مداحان علیه رستاخیز

27 بهمن 1392 ساعت 11:00

روزنامه ابتکار در صفحه اول خود نوشت :سه مداح معروف کشور در موضع گيري‌هاي مختلف نسبت به فيلم سينمايي ”رستاخيز" اعتراض کردند.


روزنامه ابتکار در صفحه اول خود نوشت :

سه مداح معروف کشور در موضع گيري‌هاي مختلف نسبت به فيلم سينمايي ”رستاخيز" اعتراض کردند. حاج منصور ارضي، عبدالرضا هلالي و مجيد بني فاطمه مداحاني هستند که تاکنون به مضمون اين فيلم سينمايي انتقاد کرده اند. در همين حال اخباري از تجمع هيات‌هاي مذهبي در يکشنبه شب منتشر شده است.

[درباره فیلم روز رستاخیز ]
[مجموعه مطالب در باره فیلم روز رستاخیز را اینجا بخوانید]

نمايش تصوير حضرت ابوالفضل و داستان فيلم رستاخيز حاشيه‌ها را پيرامون اين فيلم پر جايزه جشنواره فيلم فجر امسال افزايش داده است حاشيه‌هايي که مي‌تواند فضاي را براي نمايش عمومي اين فيلم سينمايي را تنگ کند.


اعتراض‌ها تا جايي افزايش پيدا کرده است که عده اي از منتقدان فيلم قصد برگزاري تجمع دارند. همزمان با نهمين سالگرد شهداي مسجد ارک به همت هيات محبان المرتضي(ع) مراسمي در مسجد ارک تهران برگزار مي‌شود. در اين مراسم هيئات مذهبي تهران در اعتراض به تحريفات و تقدس زدايي‌هاي فيلم” رستاخيز" تجمع خواهند کرد. اين مراسم يکشنبه شب از نماز مغرب و عشا با سخنراني حسين الله کرم و مداحي حسين سازور در مسجد ارک برگزار خواهد شد.

به گزارش فرارو، در چند روز گذشته چند مداح اهل بيت نيز به انتقادات شديد از مضمون فيلم پرداخته اند.

ابتدا مجتبي بني فاطمه با انتشار يادداشتي با حمله به احمد رضا درويش کارگردان فيلم نوشت: «وقتي نمي‌توانيم اثري در خور شأن واقعه عاشورا بسازيم، بياييم و براي امام‌حسين(ع) فيلم نسازيم! چه اصراري داريم تصورات مردمي که از کودکي با امام‌حسين(ع) خو گرفته‌اند را با تخيلات خود تخريب کنيم؟ چطور جرات کرديد تصوير حضرت‌عباس(ع)، حضرت‌علي‌اکبر(ع) و... را در فيلم خود نشان دهيد؟ بالاتر از همه اينها چطور اين حق را به خود داديد که صداي حضرت‌زينب(س) را شبيه‌سازي کنيد؟ گستاخي تا کجا؟.»

سحرگاه روز جمعه نيز حاج منصور ارضي در مراسم دعاي کميل با انتقاد شديد از اين فيلم و مسئولان سينمايي کشور گفت: «مراجع تقليد درباره حرام بودن نشان دادن تصوير معصومان(ع) فتوا داده اند. اما نشان دادن عکس و صورت اينها تنها بخشي از مشکلات اين فيلم است؛ حالا هر چقدر هم مي‌خواهند به طراح و سازنده و هنرپيشه‌هاي داخلي و رقاصان خارجي آن جايزه بدهند.»

ارضي در ادامه عنوان کرد: «در اين جشنواره‌ها اينقدر خراب کاري صورت مي‌گيرد که خود مسئولين بي مسئوليتشان هم صدايشان در مي‌آيد، طرف ده سال کار کرده است روي آن فيلم مسخره که هنرپيشه‌هاي آن جايزه بگيرند، اصل فيلم هم اهانت به امام حسين و حضرت زينب است.»

عبدالرضا هلالي نيز روز جمعه در مراسم هفتگي خود حمله شديدي را عليه فيلم رستاخير و کارگردان آن صورت داد. اين مداح گفت: «شما مي‌خواهيد مثال بزنيد و از تخيلتان استفاده کنيد، خب اين همه سوژه تاريخي! اما شما حق نداريد در مورد مبدا تاريخي و تعامل و تعالي بشر نظر بدهيد. چرا گير داديد به امام حسين(ع)؟ آنقدر قشنگ به اين مسائل وارد مي‌شوند و تحريف مي‌کنند!»

او خطاب به کارگردان فيلم گفت”آقاي درويش مبناي تاريخي ساخت اين فيلم کجاست؟ و از کجا در آمده است؟ شما يک سند آوردي که پسر حر در شام و کوفه بوده من دست شما را مي‌بوسم!"

فيلم رستاخيز ماجراي قيام عاشورا را بر محور شخصيت بکير بن‌حر زيدرياحي بازسازي کرده است. در اين فيلم براي نخستين‌بار تصوير حضرت ابوالفضل‌العباس ( ع) بدون هيچ هاله‌اي از نور به نمايش درآمد. بازيگر نقش ايشان نيز بهادر زماني، پسرعموي مصطفي زماني است که با فيلم يوسف پيامبر به سينما شناسانده شد.

اين فيلم به سه زبان و با سه نام متفاوت به نمايش درخواهد آمد؛ «رستاخيز» نام فارسي فيلم است، «القربان» هم نام عربي و نام انگليسي آن «حسين(ع) آنکه گفت نه». تمام مراحل فني فيلم «رستاخيز» پس از فيلمبرداري طبق قرارداد با شرکت انگليسي «مولينر» طي يک‌سال‌ونيم در استوديويي در لندن تحت نظارت احمدرضا درويش به سرانجام رسيد. «طارق انوار» تدوينگر معروف و نامزد دريافت «اسکار» براي فيلم «سخنراني پادشاه»، «رستاخيز» را تدوين کرده و «استفن واربک» آهنگساز برجسته و برنده اسکار نيز براي آن موسيقي ساخته است.

در سي و دومين دوره جشنواره فيلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دريافت سيمرغ بلورين گشت و در نهايت در ۸ بخش از جمله بهترين فيلم و بهترين کارگرداني برنده شد. اين فيلم در ۲ دي ۱۳۹۲ در سينما فرهنگ با حضور برخي اعضاي دولت اکران خصوصي شد.اما انتقادات به فيلم فقط به مداحان و هيات‌هاي مذهبي ختم نشد بلکه برخي از روحانيون عالي رتبه نيز از نمايش چهره حضرت ابوالفضل در اين فيلم انتقاد کرده اند.

بيشترين اعتراض نيز از سوي اساتيد حوزه و البته مراجع بود. در روزهاي بعد از نمايش فيلم آيت‌الله علوي‌‌گرگاني و آيت‌الله مقتدايي به اين فيلم اعتراض کرده و آن را توهين به مقدسات دانسته‌اند. آيت‌الله‌العظمي علوي‌گرگاني در بيانيه‌اي ضمن محکوم‌کردن اين موضوع آورده است: «عدم‌توجه به نصايح علما موجب کمرنگ‌شدن اعتماد قشر متدين به دستگاه‌هاي فرهنگي‌ شده و کمرنگ‌شدن عظمت امامزادگان، موجب توبيخ و بلکه عقاب الهي در قيامت خواهد شد و همه مسئولان بايد خود را براي جوابگويي در روز حساب آماده کنند.»

اما با وجود اين انتقادات علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به دفاع از فيلم پرداخت. او تاکيد کرد که رستاخيز از نظر تاريخي مشکلي نداشته و منطبق با تاريخ صحيح عاشورا تدوين شده است. جنتي حتي از اين سخن گفت که فيلم مورد تائيد آيت الله سيستاني و نمايندگان ايشان قرار گرفته است موضوعي که خيلي سريع توسط موسسسه تماشا تهيه کننده فيلم تکذيب شد.

با وجود اين انتقادات و احتمال به وجود امدن موج تازه عليه فيلم”رستاخيز" سرنوشت اين فيلم در ابهام قرار گرفته است. هنوز مشخص نيست با اين اعتراض‌ها و فشار‌ها رستاخيز امکان اکران عمومي را پيدا کند.


کد مطلب: 17627

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/17627/مداحان-علیه-رستاخیز

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir