال قرار بود براي اجرا به ايتاليا، آلمان و هلند سفر كنيم، اما مقدمات اين كار فراهم نشد. اجراي خارجي به مقدمات و تداركات خاص خودش نياز دارد، حتي هياتي كه سال قبل از هلند ما را دعوت كرده بودند، امسال هم براي دعوت از گروه به ايران آمدند، اما تعهدات و قرار‌داد‌هاي گروه براي ۵۰ اجرا در ايران انجام گرفته بود و ميسر نبود كه به اين سفر برويم.

كارگردان نمايش «خورشيد كاروان» دليل استمرار ۲۰ ساله‌ اجراي اين نمايش را عنايت امام حسين‌(ع) دانست و افزود: به نظر من اولين و آخرين دليل استمرار اين نمايش، موضوعيت اباعبدا... است، چرا كه كار براي شخص ايشان انجام گرفته و خودشان به اين كار عنايت دارند، البته متن نمايش هم كشش لازم براي اجراي مداوم را دارد.

مهدي متوسلي ـ تهيه‌كننده و بازنويس نمايشنامه‌‌ «خورشيد كاروان» ـ درباره‌ي اين نمايش گفت: «خورشيد كاروان» توانسته است در مضمون به نوعي براي خودش انحصار‌ ايجاد كند. اين مطلب هم به دليل مطالعه‌‌ دقيق زنده‌ياد استاد ابوباسم حيادار است. در واقع براي نگارش اصل متن نمايش، مطالعات و تحقيقات توسط ايشان انجام گرفت به نحوي كه در اين ۲۰ سال هيچ فردي از روحانيون يا تاريخ‌نگاران به كار ما خللي وارد نكرده‌اند.

وي ادامه داد: يكي از ويژگي‌هاي ديگر اين نمايش اعتقاد و اخلاص بازيگران و عوامل اجرايي «خورشيد كاروان» است. آنها در طول كار اخلاص خود را به تماشاگر منتقل مي‌كنند. علاوه براين اعتقاد، عوامل كار در زمينه‌‌ هنري هم تمام توانشان را به كار گرفته‌اند.

تهيه‌كننده‌«خورشيد كاروان» درباره‌ي كمك‌هايي كه به اين نمايش شده است، گفت: فكر مي‌كنم «خورشيد كاروان» در اين ۲۰ سال مديون كساني است كه با توجه به توانايي‌شان از كار حمايت كرده‌اند. در كنار اين افراد، «خورشيد كاوران» مرهون زحمات عوامل اجرايي‌اش است. البته نبايد از كنار افرادي كه مي‌توانستند حمايت كنند، اما اين كار را انجام ندادند، گذشت. اين افراد با حمايت نكردنشان باعث شدند ما هر سال از سال گذشته براي انجام كارمان جدي‌تر باشيم.

متوسلي درباره‌ي لغو برخي از اجراهاي خارج از كشور گروه «خورشيد كاروان» تصريح كرد: ما از ابتدا برنامه داشتيم، به دليل آنكه امسال بيستمين سال اجراي نمايش «خورشيد كاروان» است، در تهران كار بيشتري انجام داده و ۵۰ اجرا را داشته باشيم. نكته‌ي ديگر هم اين بود كه در اين نمايش در تهران تنها حدود ۱۲۰ نفر براي گروه كار مي‌كردند. ما مجبور بوديم در اجراهاي خارجي بسياري از اين عوامل را حذف و پس آموزش و اقدامات لازم از عوامل خارجي استفاده كنيم. در كنار اين مشكل فراهم‌كردن سيستم نور، سالن و انتقال دكور هم پروسه‌هاي خاص خود را دارد. البته معاونت هنري وزارت ارشاد هم خيلي علاقه‌مند بودند كه كمك كنند حتي آقاي شاه‌آبادي در اين زمينه قول همكاري داده بودند كه به دليل فراهم‌نشدن امكانات و شرايط نامناسب ماليشان اين همكاري ميسر نشد. به هر صورت بايد بگويم مجموع امكانات براي اجراي خارج از كشور فراهم نشد.

مهدي متوسلي در پاسخ به اين سوال كه «با توجه به اين‌كه رييس مركز هنرهاي نمايشي، عضو هيات مديره‌‌ موسسه‌‌ صاحب اثر «خورشيد كاروان» است و خود در مقطعي كارگرداني اين نمايش را برعهده داشته، آيا كمكي از سوي اين مركز شده است؟» گفت: علي‌رغم قول‌هايي كه از سوي آقاي حسين مسافرآستانه، رييس مركز هنرهاي نمايشي به ما داده شده بود تا امروز هيچ كمكي صورت نگرفته و ظاهرا موانعي در مراحل كار اجرايي ايشان وجود دارد.


کد مطلب: 15498

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15498/استمرار-اجراي-نمايش-عنايت-امام-حسين-ع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir