حضرت آیت الله جوادی آملی در مراسم افتتاحیه همایش اخلاق و ادیان بیان فرمودند:

تکیه بر وحی لازمه اخلاق دینی است

10 اسفند 1391 ساعت 10:06

حضرت آیت الله جوادی آملی تکیه بر وحی را لازمه اخلاق علمی و دینی دانستند و گفتند: چنانچه خلق عظیم و رفتار الهی در جامعه رواج داشت هیچ گاه فجایعی چون جنگ جهانی رخ نمی دهند.


حضرت آیت الله جوادی آملی تکیه بر وحی را لازمه اخلاق علمی و دینی دانستند و گفتند: چنانچه خلق عظیم و رفتار الهی در جامعه رواج داشت هیچ گاه فجایعی چون جنگ جهانی رخ نمی دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله جوادی آملی در مراسم افتتاحیه این همایش که صبح امروز در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد اظهار کردند: اخلاق امری ضروری برای همگان به شمار می رود و در واقع فن چگونگی ارتباط با دیگر اعضای جامعه است.

ایشان افزودند: آن نوع معرفت شناسی که مبتنی بر حس و تجربه باشد تنها موجب تحیر شده و اخلاقی سرگردان را در پی خواهد داشت اما معرفتی که بر اساس دین و الهیات شکل بگیرد جهان بینی توحیدی را به وجود می آورد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمام فضائل اخلاقی به عدل باز می گردند گفتند: این عنصر توجیه کننده تمام خوبی ها و نیکی های اخلاقی است؛ در اینجا معرفت شناسی تجربی و حسی کاری از پیش نخواهد برد زیرا نمی تواند جایگاه عدل را به خوبی درک کند.

ایشان ادامه دادند: چنانچه وحی و ارتباط با خداوند وجود نداشته باشد آن گاه اخلاق به عنوان یک فن علمی جایگاهی نخواهد داشت.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه خداوند با همه قدرت و تسلط خود با انسان سخن می گوید عنوان داشتند: پیامبر اکرم(ص) نیز به صورت تمام رخ با دیگران سخن می گفت و تمام توجهش به مخاطب اختصاص داشت.

مفسر بزرگ قرآن کریم تکیه بر وحی را لازمه اخلاق علمی و دینی دانستند و افزودند: چنانچه خلق عظیم و رفتار الهی در جامعه رواج داشت هیچ گاه فجایعی چون جنگ جهانی رخ نمی دهند.

وی رسیدن به مقصد صحیح را نتیجه اخلاق حسنه دانستند و تصریح کردند: تعیین موضوع اخلاق بر عهده فلسفه است و اگر فلسفه ای توانمند داشته باشیم آنگاه شاهد ارائه اخلاقی کاربردی و قوی خواهیم بود.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه در مراتب اخلاقی انسان می کوشد تا به درجات بالای تقوا دست یابد فرمودند: انجام واجبات، ترک محرمات و رعایت اخلاق حسنه مانند پله های یک نردبان هستند که شخص عارف بر روی آن ایستاده و در صورتی که یکی از آنها را انکار کند یا انجام ندهد سقوط خواهد کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اخلاق به عنوان مبانی حکمت متعالیه عنوان داشتند: عقل نظری که مسئول اندیشه است سه حوزه را اداره می کند؛ فقه و کلام از جمله این امور هستند اما عقل عملی متفاوت با این مسئله است.

وی با بیان اینکه عالمان بی عمل در طول تاریخ کم نبوده اند ابراز کردند: عقل عملی کلید باور است زیرا ممکن است عقل نظری مسئله ای را درک کند اما باور به آن در وجود آدمی شکل نگیرد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) فرمودند: در جبهه جهاد درونی دست و پای انسان بسته هوس هستند.

این مفسر بزرگ قرآن خاطرنشان کردند: بسیاری از انسان ها دارای فهم و درک کافی هستند و رفتارهای خلاف اخلاق را در می یابند اما به دلیل اینکه عقل عملی آنها تقویت نشده بر اساس دانسته هایشان عمل نمی کنند.

وی ایمان را از شئون فن اخلاق و عقل عملی دانست و بیان داشتند: عقل نظری مسئول ادراک است و پذیرش حقیقت نیز توسط عقل عملی صورت می گیرد و در صورتی که دارای مشکل باشد حتی در صورت یقین هم نمی تواند حقیقت را بپذیرد؛ رعایت اخلاق برای جلوگیری از بروز مشکل در عقل عملی انسان است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه نظام الهی و اسلامی ایران تداوم قیام انبیاست فرمودند: امیدواریم با رعایت اخلاق حسنه که موجب اصلاح و اداره صحیح جامعه می شود از این پس شاهد فجایع و جنایاتی چون جنگ های خانمان برانداز و جریان قرآن سوزی و مسلمان کشی نباشیم.


کد مطلب: 17416

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/17416/تکیه-وحی-لازمه-اخلاق-دینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir