مجید میرفخرایی، طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «رستاخیز» درباره تجربه اخیرش که توانست در جشنواره سیودوم فجر جوایز متعددی را به خود اختصاص دهد، اظهار کرد: امسال من با جدیدترین ساخته احمد رضا درویش (رستاخیز) در جشنواره حضور داشتم؛ فیلمی که به لحاظ بینالمللی کاری با ارزش محسوب میشود. این فیلم درباره بکیر فرزند حر بن یزد ریاحی است که به نوعی با پرداختن به زندگی این فرد حماسه کربلا روایت میشود.
وی افزود: در این فیلم چند لوکیش داشتیم. بدین نحوکه کعبه در تهران ساخته شد، اما کوفه و جنگها در بم گرفته شد، البته من کعبه را در فیلم «عقاب صحرا» نیز ساخته بودم، اما در این کار به لحاظ کیفیت و کار از درجه بالاتری بهره میبرد. با این توضیح اگر بخواهم به «رستاخیز» نمرهای بدهم باید بگویم که این فیلم یکی از بهترین کارهایی است که تا به امروز انجام دادهام.
رستاخیز کاری ممتاز در کارنامهام
میرفخرایی درباره تجربه خود در ژانر تاریخی ـ مذهبی تصریح کرد: من سریالهایی چون «یوسف پیامبر»، «مردان انجلس» و «روز واقعه» را هم به عنوان طراح صحنه کار کردهام، اما «رستاخیز» را باید متفاوت با آن آثار دانست چون این فیلم سینمایی از تکنیکهای روز سینمای جهان بهره برده است به همین دلیل این کار را یکی از بهترین تجربههای خود میدانم.
وی تجربه همکاری با درویش را اینگونه توصیف کرد: من با این فیلمساز دوستی دیرینه دارم. در اولین تجربه درویش (آخرین پرواز) به عنوان طراح صحنه حضور داشتم و خوشحالم که امروز نیز در جدیدترین کارش حضور دارم. نکته دیگر اینکه خیلی خوشحالم که در فیلمهای دیگری از این فیلمساز حضور دارم؛ فیلمسازی که سینما را به خوبی میشناسد و با علم روز سینما هم آشناست.
نقدهای جهت دار «رستاخیز»
میرفخرایی درباره برخی از نقدها که به این فیلم می شود، گفت: معتقدم بسیاری از نقدهایی که نسبت به این فیلم میشود جهتدار است و در آن نمیتوان یک نگاه سینمایی را مشاهده کرد. برای نمونه در یکی از نقدها آمده که «رستاخیز» به تعزیه شباهت دارد، ادعایی که اگر درست باشد باید از آن به عنوان یک امتیاز نام برد نه یک نقطه ضعف. از این دسته مثالها باز هم دیده میشود که نشانگر این است که هدف از مطرح کردن آنها تنها ضربه زدن به فیلم است نه یک نقد سینمایی!
وی به توضیح فوق افزود: تعجب میکنم وقتی میبینیم اینگونه نقدها که اکثرا بدون پایه علمی است تنها در کارهایی نظیر «رستاخیز» خلاصه میشود، اما همین منتقدان چشمشان را به روی نقطه ضعفهای برجسته فیلمهای خارجی میبندند. برای مثال در فیلم «هابیت» و «هری پاتر» میتوان به وفور اشکالات سناریویی پیدا کرد، اما این نقاط ضعف چون فیلمسازان خارجی است دیده نمیشود.
حضور عوامل خارجی در سینمای ایران
این طراح صحنه و لباس درباره استفاده از عوامل خارحی در «رستاخیز» گفت: من نقد درباره حضور عوامل خارجی را درک نمیکنم، چون چه اشکالی دارد که در سینما تجربهها تبادل شود، آیا آنتونی کویین که آمد یکی فیلمی درباره مسلمانان بازی کرد باید حتما مسلمان میبود یا اینکه در یک فیلم آمریکایی که درباره اسلام بود از من برای طراحی صحنه دعوت به کار شد، زیرا به واسطه مسلمان بودن، بهتر میتوانم عملکرد داشته باشم، آیا انها باید در مقابل حضور من عکس العمل نشان میدادند. این توضیحات را میگویم تا بدانیم این دسته نقدها اساس دینی ندارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به این مهم اشاره کنم که با وجود این که من حامی حضور عوامل خارجی در فیلم های سینمایی هستم این نقد را دارم که نباید بین عوامل فیلم از نگاه کارگردان یا تهیه کننده فرقی گذاشته شود، چون من به عینه چنین چیزی را مشاهده کردهام.