کربلا نیازی به نگاه دراماتیک ندارد چرا که خود درام است

15 دی 1389 ساعت 11:15

کارگردان نمايش «سنگ و سبو» شائبه سفارشی بودن سنگ و سبو را به خاط رنگ و بوی مذهبی آن رد کرد.


فرهنگ: کارگردان نمایش «سنگ و سبو» این نمایش را تاریخ‌نگاری از زبان حضرت رقیه، دختر سه ساله امام حسین خواند و گفت: واقعه کربلا نیاز به نگاه دراماتیک ندارد چرا که خود این واقعه جانسوز درام است.

علی رضا محمدی، کارگردان نمایش موسیقی «سنگ و سبو» ظهر سه‌شنبه ۱۴ دی در نشست خبری این نمایش در تالار وحدت گفت: نمایش موسیقی سنگ و سبو بر اساس شعری که حدود ۱۰ سال پیش افشین علاء سروده بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه حماسه عاشورا و قیام امام حسین(ع) اتفاقی فراگیر در همه اعصار و قرون بوده است، تصريح کرد: وقتی به پدیده کربلا نگاه می‌کنيم، می‌بینیم مقطعی نیست و برای تمام شئون بشر در همه دوران‌ها برنامه دارد.

این کارگردان با بیان اینکه باید به آمیزه‌های اجتماعی نهضت کربلا توجه کرد، یاد‌آور شد: در واقع شعر افشین علاء گفتگوی این شاعر با حضرت رقیه، دختر ۳ ساله امام حسین(ع) است، بنابراین رقیه را به عنوان یک الگو در این نمایش در نظر می‌گیریم و به نوعی این نمایش تاریخ‌نگاری از زبان دختر سه ساله امام حسین(ع) است.

وی در خصوص سابقه کاری خود در حوزه نمایش گفت: بنده در طول ۲۲ سال فعالیت در حوزه فرهنگ عمده تلاشم در مدیوم تلویزیونی بوده و تولید بیش از ۳ هزار دقیقه برنامه در تلویزیون را در کارنامه دارم، در حیطه نمایش مشاور بسیاری از کارهای حرفه ای در تئاتر شهر بودم که از جمله این کارها می‌توانم به نمایش« کادانس» ساخته نیما دهقان اشاره کنم.

وی افزود: سنگ و سبو اولین کارگردانی من در حوزه نمایش به صورت حرفه‌ای محسوب می‌شود ولی این کار یک عقبه ۲۲ ساله دارد.

به گفته محمدی سنگ و سبو بر اساس سال‌ها مطالعه و تحقیق دقیق پیرامون کربلا و نهضت عاشورا نوشته شده است و همین نگاه دقیق به موضوع مرا وادار به ارائه این طرح به معاونت هنری کرد و سرانجام پس از بررسی نهایی، معاونت هنری طرح را پذیرفت و آنرا به موسسسه هنرهای معاصر ارجاع داد و قرار بر این شد که در تالار وحدت اجرا شود.

کارگردان نمایش سنگ و سبو همچنین درباره اجرای اولین نمایش‌اش در تالار وحدت با توجه به اینکه هیچ کارگردانی اجازه نمایش اولین کارش را در این تالار ندارد، گفت: شاید اگر تالار دیگری با امکانات تالار وحدت در تهران وجود داشت نمایش در آن تالار اجرا می‌شد ولی امکانات صحنه‌ای تالار وحدت برای اجرای ما بسیار مهم است.

محمدی درباره مدت زمان اجرای نمایش بیان داشت: پیش‌بینی ما برای اجرای نمایش ۹۰ دقیقه است با تلورانس ۱ یا ۲ دقیقه که به مدت ۱۰ شب اجرا می‌شود که علت آن اول به دلیل ۱۰ روز مانده پایان صفر و دوم اجرای آقای دژاکام در تالار وحدت است و ما بیشتر از این زمان نداریم.

وی شائبه سفارشی بودن سنگ و سبو را به خاط رنگ و بوی مذهبی آن رد کرد و یادآور شد: من به این رویه که یک اثر هنری را به دلیل مذهبی بودن، سفارشی می‌خوانند، نقد جدی دارم، بنده حتی مخالف حضور گروه فرهنگ فرهنگ و معارف اسلامی حتی در رادیو و تلویزیون هستم، باید یک کاور از دین بر همه حوزه ها کشیده شود، متاسفانه در نمایش آثار دینی ذهن همه درباره آثار ذهن بسته و مناسبتی است.

محمدی افزود: در روزهایی که در حال انتخاب دوستان برای اجرای نمایش بودیم، خیلی‌ها از حضور در نمایش دینی پرهیز می‌کردند، این نوع نگاه کردن نگران کننده است و به عقبه کار برمی گردد، چرا که برداشت غلطی در ذهن مخاطب وجود دارد مبنی بر اینکه کار دینی کار سفارشی است نه اثر مخاطب پسند.

وی همچنین یادآور شد: در جشنواره‌های بزرگ دینی دنیا، تعزیه ایران جایگاهی شایسته دارد ولی رفته رفته این مهم به جز در میان اهل نمایش، از یاد رفته و حتی عده‌ای این کار مذهبی را کار هیئتی توصیف می‌کنند.

کارگردان سنگ و سبو تاکید کرد: برای اجرای این کار از کسی سفارش نگرفتم این کار جوششی از درون من بوده است.

وی همچنین گفت: اگر شرایط اجرا در شهرستان‌ها را فراهم شود، نمایش را در شهرستان نیز اجرا می‌کنیم.

در ادامه این نشست علی رضا اولیایی، مدیر تولید نمایش سنگ و سبو درباره قرارداد‌های مالی این نمایش گفت: چون این کار بر عهده موسسه هنرهای معاصر وابسته به مرکز امور نمایش است، ما دخالتی در قراردادها نداریم و نمی‌توانیم اسپانسر هم بگیریم.

وی با بیان اینکه خبرنگاران باید بین کار آرتیستی من و مدیر تولید بودنم، خط فاصله بگذارند، تصريح کرد: من وجهه آرتیستی‌ام به شکل دیگری است، سبک دیگری برای اجرای هنری دارم، ولی الان مدیر تولید هستم، مدیر تولید یک تعریفی دارد که الان من طبق آن تعریف کار می‌کنم.

وی با بیان اینکه نمایش‌هایی آماده کرده بودم که مجالی برای اجرا نیافت، گفت: شرایط هیچ وقت به دست من نبود، همیشه سعی کرده‌ام اثری که اجرا می‌کنم با حساسیت‌های زمانی اصطحکاک داشته باشد و برای هر اثری که اصطحکاک دارد یک سری مقاومت‌هایی می‌شود و در مقابل من نمی‌توانم کار کنم.

پیمان خازنی، آهنگساز نمایش موسیقی سنگ و سبو هم درباره این اثر گفت: با توجه به اینکه محتوای کار مذهبی است و باید موسیقی در کنار آن کار می‌شد، من سعی کردم فصل مشترک موسیقی ملی و مذهبی را انتخاب کنم و برای ساخت این موسیقی از سازهای کلاسیک، ایرانی، کوبه‌ای و خواننده‌های سنتی به فراخور فراز و نشیب‌های کار استفاده کنم و این اجزاء به کمال در خدمت نمایش باشند.

وی افزود: موسیقی من به لحاظ ساخت، دارای بافت و روحی محکم است و لباس بیرونی ساده‌ای دارد که مخاطب با یک بار شنیدن با آن ارتباط برقرار می‌کند و از صحنه لذت می‌برد.

بر اساس این گزارش، امیرحسین مدرس اشعار افشین اعلا را در نمایش موسیقایی «سنگ و سبو» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا محمدی می‌خواند. پیمان خازنی آهنگساز این نمایش موسیقایی بوده و سیامک احصایی طراحی صحنه این اثر را عهده دار است.

از عوامل این نمایش می‌توان به نیما گودرزی، دستیار کارگردان، علیرضا اولیایی، مدیر تولید، مهدی محمدی تهیه کننده و گلناز گلشن طراح لباس اشاره کرد.

گفتنی است، نمایش موسیقی «سنگ و سبو» به مدت ۱۰ شب از ۵ تا ۱۵ بهمن از ساعت ۱۹:۳۰ در تالار وحدت اجرا می‌شود.


کد مطلب: 15529

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15529/کربلا-نیازی-نگاه-دراماتیک-ندارد-چرا-خود-درام

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir