راه فیلمسازی درباره ائمه را نبندیم

مهر , 4 اسفند 1392 ساعت 11:05

یک پژوهشگر و مورخ تاریخ اسلام در واکنش به نمایش چهره های امام زادگان در فیلم «رستاخیز» از اینکه این چهره ها باید در هاله ای از نور قرار می گرفتند، سخن گفت.


محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر و مورخ تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایراداتی که به فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش وارد شده است، گفت: من هنوز این فیلم را ندیده ام و منتظر فرصتی هستم تا بتوانم آن را ببینم و قطعا به طور جزیی نمی توانم درباره انتقاداتی که به این فیلم وارد است، صحبت کنم.

[درباره فیلم رستاخیز]
[مجموعه مطالب درباره فیلم رستاخیز را اینجا بخوانید]

وی درباره نمایش چهره امام‌زادگان و به ویژه حضرت ابالفضل عباس (ع) در این فیلم عنوان کرد: من به پیروی از مراجع عظام تقلید که نظر نهایی را می‌دهند معتقدم که این کار نباید صورت می گرفت و چهره مقدس این افراد همچون امام رضا (ع) در «ولایت عشق» باید در هاله ای از نور قرار می گرفت و یا از تکنیک های دیگر سینمایی استفاده می شد که چهره این افراد نشان داده نشود.

این پژوهشگر ادامه داد: گاهی بازیگران سینما به کار خود تنها از منظر یک حرفه نگاه می‌کنند و شاید شخصیت‌هایی که بازی می کنند کمتر برای آنها اهمیت داشته باشد اما وقتی بازیگری بعد از یک نقش مثبت و در مقام یک چهره مقدس بازی می کند و بعد از آن نقش منفی به عهده می گیرد، جمع زدن بین این دو برای مخاطب سخت می شود و چون این مساله در سینمای ما رعایت نمی شود بزرگان ما حکم به تحریم نمایش چهره های مقدس داده اند.

استاد دانشگاه امام حسین با اشاره به نمایش بعضی از چهره های مقدس در فیلم و سریال های مذهبی عنوان کرد: در بسیاری موارد دیده شده که این چهره ها بعدا در نقش های منفی بازی می کنند و این باعث می شود نظر اولیه نسبت به آنها تغییر کند. حتی خود من به شدت بعد از دیدن عکس یکی از بازیگران سریال «مختارنامه» که نقش اش را به خوبی ایفا کرده بود، روی یکی از مجلات زرد که تصویر ناهنجاری داشت احساساتم جریحه دار شد.

رجبی دوانی تاکید کرد: البته همانطور که گفتم این مساله به این دلیل است که در سینمای ما این مسایل رعایت نمی شود وگرنه در تعزیه‌خوانی افراد با چهره های خود نقش ها را ایفا می کنند اما اینها افرادی هستند که به سلامت و صلاحیت شناخته شده اند و فقط در همین حوزه نقش ایفا می کنند.

وی در ادامه درباره دیگر انتقادتی که به نگاه تاریخی فیلم «رستاخیز» وارد شده است، اظهار کرد: شخصیت امام حسین (ع) ابعاد و ویژگی های متفاوتی دارد و فقط به کربلا منحصر نمی شود و قطعا در یک فیلم نمی‌توان به تمام زوایای شخصیت ایشان پرداخت و از این حیث باید دید نگاه فیلمساز چه بوده است و چه مسایلی را برجسته کرده است.

رجبی دوانی ادامه داد: با این حال در آشفته بازار سینمای ما که برخی افراد می آیند و با بی اخلاقی و بی تعهدی فیلم هایی جهت سیاه نمایی و برای امیدواری چشم دشمنان می سازند کسیکه در عرصه دین راجع به اهل بیت فیلمی بسازد و دغدغه هم نداشته باشد که فیلمش گیشه دارد یا نه، کار ارزشمندی کرده است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام در پایان با اشاره به بودجه تامینی فیلم «رستاخیز» بیان کرد: باید به بودجه تامینی این فیلم توجه کرد. اگر بودجه این فیلم عمومی بوده باشد و از طریق نهادهایی چون سازمان سینمایی و وزارت ارشاد تهیه شده یاشد باید مصالح و ارزش های نظام در آن لحاظ شود که بالاترین بازدهی را داشته باشد و هزینه ای که می شود در این جهت باشد. اگر فیلم از طریق بخش خصوصی تامین شده باشد انتظارات دیگری هم پیدا می‌شود.


کد مطلب: 17700

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/17700/راه-فیلمسازی-درباره-ائمه-نبندیم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir