شماره ۷۳ ماهنامه خیمه منتشر شد

23 بهمن 1389 ساعت 15:00

هفتاد و سومین شماره خیمه با بررسی آثار و فعالیت‌های سیدمهدی شجاعی و همچنین آثار و گفتاری از امیر اسماعیل‌آذر، مهدی چهل‌تنی، ابوالقاسم حسینجانی، جابر عناصری، صادق کرمیار و رحیم نوروزی منتشر شد.


هفتاد و سومین شماره خیمه با بررسی آثار و فعالیت‌های سیدمهدی شجاعی و همچنین آثار و گفتاری از امیر اسماعیل‌آذر، مهدی چهل‌تنی، ابوالقاسم حسینجانی، جابر عناصری، صادق کرمیار و رحیم نوروزی منتشر شد.

سیدمهدی شجاعی در یادداشتی اختصاصی، به شرح چگونگی نوشتن رمان «سقای آب و ادب» در وصف حضرت عباس (ع) پرداخته است. او می‌نویسد: «در مورد شخصیت‌های قدیس و خصیص با این شکوه و عظمت، نویسنده باید از دو تنگه عبور کند و دو عقبه را پشت‌سر بگذارد. دشواری اول، شناخت شخصیت با آن عظمت و ظرفیت و ابعاد متفاوت است که هیچ‌گاه دقیق و کامل نخواهد بود و دوم نحوة پرداخت به‌‌ همان شناخت ناقص و نصف و نیمه و انتقال آن به مخاطب است.»

صادق کرمیار نیز در بررسی این رمان می‌نویسد: «سقای آب و ادب که نخستین رمان دربارة حضرت عباس (ع) است به یک ضرورت جمعی پاسخ داده و سیدمهدی شجاعی با درکی عمیق از کارکرد این رمان در اکنون جامعة خویش آن را به چاپ سپرده است.»
بخش تاریخ و اندیشة این شمارة خیمه به موضوع توسل پرداخته است. مهدی چهل‌تنی در گفت‌وگو با خیمه می‌گوید: «توسل به اولیا خدا اعتقاد جمیع مسلمانان اعم از شیعه یا سنی است. توسل، دستوری قرآنی است و شما غیر از وهابیان، کسی از مسلمانان را نمی‌یابید که توسل را انکار کند.»

تلخیصی از کتاب «منبر، یک رسانة عمومی در اسلام» نیز در صفحات آغازین بخش رسانة این شماره منتشر شده است. این کتاب توسط اصغر فتحی، محقق و پژوهشگر ارتباطی نوشته و پژوهشگاه مطالعات ارتباطی و توسعة ایران در سال ۱۳۵۸ آن را منتشر کرده است. فتحی در این گزارش ۷۴ صفحه‌ای در هشت فصل به بررسی منبر پرداخته است.

سفر به عتبات عالیات، رسانه‌ای به نام منبر، گزارشی از برنامه‌های صدا و سیما در محرم و گزارشی از همایش‌های عاشورایی از دیگر موضوعاتی است که در این شماره به آن پرداخته شده است.

ماهنامه خیمه، به صاحب امتیازی محمدرضا زائری، مدیرمسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری منتشر می‌شود.


کد مطلب: 15712

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15712/شماره-۷۳-ماهنامه-خیمه-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir