نگارش قرآن به خط خوشنويسی لاتين برای نخستين‌بار در ايران

5 آذر 1386 ساعت 21:09

برای نخستين‌بار در جهان دو هنرمند ايرانی كار نگارش قرآن به خط خوشنويسی لاتين را آغاز كردند.


به گزارش خیمه، «مجتبی قاسمی» از خطاطان و نگارندگان طرح نگارش قرآن به خط خوشنويسی لاتين و عضو انجمن خوشنويسان class لندن به بيان اهداف و ويژگی‌های اين طرح پرداخت و گفت: يك ماه قبل كار نگارش جزء سی‌ام قرآن به عنوان نمونه به پايان رسيد و در حال انجام هماهنگی‌های لازم برای عملياتی شدن اين طرح هستيم.

وی افزود: در اين طرح، متن ترجمه شده قرآن به زبان انگليسی كه توسط استاد «علی‌قلی قرائی» انجام شده است به صورت خوشنويسی لاتين و به يكی از شيوه‌های گوتيك يا كاپرپليت نگاشته خواهد شد.

اقدام برای نگارش زيارتنامه حضرت معصومه(س)
به آستان قدس رضوی و آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) پيشنهاد داده‌ايم برای سهولت زيارت زائران خارجی، زيارت‌نامه اين دو شخصيت بزرگوار را به خط خوشنويسی لاتين بنويسم
قاسمی اظهار داشت: كارگروه اين طرح مشتمل بر بيست و پنج نفر خطاط، تهذيب‌گر و گرافيست است و همگی كار نگارش آن‌را برعهده داريم.

عضو انجمن خوشنويسان class لندن، نگارش به خط‌های گوتيك و كاپرپليت را دارای علاقه‌مندان زيادی در سطح جهان عنوان كرد و گفت: نگارش به خط لاتين به خاطر در برگيری بالای آن می‌تواند به زبان‌های فرانسوی، انگليسی، آلمانی، مكزيكی و تركی صورت پذيرد زيرا الفبای همه اين زبان‌ها يكی است.

وی همچنين از نگارش زيارت‌نامه حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) به خط خوشنويسی لاتين خبر داد و افزود: به آستان قدس رضوی و آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) پيشنهاد داده‌ايم برای سهولت زيارت زائران خارجی، زيارت‌نامه اين دو شخصيت بزرگوار را به خط خوشنويسی لاتين بنويسم.

قاسمی محتوای زيارت‌نامه حضرت معصومه(س) به لحاظ احترام به ديگر اديان را كم‌نظير توصيف كرد و افزود: در ابتدای اين زيارت‌نامه بر حضرت عيسی، موسی و ابراهيم(ع) درود و سلام فرستاده شده سپس از خاندان رسالت تمجيد می‌شود.

اين خوشنويس خاطرنشان كرد: آيات مرتبط با حضرت عيسی مسيح(ع) را از قرآن انتخاب كرده‌ايم كه به خط خوشنويسی لاتين ترجمه و منتشر خواهد شد.

وی اشاعه فرهنگ تشيع در قالب‌های گوناگون را مورد تأكيد قرار داد و افزود: ترويج معارف اسلامی با زبان و خط مادری كشورهای اروپايی می‌تواند جذابيت لازم را در تبليغ به وجود آورد.

بنابرگزارش مرکز خبر حوزه، عضو انجمن خوشنويسان class لندن يادآور شد: در طول يك هفته حضور در نمايشگاه كريمه اهل بيت(ع) در قم، بيش از هزار قطعه مزين به عبارت «السلام عليك يا فاطمه معصومه(س)»، «يافاطمه اشفعی لی فی الجنه» و «السلام عليك يا علی بن موسی الرضا» به خط لاتين نوشته و به بازديدكنندگان اهدا شد.


کد مطلب: 164

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/164/نگارش-قرآن-خط-خوشنويسی-لاتين-نخستين-بار-ايران

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir