تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۳۸
۰
کد مطلب : ۱۵۹۵۷

کتاب مقدس ، نوشته محمد رضا زائری منتشر شد

کتاب مقدس ، نوشته محمد رضا زائری منتشر شد
جدید ترین اثر محمد رضا زائری با عنوان «كتاب مقدّس» با موضوع دلبستگي نويسندگان و شاعران مسيحي به قرآن كريم و رسول گرامي اسلام عليه و آله السلام توسط انتشارات خیمه منتشر شد.

در این کتاب آثار شاعران مسیحی بین سالهای ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ میلادی بررسی شده و مدارک و عکس‌هایی از نویسندگان و شاعران مسیحی لبنانی برای نخستین بار منتشر شده است.

گفت‌وگوي اختصاصي با جورج جرداق پس از ۵۰ سال تحت عنوان «حق امام علي را ادا نكرده‌ام » از جمله مطالب این کتاب است.

پیش از این نیز کتاب « پدر ،پسر ،روح القدس » با موضوع اشعار شاعر شاعران مسیحی در مورد امام علی(ع) و امام حسین(ع) توسط همین نویسنده منتشر شده بود.

محمد رضا زائری در مقدمه کتاب جدیدش می نویسد :

« از زماني كه با نوشته‌ها و سروده‌هاي نويسندگان و شاعران مسيحي دربارة موضوعات اسلامي و بزرگان اسلام روبه‌رو شدم دريافتم كه بسياري از ما با اين‌گونه آثار آشنا نيستيم و نه فقط در ايران بلكه در لبنان نيز جز برخي آثار مشهور چون كتاب‌هاي جورج جرداق و بولس سلامه و سليمان كتاني معمولاً از اين‌گونه آثار سخني به ميان نمي‌آيد.

با ديدن اين‌گونه آثار به اين باور رسيدم كه كشف و شناسايي و بازخواني و ترجمة اين آثار ضرورت فراوان دارد و آنچه من بر عهده گرفتم دورة زماني ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ ميلادي و در محدودة جغرافيايي لبنان بود، با اين اميد كه ديگران به شناسايي و معرفي نوشته‌ها و سروده‌هاي ديگران چون نوشتة زيباي پوشكين شاعر مشهور روسي دربارة قرآن كريم، مرثية جاناتان سويفت (خالق گاليور) دربارة كربلا و نمونه‌هاي ديگر در آثار گوتة آلماني يا وُلتر فرانسوي يا تولستوي و ديگران بپردازند.

كتاب «پدر، پسر، روح‌القدس» با اين هدف منتشر شد و تجلي عشق علوي و شور حسيني در آثار شاعران و نويسندگان مسيحي لبناني را در حد توان ترسيم كرد و اينك پس از انتشار آن كتاب كه بازتاب‌هاي مثبت فراوان داشت و مورد استقبال فراوان قرار گرفت، كوشيده‌ام با اين كتاب كه در واقع كامل‌كنندة آن است به دو موضوع مهم مورد توجه نويسندگان و شاعران مسيحي لبناني، يعني قرآن كريم و رسول گرامي اسلام بپردازم.

نام اين كتاب يعني «كتاب مقدس» نيز مانند نام كتاب پيشين ايهام دارد و گرچه كتاب مقدس در ادبيات و فرهنگ مسيحي عنوان مجموعة عهد قديم (تورات) و عهد جديد (انجيل) است؛ ليكن قصد من از اين عنوان، كتاب مقدس مسلمانان يعني قرآن كريم بوده و تحت اين عنوان نمونه‌هايي از نوشته‌هاي انديشمندان و اهل ادب مسيحي دربارة قرآن كريم و حامل آن پيامبر گرامي اسلام را گرد آورده‌ام.

در واقع به ترتيب منطقي اين كتاب بايد پيش از «پدر، پسر، روح‌القدس» ‌منتشر مي‌شد؛ ولي تقدير چنين بود كه گردش روزگار بر عكس باشد و به اين ترتيب در چاپ فعلي حتى برخي از مطالب باقيمانده از آن كتاب را در پيوست‌هاي اين مجموعه آورده‌ام تا كساني كه هر دو كتاب را تهيه كرده‌اند اطلاعات كاملي در اختيار داشته باشند.»

جوزف أبي نهرا ،رشيد سليم الخوري ،حليم دمّوس ،جُرجي زيدان،جورج طُربيه، جان عُبيد ، مارون عبّود ،جورج غُريّب ،ميشال كعدي،خليل مطران ،أمين نخله ،دياب يونس از جمله شاعرانی هستند که به زندگی و اشعار آنها در این کتاب پرداخته شده است.

این کتاب در ۲۰۰ صفحه و با قیمت ۴۵۰۰۰ ریال روانه بازار نشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما