تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۲
۰
کد مطلب : ۱۷۸۱۸

ضرورت انطباق مداحي‌ها با موازين شرعي

ضرورت انطباق مداحي‌ها با موازين شرعي
جلسه مشترك روحانيون و مداحان كاروان‌ها در بارگاه‌ حسيني برگزار شد.
در اين جلسه كه در سالن اجتماعات خاتم الانبياء آستان مقدس حسيني برگزار شد، پس از اظهارات حجت الاسلام والمسلمين اسكندري مسئول نمايندگي بعثه در عراق، حجت الاسلام والمسلمين كربلايي توليت آستان حسيني سخنراني كرد.

شيخ عبدالمهدي كربلايي، توليت آستان مقدس امام حسين (ع) در اين ديدار ضمن تقدير از تلاش‌هاي حجت السلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و حجت الاسلام اسكندري نماينده بعثه عراق، به تفصيل درباره جايگاه روحاني و مداح، خصوصيات شيعه واقعي از نگاه روايات و نيز آداب زيارت سخن گفت.

علما و مجاهدان؛ نزديك‌ترين افراد به جايگاه نبوت‌اند
وي وظايف محول شده بر دوش روحانيون و مداحان كاروان‌ها را خطير، مهم، شريف و بسيار بزرگ توصيف كرد و ابراز داشت: بر اساس روايات، نزديك‌ترين افراد به جايگاه نبوت، اهل علم و مجاهدان هستند. در روايات داريم كه صلاح و فساد جامعه در گرو صلاح و فساد دو گروه است: يكي علما و ديگري اُمرا (حاكمان).

علت تاكيد بزرگان ديني بر زهد و پرهيز از دنيادوستي
امام جمعه كربلا تفقه در دين، اصلاح نفس و زهد را سه خصيصه مهم دانست و گفت: به‌‌ همان ميزان كه زهد در دنيا مورد توجه است، دنيادوستي نيز خطرناك است. تلاش براي دستيابي به جاه و مقام و جايگاه‌هايي كه مستحقش نيستيم، و يا مقايسه جايگاه علمي خود با ديگران و خودبرتربيني نسبت به جايگاه ظاهري كه در آن قرار داريم، چيزي جز دنيادوستي نيست از همين رو هرگاه با علماي رباني و بزرگ ديدار مي‌كنيم، نسبت به دنيا دوستي هشدار مي‌دهند.

وي تلاش براي دستيابي به اخلاق الهي و اخلاص در امور را ضروري خواند و بيان داشت: بايد مدام نسبت به رفتار خودمان نظارت و بررسي داشته باشيم تا ببينيم با توجه به جايگاه خطيري كه در جامعه داريم و نيز به واسطه نزديك بودن اين جايگاه به جايگاه نبوت، واجد شرايط و صفات لازم در اين زمينه هستيم يا خير؟

شيخ عبدالمهدي كربلايي با اشاره مجدد به روايتي كه اهل علم و مجاهدان را نزديك‌ترين افراد به نبوت مي‌داند گفت: مجاهده بر دو نوع اصغر و اكبر است و جهاد اكبر كه‌‌ همان مبارزه با نفس است، از اهميت و دشواري‌هاي خاصي برخوردار است. براي جهاد اكبر بايد قلب را از پليدي‌ها خالي كرده و آن را به نيكي‌ها و صفات پسنديده زينب ببخشيم.

زائران را با نهج البلاغه و صحيفه سجاديه آشنا كنيم
وي عمق مفاهيم معرفتي در منابع رسيده از اهل بيت را مورد توجه قرار داد و گفت: در كنار قرآن و در سايه قرآن، بايد به مباني معرفتي همچون نهج البلاغه، صحيفه سجاديه، دعاي مكارم الاخلاق، رساله حقوق و... توجه كنيم؛ البته ممكن است كه جامعه به اين گنج‌هاي گرانب‌ها توجه نداشته باشد اما ما روحانيون و مداحان مي‌توانيم در فرصت‌هاي تبليغي كه در اختيار داريم، بر اين موارد تاكيد كنيم.

ويژگي شيعه واقعي از زبان امام باقر عليه السلام
نماينده آيت الله سيستاني در ادامه به مفهوم شيعه حقيقي بر اساس روايات اشاره كرد و اظهار داشت: در روايتي از امام باقر عليه السلام، ايشان تاكيد دارند كه تنها گفتن اينكه ما محب اهل بيتيم، به معناي شيعه بودن نيست بلكه امام مي‌فرمايند كه شيعيان ما تنها كساني هستند كه به تقوا و اطاعت اوامر الهي و فروتني شناخته شوند. يعني اين صفات حميده در وجودشان نهادينه شده باشد. امام باقر مي‌فرمايد: اگر كسي بگويد كه من علي را دوست دارم اما به سيره‌اش توجهي نمي‌كنم، دوستي‌اش نفعي براي ما ندارد.

در زيارت، به ولايت حقيقي برسيم
وي خاطر نشان كرد: بر اساس روايات، تقرب به خدا با اطاعت خدا حاصل مي‌شود و هيچكس از آتش دوزخ در امان نيست. و شما روحانيون و مداحان كاروان‌ها اين نكات را به زائران بگوييد تا زائر تصور نكند كه كه تنها زيارت براي او كافي است بلكه لازم است كه زيارت را به ولايت حقيقي و تبعيت از آن بزرگواران نسبت دهيم تا دوستيمان به اهل بيت در مقام عمل به اثبات برسد.

ضرورت انطباق مداحي‌ها با موازين شرعي
توليت بارگاه مقدس حسيني با تاكيد بر اينكه مداحي‌ها بايد طبق موازين شرعي باشد گفت: برخي افراد به زعم خودشان به دنبال جذب جوانان هستند و براي اين كار به كارهاي حرام يا ناشايست در مداحي روي مي‌آورند، كه اين‌ها درست نيست زيرا اطاعت خدا از مسير معصيت‌اش نمي‌گذرد. بالاخص در مولودي خواني‌ها اين مساله رعايت شود و علاوه بر پرهيز از كارهاي حرام، رعايتشان و منزلت اماكن مقدسه در نظر گرفته شود و حتي از كارهاي و نامتناسب نيز اجتناب شود.

زيارتِ ما، مانع و مزاحم زيارت ديگران نشود
وي با بيان اينكه زائران زيادي از نقاط مختلف جهان به عتبات عاليات مشرف مي‌شوند گفت: زيارت، حق همه كساني است كه به اين مكان مقدس مشرف مي‌شوند و براي تحقق اين امر، مجبور به رعايت نظم و انظباط هستيم. اما متاسفانه گاهي برخي افراد بر سر راه زائران نماز مي‌خوانند و راه را بر ديگران سدّ مي‌كنند كه البته لزوما زائران از كشور خاصي مد نظرمان نيست و شامل هر زائري مي‌تواند بشود اما روحانيون و مداحان محترم اين نكات را به زائران گرانقدر تذكر دهند.

وي ادامه داد: گاهي گروه‌هايي از زائران وارد حرم مي‌شوند و با صداي خيلي بلند عزاداري مي‌كنند كه مانع از برنامه ديگران مي‌شود و به خصوص در مواقعي كه برنامه رسمي از سوي حرم در حال برگزاري است، براي مراسم مزاحمت ايجاد مي‌كند كه شايسته است به اين نكات توجه داشته باشيم.

شيخ كربلايي در ادامه به حساسيت‌هاي امنيتي عراق اشاره و تصريح كرد: به دليل اين شرايط، بازرسي‌هاي متعددي انجام مي‌گيرد كه ممكن است زائران را ناراحت كند و تلاش كرده‌ايم كه اين اقدامات كاهش يابد اما در شرايط كنوني امكانش نيست. همچنين ما به خادمان حرم تاكيد كرده‌ايم كه حتي در شرايط سخت كه زائران ميليوني به كربلا مشرف مي‌شوند، رفتارشان با زائران مناسب باشد و احترام بگذارند اما به هر حال ممكن است خسته شوند و رفتار نامناسبي از آن‌ها سر بزند كه از زائران گرانقدر مي‌خواهيم شرايط فردي را كه مثلا ۱۲ ساعت است به صورت پيوسته بازرسي انجام مي‌دهد، درك كنند و برخي ناملايمات احتمالي را تحمل نمايند.

علاقمندي به اجراي تمام برنامه‌هاي بعثه
وي برنامه ثابت بعثه مقام معظم رهبري در حرم حسيني را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعداد زائران ايراني بسيار بالاست و از همين رو، خيلي از مراسمات از سوي ايران در حرم برگزار مي‌شود و در اين زمينه علاقه منديم كه تمام خواسته‌هاي برادران ايراني را عمل نماييم اما به خاطر شرايطي كه‌گاه برايمان پيش مي‌آيد ممكن است نتوانيم به همه‌اش جامه عمل بپوشانيم.

امام حسين (ع) را به جهان معرفي كنيم
خاطر نشان مي‌شود در ابتداي اين جلسه حجت الاسلام والمسلمين رضا اسكندري مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق، آستان مقدس حسيني را يكي از مهم‌ترين مراكز معنوي در جهان اسلام برشمرد و ابراز داشت: روز به روز نورافشاني معنوي از اين بارزگاه شريف بيشتر مي‌شود. ما بايد امام حسين عليه السلام و سيره آن حضرت را نه به شيعيان بلكه به تمام احرار و آزادگان جهان معرفي كنيم و اين اقدام، مقدمه ظهور حضرت بقية الله الاعظم خواهد بود.

حضور سالانه ۶۰هزار روحاني، مدير و مداح كاروان
وي با اعلام اينكه سالانه ۶۰ هزار مدير، روحاني و مداح كاروان وارد عتبات عاليات مي‌شوند گفت: ما تاكيد داريم كه قوانين كشور عراق و ضوابط اعتاب مقدسه و شئون حرم حفظ شود.

مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق با خرسندي از تعامل عتبه مقدسه حسيني براي برگزاري برنامه ثابت صبحگاهي، توسعه تعاملات و همكاري‌ها بين بعثه مقام معظم رهبري و اعتبا مقدسه را مورد تاكيد قرار داد و ابراز اميدواري كرد در خلال اين تعاملات و برنامه‌هاي رسمي، فلسفه زيارت كه‌‌ همان شناخت معارف اهل بيت و عمل به دستورات ايشان است دنبال شود و زائران با احترام و تكريم با خدام حرم‌هاي مطهر برخورد نمايند و قدردان زحمات آنان باشند.






منبع: حج
مرجع : حج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما