آيت‌‌الله جوادي آملي با عوامل فيلم حضرت محمد (ص) ديدار کرد

27 تير 1390 ساعت 14:05

هنرمند واقعی، هنرمندی است که توانایی درک سخن وحی را داشته باشد و به عالم حس بیاورد. ما هنرمندی که بتواند مفاهیم وحی را از مرحله شهود به عقل دربیاورد، نداشتیم. یک هنرمند باید وحی را خوب بشناسد، مشهود را از دالانی صحیح به معقول تبدیل کند، بعد معقول را متخیل کند و متخیل را محسوس کند تا قابل عرضه باشد.


آيت‌الله جوادي آملي با عوامل فيلم سينمايي حضرت محمد (ص) ديدار کرد این دیدار نزدیک به یک ساعت طول کشيد و مجید مجیدی کارگردان اين فيلم، سکانس‌هایی از فیلمنامه را با ذکر جزئیات توصیف و گزارشی از روند تحقیق و نگارش فیلمنامه، مضامین در نظر گرفته شده، شکل روایت فیلم و چگونگی انتخاب عوامل دست‌اندرکار پروژه فيلم حضرت محمد (ص) در اختيار ايشان قرار دادند.

آيت‌الله جوادي آملي پس از شنیدن صحبت‌های حیدریان و مجیدی، گفت: «گزارش نافع و مسرت‌بخشی را شنیدم. امیدوارم که خداوند سعی بلیغ شما را به احسن وجه مشکور کند و توفیق ارائه خدمات برتر و بهتر را به همه شما و همکاران‌تان مرحمت کند.»

آیت‌الله جوادی آملی گفت: «اگر کسی خواست درباره موضوعات عادی هنرنمایی کند، داشتن همان فکر عادی کافی است؛ اما اگر کسی خواست درباره موضوعات عالی هنرنمایی کند، باید هنرش عالی باشد؛ یعنی همان‌طور که خود پیغمبر (ص) تحولی در جهان ایجاد کرد، فیلم آن حضرت هم باید تحول ایجاد کند؛ وگرنه می‌شود یک فیلم عادی.»

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: «هنرمند واقعی، هنرمندی است که توانایی درک سخن وحی را داشته باشد و به عالم حس بیاورد. ما هنرمندی که بتواند مفاهیم وحی را از مرحله شهود به عقل دربیاورد، نداشتیم. یک هنرمند باید وحی را خوب بشناسد، مشهود را از دالانی صحیح به معقول تبدیل کند، بعد معقول را متخیل کند و متخیل را محسوس کند تا قابل عرضه باشد؛ وگرنه علمی نیست و این معنا چون نبوده کسی درکش نکرده است؛ بنابراين اگر هنرمندی وارد این حوزه شود، باید چهار ضلعی باشد؛ یعنی وحی‌شناس، معقول‌شناس، متخیل‌‌شناس و محسوس‌شناس باشد. این کار عظیم باید معلم فیلم‌های دیگر باشد، چون درباره کسی است که معلم افراد دیگر است.»

آیت‌الله جوادی آملی بيان کرد: «در يک اثر هنري بايد جنبه‌های زندگی حضرت رسول اکرم (ص) مورد توجه قرار گیرد. حضرت رسول (ص) نگاهی عاشقانه به جهان داشت؛ نه فقط نگاه عالمانه و عاقلانه. نقل کرده‌اند که ايشان زندگی ساده‌ای داشت و در خانه اشیايی بود از قبیل بشقاب، کوزه و ... که اینها شناسنامه داشته‌اند. برخی علما، اسامی اشیاي خانه حضرت را نوشته‌اند که مثلاً برای فلان شانه یا فلان دکمه یا فلان در، چه اسم‌هایی می‌گذاشتند. ایشان نه فقط انسان‌ها، بلکه همه چيز را با چشم کرامت م،ی‌دیدند.»


کد مطلب: 16433

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/16433/آيت-الله-جوادي-آملي-عوامل-فيلم-حضرت-محمد-ص-ديدار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir