انتشار «سلوک عاشورایی» به انضمام روضه‌های مرحوم آیت‌الله تهرانی

ایکنا , 6 اسفند 1392 ساعت 9:36

مدیر مسئول مؤسسه‌ مصابیح‌الهدی از انضمام روضه‌های مرحوم آیت‌الله تهرانی به مجموعه 10 جلدی «سلوک عاشورایی» خبر داد و اظهار کرد: چاپ جدید مجلدات این اثر به انضمام روضه‌هایی که معظم‌له در سخنرانی‌ها خوانده‌اند، منتشر می‌شوند.


حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمجید موسوی‌هوایی، مدیر مسئول مؤسسه مصابیح‌الهدی(دفتر حفظ و نشر آثار مرحوم آیت‌الله العظمی مجتبی تهرانی)  با بیان اینکه هیچ‌کدام از آثار معظم‌له آماده انتشار نشده است، اظهار کرد: پیگیر انتشار پنج اثر درباره ایشان هستیم.

وی در ادامه عنوان کرد: چند اثر شامل سخنرانی‌های مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی در موضوعات مختلف مراحل آماده‌سازی خود را طی می‌کنند. به غیر از «تأدیب» و جلد اول تفسیر که پیش از این منتشر شده و قرار است با اضافه شدن مطالب جدید کامل‌تر از قبل به چاپ برسد، انتشار سه اثر دیگر نیز در دست پیگیری است.

حجت‌الاسلام موسوی‌هوایی همچنین از انجام اصلاحاتی در مجموعه ۱۰ جلدی «سلوک عاشورایی» خبر داد و گفت: آثار این مجموعه از این پس، همراه با روضه‌های مرحوم آیت‌الله العظمی تهرانی منتشر خواهد شد. به این ترتیب که هر کدام از مجلدات این اثر که نیاز به تجدید چاپ داشته باشد، به انضمام روضه‌هایی منتشر می‌شود که ایشان در سخنرانی‌های همان سال خوانده‌اند.

مدیر مسئول مؤسسه مصابیح‌الهدی در پایان اظهار امیدواری کرد که تا پیش از برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این آثار آماده و منتشر شود.

یادآور می‌شود، حضرت آیت‌‌الله‌‌العظمی حاج‌‌آقا مجتبی تهرانی، از سال ۱۳۸۰ در بیانات مربوط به ایّام دهه‌‌ اوّل محرّم‌‌الحرام و دهه‌‌ آخر ماه صفر، به تشریح ابعاد گوناگونی از قیام و انقلاب حضرت سیّدالشّهداء(ع) پرداخته‌‌اند که نگاهی چنین عمیق به مقوله‌‌ عاشورا، آن هم توسط چنین شخصیّتی، در نوع خود کم‌‌نظیر است.

آنچه مجموعه‌‌ مباحث حضرت استاد را از بسیاری جهات ممتاز کرده، نگاه ریشه‌‌ای ایشان به حرکت تاریخی و تاریخ‌‌ساز امام حسین(ع) است؛ نگاهی که این حرکت را به ریشه‌‌های اسلام ناب محمّدی(ص) پیوند می‌‌زند و آن را در امتداد بعثت رسول مکرّم اسلام و به‌‌ عنوان عامل حفظ و استمرار آن توجیه و تبیین می‌‌کند. بر همین اساس است که حضرت استاد می‌‌فرمایند: «إنّ الإسلام محمّدیّة الحدوث و حسینیّة البقاء».

در حقیقت، شیوه‌‌ علمی مباحث حضرت استاد، نوعی «تفسیر روایت به آیات و روایات» است. در این شیوه، جملات کلیدی امام حسین(ع) مبنای «تئوری‌‌پردازی علمی» قرار گرفته و سپس به کمک آیاتی از قرآن کریم و سایر روایات اهل‌‌بیت(ع) تبیین می‌‌شود. جاذبه و زیبایی این تفسیر در این است که مخاطب، در خلال این مباحث ضمن دست‌‌یابی به فهمی عمیق‌‌تر و دقیق‌‌تر از کلمات و جملات حضرت، متوجه می‌‌شود که هر یک از اهداف قیام عاشوراء را می‌‌توان از ابعاد گوناگونِ فقهی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و عرفانی مورد بررسی قرار داد.


کد مطلب: 17737

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/17737/انتشار-سلوک-عاشورایی-انضمام-روضه-های-مرحوم-آیت-الله-تهرانی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir