«اشكواره‌ي داستان‌هاي كوتاه ‌كوتاه عاشورايي» پايان يافت

خبرگزاری ايسنا , 18 بهمن 1389 ساعت 17:27

هدف از برگزاري جشنواره‌ي داستان كوتاه ‌كوتاه عاشورايي، جا انداختن و شناساندن داستان كوتاه ‌كوتاه و اين سبك ادبي در كشور بوده است.


فرهنگ: مراسم پاياني سومين جايزه‌ي ادبي داستان لوح با عنوان «اشكواره‌ي داستان‌هاي كوتاه ‌كوتاه عاشورايي» عصر روز يكشنبه، ۱۷ بهمن در حوزه‌ي هنري برگزار شد.

 در ابتداي اين مراسم، محمدرضا مؤذن‌زاده _ دبير جشنواره _ به ارائه‌ي گزارشي در رابطه با جشنواره پرداخت و گفت: پيش از محرم سال جاري، فكر برگزاري اين جشنواره در سرويس داستان سايت لوح مطرح شد. در انجام و برگزاري جشنواره از تجربه‌هاي گذشته‌ي جايزه‌ي ادبي لوح استفاده كرديم و به نظر داوران و منتقدان، در جشنواره‌ي داستان كوتاه‌ كوتاه عاشورايي، آثار از نظر كيفي و كمي نسبت به جايزه‌هاي گذشته رشد خوبي داشته و اميدوارم كه همين روال ادامه پيدا كند.

او در ادامه بيان كرد: محدوديت در موضوع و كلمه براي نويسنده مشخص نكرديم و با توجه به تجربه‌هاي گذشته محدوديت را كم كرديم كه اين سبب شد تعداد آثار ارسالي به دبيرخانه‌ي جشنواره از لحاظ كيفي و كمي افزايش پيدا كند و يكي از كارهاي مهم انجام‌شده در روند اين جشنواره، برگزاري كارگاه‌هاي مختلف داستان‌نويسي بوده است.

مؤذن‌زاده همچنين گفت: ۳۴۸ اثر به دبيرخانه‌ي جشنواره ارسال شد كه ۲۰۰ نفر در آن سهم داشتند و حد نصاب هر نفر سه اثر را براي نويسندگان مشخص كرديم. از اين تعداد، ۸۴ داستان در كتاب «عطر عطش» منتشر شده است. ۲۳ داستان به مرحله‌ي نهايي راه پيدا كردند كه از ميان آن‌ها، سه اثر توسط داوران به عنوان داستان برتر معرفي شد و به جز اين سه داستان، از ۱۲ داستان هم تقدير مي‌شود.

دبير جشنواره با اشاره به داوري اين جشنواره اظهار كرد: اسم نويسندگان در مراحل داوري حذف شد و آثار با كد در اختيار داوران قرار گرفت.

او در پايان در رابطه با هدف برگزاري اين جشنواره بيان كرد: هدف ما از برگزاري جشنواره‌ي داستان كوتاه ‌كوتاه عاشورايي، جا انداختن و شناساندن داستان كوتاه ‌كوتاه و اين سبك ادبي در كشور بوده است.

سپس در ادامه‌ي مراسم اختتاميه، ۱۵ داستان برتر توسط نويسندگان براي حاضران خوانده شد و فيلمي شامل گفت‌وگو با محسن مؤمني _ رييس حوزه‌ي هنري _ و سارا عرفاني _ سردبير داستان سايت لوح _ براي حاضران پخش شد.

همچنين در مراسم اختتاميه‌ي جشنواره‌ي داستان كوتاه ‌كوتاه عاشورايي، حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان با اشاره به قدرت خيال انسان گفت: علم‌زدگي باعث شده كه قدرت و توانايي‌هاي خارق‌العاده‌ي انسان چون قوه‌ي خيال در محدوديت قرار گيرد و ارزش آن درك نشود. خيال انسان را از حصار جهان رها و آزاد مي‌كند و قرآن كريم براي قوه‌ي خيال انسان‌ها ارزش زيادي قائل شده است. قوه‌ي خيال يكي از مهم‌ترين جايگاه‌هايي است كه انسان مي‌تواند شبيه خداوند شود و به خلاقيت بپردازد.

او در ادامه بيان كرد: خداوند اصلي‌ترين چيزي كه در خلقت آفريد، يكي شخصيت و ديگري حادثه بود؛ كاري كه تمام نويسندگان عالم آن را انجام مي‌دهند. نويسندگان در داستان خود شخصيت و حادثه را خلق مي‌كنند كه حادثه بايد تابع پيچيدگي‌هاي سنت حاكم بر هستي انسان‌ها باشد.

در پايان مراسم نفرات برتر معرفي مي‌شدند: رتبه‌ي اول: مريم كمالي‌نژاد براي داستان «عباس بچه‌ها»، رتبه‌ي دوم: محمد مبيني براي داستان «بلندي»، و رتبه سوم: شيرين اسحاقي براي «داستان سقا».

همچنين از ۱۲ نويسنده‌ي ديگر كه به مرحله‌ي نهايي راه پيدا كرده بودند، تقدير شد: شيرين اسحاقي با «از كشتن بيزارم»، احمد ايزدي با «كي»، عطيه فردوسي با «پناه»، مهدي نورمحمدزاده با «تلافي»، محمد رازقي با «محبوبه‌ي شب»، ابراهيم باقري‌ حميد‌آبادي با «حسرت»، زهرا طراوتي با «قرباني»، مهين‌دخت حسني‌زاده با «يك روز يك تعزيه»، ميرشمس‌الدين فلاح‌هاشمي با «خورشيد كوچك»، مريم داعي ‌زنجاني با «دلش مال حسين»، هدايت كارگر شوركي با «سفارش» و نرگس ديده‌خاني با «نگاه مهربان عموي من».

احسان عباسلو، منيژه آرمين و مهدي قزلي هيأت داوران جشنواره‌ي داستان كوتاه‌ كوتاه عاشورايي بودند.

محسن مؤمني و مجتبي رحماندوست نيز از جمله حاضران در اين مراسم بودند.


کد مطلب: 15681

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15681/اشكواره-ي-داستان-هاي-كوتاه-كوتاه-عاشورايي-پايان-يافت

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir