مداحان باید از منابع معتبر و صحیح استفاده کنند

مهر , 4 اسفند 1392 ساعت 13:00

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مطالبی راکه مداحان جمع آوری می‌کنند باید از منبع معتبر و صحیح باشد و هرکتابی دلیل برصحت کل مطالب آن نیست.


علی ملاکاظمی عصر شنبه در کارگاه آموزشی مسئولان هیئت های مذهبی و مداحان شهرستان دامغان با تاکید بر اینکه مداحان باید از منابع معتبر و صحیح استفاده کنند افزود: هر کتابی دلیل برصحت کل مطالب آن نیست.

وی تصریح کرد: مداحان و مسئولان هیئات مذهبی هر یک به تنهایی الگوی جامعه و مرجع آرمان و آرزو بوده و در حقیقت واسطه میان مردم و اهل بیت(ع) هستند.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: بنابر این مداحان باید با شناخت کافی در این وادی رسالت و تکلیف خود را به انجام برسانند.

ملاکاظمی نقش مداحان را در مدیریت مجالس و محفل مذهبی بسیار مهم دانست و گفت: مداح باید آنطوری بخواند که وجود خود را در کنار مرقد امام حسین(ع) تصور کند و حضور ملائکه در آن جلسه را احساس کند.

وی اضافه کرد: در مداحی طرح مطالب و اشعار سست و هتاکانه و وهم برانگیز، ظلم بزرگی به ائمه اطهار(ع) است و بایدمطالب، برگرفته از مقاتل و منابع معتبر باشد.

این پژوهشگر اضافه کرد: زمانی اشعار مورد تایید روح القدس قرار می گیردکه در مورد دفاع از اهل البیت(ع) باشد و شان و منزلت آنان را حفظ کند، با این وجود به ذکر مصائب بپردازد.

وی اخلاق و ادب در مداحی را دو اصل مهم دانست و یادآور شد: در مداحی‌ها باید آموزه‌های اهل بیت(ع) مثل ادب، احترام، اخلاق و معنویت رعایت شود و نباید خدای ناکرده مراسم اهل بیت(ع) تبدیل به هتاکی شود؛ چرا که این مسئله ظلم بزرگی به ائمه اطهار(ع) و معارف آنان است و علاوه بر اینکه نتیجه عکس دارد، باعث فراری دادن مردم از محافل دینی می‌شود و بانیان این کار که مسئولان هیئات مذهبی هستند باید پاسخگو باشند.

کارگاه آموزشی مسئولان هیئات مذهبی و مداحان شهرستان دامغان با هدف، توانمندسازی سازمان های مردم نهاد، ارتقاء سطح علمی مداحان، مدیریت در مجالس مذهبی با حضور ۴۵ نفر در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی دامغان برگزار شد.


کد مطلب: 17710

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/17710/مداحان-باید-منابع-معتبر-صحیح-استفاده-کنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir