كتاب «مقتل‌الحسين (ع)» در دزفول نقد و بررسی شد

سايت خبری قرآنی , 31 فروردين 1387 ساعت 12:28

مركز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورايی دزفول، در نخستين نشست عمومی خود در سال 87 بيست‌ويكمين جلسه مرجع‌شناسی كتب عاشورايی را برگزار كرد.


به گزارش خیمه، اين جلسه با حضور «محمد‌رضا سنگری»، محقق عاشورايی، دانشجويان و عموم مردم در مركز تربيت معلم شهيد «رجايی» دزفول برگزار و كتاب «مقتل‌الحسين (ع)»، به روايت شيخ «صدوق» معرفی و بررسی شد.

سنگری در اين جلسه گفت: شيخ «صدوق (عماد‌الدين)»، در سال 306 هجری قمری در قم به دنيا آمد و در طول 75 سال حيات پربركت خود موفق به خلق 298 اثر بزرگ و ارزشمند شد كه متأسفانه امروزه جزء 14 اثر از او در دست نيست.

وی افزود: از جمله آثار اين فقيه و محدث بزرگ شيعی می‌توان به كتاب‌هايی چون «من‌لا يحضرهُ الفقيه»، «علل‌الشرايع»، « ثواب‌الاعمال» و ... اشاره كرد. كتاب «من‌لا يحضره‌الفقيه » ايشان يكی از چهار كتاب روايی بزرگ شيعه است.

محقق عاشورايی تصريح كرد: اما مقتل الحسين يكی از آثار ديگر شيخ صدوق است كه مفقود شده و كتاب موجود با عنوان مقتل‌الحسين به روايت شيخ صدوق يا امام حسين(ع) و عاشورا از زبان معصومين(ع)، حاوی گفتار و روايات پراكنده در آثار شيخ صدوق است كه توسط «صحتی سردروی» جمع‌آوری و تدوين شده است.

سنگری افزود: تنظيم روايات به روش شيخ صدوق، ترجمه روان و شيرين، حذف زنجيره‌ای روايات با هدف جلوگيری از خستگی خواننده از مشخصه‌های اين كتاب است.

وی كتاب «مقتل‌الحسين (ع)» را دارای 9 فصل عنوان كرد و گفت: رواياتی بسيار شگفت‌ درباره ابا‌عبد‌الله(ع)، اخبار آسمانی و پيش‌گويی‌ها از شهادت امام حسين(ع)، در مسير شهادت و ... عناوين برخی از اين فصل‌‌ها است.

محقق عاشورايی در مورد نقد‌های وارد بر اين كتاب تصريح كرد: از حدود 25 منزل مسير مكه تا كربلا فقط به سه منزل اشاره شده كه به احتمال زياد در كتاب اصلی موجود بوده اما در دسترس گرد آورنده قرار نگرفته و از مجموعه شهدای كربلا تنها به 12 نفر اشاره شده است.

سنگری در پايان خاطرنشان كرد: مطالعه‌ اين كتاب برای كسانی كه در كنار كتاب‌های تحقيقی و تحليلی ديگر، قصد مراجعه به يكی از مستند‌ترين منابع در اين زمينه را دارند، توصيه می‌شود.


کد مطلب: 1699

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1699/كتاب-مقتل-الحسين-ع-دزفول-نقد-بررسی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir