تجمع اعتراض آمیز مداحان علیه فیلم برگزیده جشنواره

بانی فیلم , 29 بهمن 1392 ساعت 12:02

روزنامه بانی فیلم در تیتر صفحه اول روز سه شنبه 29 بهمن ماه به حاشیه های ایجاد پیرامون فیلم سینمایی «رستاخیز» پرداخت.


فیلم برگزیده سی و دومین جشنواره فیلم فجر این روزها مورد انتقاد واقع شده است. از همان اولین نمایش های «رستاخیز» در جشنواره، زمزمه هایی مبنی بر مخالفت با نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت علی اکبر(ع) در فیلم درویش به راه افتاد. با پایان حشنواره و اهدای چندین سیمرغ به فیلم «رستاخیز» انتقادها روند پرشتاب تری به خود گرفت.

[درباره فیلم رستاخیز]
[مجموعه مطالب درباره فیلم رستاخیز را اینجا بخوانید]

حجت الاسلام ثمری در اعتراض به فیلم «رستاخیز» یادداشتی نوشت و در بخش هایی از آن آورد: «آنچه در فیلم به عنوان عاشورا مطرح می شود با مفاهیم بلند عاشورا هیچ انطباقی ندارد.» وی همچنین تصریح کرد: «در رستاخیز صرفا با تکنیک های هنری، کارزاری نمایش داده شده که هدفش فقط خشونت است.»
وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی نیز پس از اعتراض های صورت گفته اظهاراتی انجام دادند که در نوع خود جالب توجه بود. ایوبی گفت: پروانه اکران فیلم رستاخیز باید پس از انجام اصلاحات بررسی شود. وی افزود: این فیلم باید مجوزهای لازم و شرعی را برای اکران داشته باشد.
وزیر ارشاد نیز در این رابطه گفت: دغدغه مراجع درباره رستاخیز درست است؛ به نگرانی شان احترام می گذاریم. علی جنتی افزود: به کارگردان ابلاغ شده تا این نگرانی در اکران رفع شود. وی در خصوص نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت علی اکبر(ع) نیز با اشاره به حذف این تصاویر به عنوان گزینه جایگزین، به قرار داده هاله نور روی چهره حضرت ابوالفضل(ع)، و حضرت علی اکبر(ع) تاکید کرد.
این در حالیست که احمدرضا درویش در نشست خبری «رستاخیز» در جشنواره فجر گفته بود: «اهل هاله نور نیستم.» تجمع مداحان علیه «رستاخیز» درویش حاج حسین سازور در تجمع اعتراض آمیز هیئات مذهبی نسبت به فیلم «رستاخیز» گفت: یکی از اشتباهات بزرگ فیلم نمایش غلبه عشق مجازی بر عشق های حقیقی کربلاست. ما هیچ پیامی از این فیلم برداشت نکردیم در حالی که عاشورا 300 پیام مختلف در خود دارد.
به گزارش فارس روز یکشنبه گذشته هیئات مذهبی در مسجد ارک تهران تجمع کرده و نسبت به ساخت و پخش فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش اعتراض کردند.
در این مراسم پس از مداحی سید مجید بنی فاطمه، حسین اله کرم از فعالان عرصه سیاست و رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله ضمن گرامیداشت سالروز شهادت جمعی از عزاداران حسینی، در واقعه آتش سوزی مسجد ارک به موضوع اعتراض علما و هیئات مذهبی به فیلم رستاخیز پرداخت و گفت: تحریفات و جسارت هایی که در این فیلم صورت گرفته به هیچ وجه قابل اغماض نیست و این حرف های ما نقد نیست بلکه اعتراض است.
در این مراسم حسین سازور، مداح اهل بیت نیز گفت: ما برای اینکه بر اساس دیده های خود فیلم رستاخیز را نقد کنیم این فیلم را دیدیم و شما حق دارید به خاطر دیدن این فیلم به ما گله کنید ولی ما چاره ای جز این نداشتیم. فیلم را در 2 بخش عینیت های فیلم و برداشت هایی که از این فیلم می شود می توان نقد کرد. وی افزود: اولین و مهمترین مشکل رستاخیز نشان داددن 5 تن از اهل بیت امام حسین (ع) است. در این فیلم چهره حضرت عباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع)، حضرت مسلم(ع) و حضرت علی اصغر(ع) نشان داده شده است که چهره حضرت مسلم به صورت سخیفی نمایش داده شده است.
حسین سازور با اشاره به استدلال کارگردان این فیلم مبنی بر معصوم نبودن قمر بنی هاشم اظهار کرد: از امام راحل وقتی درباره آیت الله خوانساری سوال شد ایشان گفتند چرا از عصمت ایشان سوال نمی کنید آن وقت مقام معظم رهبری می فرمایند هزار نفر مثل من خاک پای قنبر غلام حضرت علی(ع) نمی شویم. حضرت ابوالفضل(ع) هنر خلقت خداست و نشان دادن او در فیم درست نیست.
این مداح اهل بیت گفت: خدا می خواست حضرت ابوالفضل(ع) در عاشورا مخفی بماند. نشان دادن شجاعت حضرت ابوالفضل(ع) شوخی نیست. امام حسین (ع) خطاب به حضرت ابوالفضل(ع) می گوید جان من فدای تو ولی در فیلم اینگونه حضرت ابوالفضل(ع) نمایش داده می شود. وی افزود: در همه جای تاریخ نوشته اند که حضرت قاسم 13 ساله بود و به قدری زیبا بود که امام حسین(ع) قسمتی از چهره او را پوشاند اما حضرت قاسم در این جوانی بیست و چند ساله نشان داده شده است.
این مداح اهل بیت خطاب به احمدرضا درویش گفت: شما مقدسات ما را زیر پا له کردید. شما صدای ناموس خلقت، حضرت زینب (س) را در این فیلم پخش کردید. آیا حقیقت عاشورا اینگونه است؟ مقام عاشورا آنقدر بالاست که غلام امام حسین(ع) را به مقامی می رساند که امام زمان (عج) 1400 سال است به او سلام می دهد. از سوی دیگر هم نحوه شهادت حضرت علی اصغر(ع) سند مظلومیت امام حسین(ع) است اما درویش نتوانست این صحنه را به خوبی نشان دهد.
سازور در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات بزرگ این فیلم نمایش غلبه عشق مجازی بر عشق های حقیقی کربلا است. ما هیچ پیامی از این فیلم برداشت نکردیم در حالی که عاشورا 300 پیام مختلف در خود دارد. ابعاد عرفانی و حماسی عاشورا که مقام معظم رهبری که بر روی آن تاکید دارند در این فیلم نشان داده نشده است.
وی افزود: درویش با استفاده از عوامل سینمای خارجی در این فیلم به عوامل سینمایی ایرانی توهین کرده است. همچنین اسامی ارگان ها و افرادی را در پایان این فیلم آورده و آنها در ساخت رستاخیز دخیل دانسته است که این جفا به آنها است. شما اگر می خواهید فیلم دینی بسازید بهتر است از افراد خبره در دین مشورت بگیرید. شما به موضع گیری های مراجع عظام بی اعتنایی کردید. جشنواره فجر نیز با این وجود به این فیلم سخیف چندین جایزه داده است.
این مداح اهل بیت(ع) همچنین با اشاره به فیلمی دیگر که درباره دفاع مقدس ساخته شده است گفت: شما نمی توانید عشق یک بسیجی را در جنگ 8 ساله دفاع مقدس نشان دهید آیا چگونه می خواهید از پله اول به پله صدم پا بگذارید و عشق عاشورا را نشان دهید.

سلحشور: قرار نیست درویش در خدمت خدا، پیامبر(ص) و امام حسین(ع) باشد
فرج الله سلحشور، کارگردان و فیلمنامه نویس سینما نیز گفت: سینما و تلویزیون فرهنگ و سنت های گذشته ما را تغییر داده است. سینما وسیله ای است تا آمریکایی ها فرهنگ ملت ها را بگیرند و فرهنگ صهیونیسم را القا کنند. کارگردان سریال یوسف در ادامه اضافه کرد: قرار نیست درویش و هیچ کارگردان دیگر سینما در خدمت خدا، پیغمبر و امام حسین(ع) باشند. قرار است کارگردان ها برای اینکه در راس باشند فیلم بسازند. متاسفانه ما این سینمای منحرف را پذیرفته ایم. دولت، مجلس، بزرگان، مداحان و حتی حزب اللهی ها این سینما را پذیرفته اند و برای همین نمی توان از درویش توقع داشت که برای ما فیلم بسازد.
سلحشور در ادامه گفت: اگر درویش می خواست حقیقت داستان عاشورا را نشان دهد به او می گفتند خلاقیت ندارد و طوطی وار فیلم می سازد. غربی ها خلاقیت را در تغییر واقعیت می دانند. این فیلم تازه اول خط است. آنها با سینما خانواده های ما را از هم می پاشند و ناموس ما را به اینگونه که اکنون می بینید در خیابان ها می کشند و حتی امام حسین(ع) را از ما می گیرند.
این کارگردان افزود: ما از قرآن تعریف هایی برای قصه نویسی و سناریونویسی درآوردیم و بر پایه آن سریال یوسف، اصحاب کهف و مریم را ساختیم. به مسئولین نیز گفتیم بودجه در اختیار ما قرار دهید تا جریان فیلم سازی اسلامی را به راه بیندازیم اما مسئولان می گویند این کار ما نیست.
در این مراسم که به همت هیئت محبان المرتضی(ع) و با حضور جمعی از هیئات مذهبی برپا شد حسین سازور، محمود ژولیده، سید مجید بنی فاطمه، مهدی سلحشور و فرج الله سلحشور نیز حضور داشتند.

آیت الله نوری همدانی: نمایش چهره ائمه اطهار(ع) و حضرت عباس(ع) در فیلم ها جایز نیست
یکی از مراجع عظام تقلید گفت: نمایش چهره ائمه اطهار(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در فیم سینمایی جایز نیست.
به گزارش دفتر آیت الله حسین نوری همدانی این مرجع تقلید در پاسخ به استفتائی نظر خود را درباره نمایش چهره حضرت ابوالفضل بیان کرد. وی در پاسخ به این استفتاء جمعی از متدینان مبنی بر نمایش چهره حضرت ابوالفضل عباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع) در فیلم سینمایی رستاخیز، این اقدام را جایز نداست. این مرجع تقلید عنوان کرده است: چهره هر کدام از این شخصیت های بزرگ نباید پخش شود و باید قداست این جایگاه ها و شخصیت ها حفظ شود.

وزیر ارشاد: رستاخیز فیلم ارزنده ای است
وزیر ارشاد گفت: فیلم رستاخیز فیلم ارزنده ای به لحاظ محتوا و کار فنی است و دغدغه بجایی است و ما به نگرانی های آنها احترام می گذاریم. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص دیدارش با اعضای شورای جهانی کلیساها گفت: نمایندگان و مدیران برای گفتگو با هیئت های مسلمان به ایران آمده بودند در طول دو روز گذشته به صورت جمعی با جمعی از دانشمندان و نخبگان مسلمان ایرانی گفتگو داشته اند.
وی ادامه داد: همچنین این جمع با نخبگان و شخصیت های برجسته نیز دیدارها و گفتگوهایی نیز داشته اند و در نظر دارند مسافرتی به قم داشته و با بعضی از شخصیت های حوزوی دیدار کنند و در ادامه نیز به اصفهان خواهند رفت.
وزیر ارشاد افزود: اصفهان فرصتی است تا زندگی مسالمت آمیز ارامنه ایران را با مسلمان ها در شهر اصفهان از نزیدک مشاهده کنند. وی تصریح کرد: این هیئت شورای جهانی کلیساها در دو روز گذشته بحث های خوبی را با شخصیت های مختلف داشته اند و با بنده نیز صحبت هایی را انجام داده اند که موضع بسیار خوبی در نقاطی که ما با هم اشتراک داریم، دارند.
وزیر ارشاد در خصوص حاشیه هایی که این روزها برای فیلم رستاخیز مطرح شده است گفت: ما کم کم به حاشیه همه مسائل از جمله فیلم و موسیقی عادت کرده ایم، بیش از 90 درصد فیلم رستاخیز قبل از تشکیل دولت جدید ساخته و آماده شده است و در مجموع فیلمی است که روایتگر تاریخ عاشوراست. وی گفت: فیلم رستاخیز فیلم ارزنده ای به لحاظ محتوا و کار فنی است و دغدغه ای که مراجع تقلید دارند دغدغه بجایی است و ما به نگرانی های آنها احترام می گذاریم اما اینکه بعضی از آقایان ملاحظاتی نسبت به این فیلم دارند، به کارگردان ابلاغ شده است که این نگرانی را مورد توجه قرار دهد.
جنتی ادامه داد: قطعا اگر فیلم رستاخیز بخواهد در اکران عمومی در اختیار مردم قرار گیرد با به نحوی عمل کند که این نگرانی رفع شود و در خصوص چهره حضرت ابوالفضل(ع) یا باید این صحنه ها حذف شود و یا به گونه ای هاله ای از نور روی آن قرار گیرد که چهره حضرت ابوالفضل (ع) کاملا مشخص نباشد و این قداستی که ایشان دارند، حفظ شود.

بازبینی و بررسی فیلم رستاخیز با حضور علما و کارشناسان دینی
رئیس سازمان سینمایی نیز گفت: یکی از مباحث انتقادی در فیلم رستاخیز نشان دادن تصاویر معصومین (ع) است؛ البته در این فیلم تنها تصویر حضرت عباس(ع) نشان داده شده و بهتر است این فیلم در فضایی با حضور علما مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.
به گزارش فارس حجت الله ایوبی در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره فیلم فجر در مشهد در جمع مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اظهار کرد: سینما زبان ارتباط با مخاطبان است و می تواند خانواده را دور هم جمع کند.
وی افزود: سینمای ایران در سی و دومین جشنواره فیلم فجر بسیار خوب ظاهر شد و سینماگران مستعد کشور توانستند بدون هزینه های سرسام اور فیلم های خود را تولید کرده و در این جشنواره به رقابت بپردازند.
ایوبی تصریح کرد: با توجه به آمار ارائه شده توسط دبیرخانه جشنواره فیلم فجر مشهد بیشترین تماشاگر را در طول جشنواره تجریه کرده که این میزان نشان دهنده علاقه مندی مخاطبان مشهدی به سینماست؛ از این رو لازم است همه مسئولان خراسان رضوی برای سال آینده حق این استان را بهتر به جا آورند و با افزایش سینماها، جشنواره فیلم فجر را با شکوه تر برگزار کنند.
رئیس سازمان سینمایی کشور به حاشیه های ایجاد شده به فیلم رستاخیز اشاره کرد و گفت: این فیلم پروژه ای چندین ساله داشت و کاری سخت و پرخطر بود زیرا یک دهه روی این پروژه بزرگ سینمایی کار شد تا برای اکران در جشنواره فیلم فجر امسال آماده شود.
وی با اشاره به پیام آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: یکی از مباحث انتقادی نشان دادن تصاویر معصومین است که البته در این فیلم تنها تصویر حضرت عباس(ع) نشان داده شد و البته در این زمینه مجوزهایی را هم بهما عرضه کردند. وی در واکنش به برخی تحریفات صورت گرفته در این فیلم افزود: بهتر است این فیلم در فضایی با حضور علما مورد بازدید و بررسی قرار گیرد.
به گفته ایوبی البته مباحثی هم در حوزه فیلمنامه و محتوا وجود دارد که امیدواریم با تغییرات حاصله از سوی کارگردان این موارد رفع شود.

مجید میرفخرایی: بسیاری از نقدها به رستاخیز جهت دارد و فارغ از نگاه سینمایی است
طراح صحنه و لباس فیلم رستاخیز، درباره برخی از نقدهایی که به این فیلم می شود، گفت: معتقدم بسیاری از این انتقادها، جهت دار است و در آن نمی توان یک نگاه سینمایی را مشاهده کرد.
مجید میرفخرایی، طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی رستاخیز در گفتگو با ایکنا درباره تجربه اخیرش که توانست در جشنواره سی و دوم فجر جوایز متعددی را به خود اختصاص دهد، اظهار کرد: امسال من با جدید ترین ساخته احمدرضا درویش (رستاخیز) در جشنواره حضور داشتم؛ فیلمی که به لحاظ بین المللی کاری با ارزش محسوب می شود. این فیلم درباره بکیر فرزند حر بن یزید ریاحی است که به نوعی با پرداختن به زندگی این فرد حماسه کربلا روایت می شود. وی افزود: در این فیلم چند لوکیشین داشتیم. بدین نحوه که کعبه در تهران ساخته شد، اما کوفه و جنگ ها در بم گرفته شد، البته من کعبه را در فیلم عقاب صحرا نیز ساخته بودم، اما این کار به لحاظ کیفیت و کار از درجه بالاتری بهره می برد. با این توضیح اگر بخواهم به رستاخیز نمره ای بدهم باید بگویم که این فیلم یکی از بهترین کارهایی است که تا به امروز انجام داده ام.
میرفخرایی درباره تجربه خود در ژانر تاریخی-مذهبی تصریح کرد: من سریال هایی چون یوسف پیامبر، مردان انجلس و روز واقعه را هم به عنوان طراح صحنه کار کرده ام، اما رستاخیز را باید متفاوت با آن آثار دانست چون این فیلم سینمایی از تکنیک های روز سینمای جهان بهره برده است به همین دلیل این کار را یکی از بهترین تجربه های خود می دانم.
وی تجربه همکاری با درویش را اینگونه توصیف کرد: من با این فیلمساز دوستی دیرینه دارم. در اولین تجربه درویش (آخرین پرواز) به عنوان طراح صحنه حضور داشتم و خوشحالم که امروز نیز در جدیدترین کارش حضور دارم. نکته دیگر اینکه خیلی خوشحالم که در فیلم های دیگری از این فیلمساز حضور دارم؛ فیلمسازی که سینما را به خوبی می شناسد و با علم روز سینما هم آشناست.
میرفخرایی درباره برخی از نقدها که به این فیلم می شود گفت: معتقدم بسیاری از نقدهایی که نسبت به این فیلم می شود جهت دار است و در آن نمی توان یک نگاه سینمایی را مشاهده کرد. برای نمونه در یکی از نقدها آمده که رستاخیز به تعزیه شباهت دارد؛ ادعایی که اگر درست باشد باید از آن به عنوان یک امتیاز نام برد نه یک نقطه ضعف. از این دسته مثال ها باز هم دیده می شود که نشانگر این است که هدف از مطرح کردن آنها تنها ضربه زدن به فیلم است نه یک نقد سینمایی. تعجب می کنم وقتی می بینم اینگونه نقدها که اکثرا بدون پایه علمی است تنها در کارهایی نظیر رستاخیز خلاصه می شود، اما همین منتقدان چشم شان را به روی نقطه ضعف های برجسته فیلم های خارجی می بندند. برای مثال در فیلم هابیت و هری پاتر می توان به وفور اشکالات سناریویی پیدا کرد؛ اما این نقاط ضعف چون فیلمسازان خارجی است دیده نمی شود.
این طراح صحنه و لباس درباره استفاده از عوامل خارجی در رستاخیز گفت: من نقد درباره حضور عوامل خارجی را درک نمی کنم چون چه اشکالی دارد که در سینما تجربه ها تبادل شود، آیا آنتونی کویین که آمد یکی فیلمی درباره مسلمانان بازی کرد باید حتما مسلمان می بود یا اینکه در یک فیلم آمریکایی که درباره اسلام بود از من برای طراحی صحنه دعوت به کار شد، زیرا به واسطه مسلمان بودن، بهتر می توانم عملکرد داشته باشم، آیا آنها باید در مقابل حضور من عکس العمل نشان می دادند. این توضیحات را می گویم تا بدانیم این دسته نقدها اساس دینی ندارند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: باید به این مهم اشاره کنم که با وجود این که من حامی حضور عوامل خارجی در فیلم های سینمایی هستم این نقد را دارم که نباید بین عوامل فیلم از نگاه کارگردان یا تهیه کننده فرقی گذاشته شود؛ چون من به عینه چنین چیزی را مشاهده کرده ام.

احمدرضا درویش: بهتر است سکوت کنم
احمدرضا درویش در خصوص اعتراضات صورت گرفته به ساخت و پخش فیلم رستاخیز سکوت را برگزید. کارگردان فیلم رستاخیز در خصوص اعتراضات جمعی از مردم و مراجع نسبت به نشان دادن چهره اهل بیت(ع) به باشگاه خبرنگاران گفت: شرایط کنونی به گونه ای است که بهتر است سکوت کنم و پاسخی به اعتراضات ندهم . وی در پاسخ به اینکه شما به عنوان کارگردان بهترین کسی هستید که می توانید در خصوص این فیلم صحبت کنید، عنوان کرد: من می دانم که باید به عنوان کارگردان فیلم پاسخی دهم یا صحبتی کنم، اما بگذارید فعلا دوستان نظرشان را بدهند. درویش با اشاره به اعتراضات اظهار داشت: اعتراضات اشکالی ندارد. من فعلا در این خصوص پاسخی نمی دهم.


کد مطلب: 17663

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/17663/تجمع-اعتراض-آمیز-مداحان-علیه-فیلم-برگزیده-جشنواره

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir