افزایش 100 درصدی مشارکت مردم در بازسازی عتبات

ایکنا , 13 اسفند 1392 ساعت 12:09

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات از افزایش 100 درصدی مشارکت مردمی در بازسازی عتبات عالیات علی‌رغم مشکلات اقتصادی خبر داد و گفت: در سال آینده صحن بزرگ امام رضا(ع) در حرمین امامین جوادین(ع) ساخته می‌شود.


حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ اسفند ماه طی نشستی خبری اقدامات صورت گرفته این ستاد در سال ۹۲ و برنامه‌های سال ۹۳ آن را تشریح کرد.
وی از افزایش ۱۰۰ درصدی مشارکت مردمی در ساخت اعتاب مقدسه خبر داد و گفت: رقم جذب مشارکت‌های مردمی در سال۹۱ بیش از ۱۵۸ میلیارد تومان بوده است که در سال ۹۲ به ۳۱۰ میلیارد تومان رسید و این افزایش در حالی صورت می‌گیرد که به دلیل مسائل اقتصادی مردم با مشکلاتی مواجه هستند.
پلارک با اشاره به برگزاری نشست خبری در هتل پارسیان انقلاب گفت: تمام امور ستاد متبرع است و مسئولان این هتل نیز بدون دریافت وجهی برگزاری این نشست را عهده‌دار شده و از مهندسان عراقی که با ما در ستاد همکاری می‌کنند نیز به صورت رایگان پذیرش کرده‌اند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات سال ۹۲ را به دلیل بهره‌برداری از پروژه‌های موفق و اجرای روان و بدون دردسر پروژه‌های ستاد سال بسیار خوب کاری ارزیابی کرد و گفت: در سال جاری یک مجتمع خدماتی و اسکان زائران که هزینه ساخت آن توسط یک متبرع به مبلغ ۹ میلیارد تومان اهدا شده بود ساخته و به تولیت حرم امام حسین(ع) تحویل داده شد.


پایان ساخت ضریح امامین عسکریین(ع)/ سه ماه آینده ضریح منتقل می‌شود
وی از پایان ساخت ضریح امامین عسکریین(ع) و چهار صندوقچه قبور مطهر این حرم نیز خبر داد و عنوان کرد: هشت درب که شامل چهار درب ورودی بزرگ حرم سامرا است نیز آماده شده و قرار است طی مراسمی در شهر قم رونمایی و مورد بازدید مراجع عظام تقلید و مردم قرار گیرد.
پلارک در خصوص زمان ارسال ضریح به سامرا گفت: با توجه به ناامنی‌های اطراف شهر سامرا و در پیش بودن انتخابات پارلمانی کشور عراق به نظر می‌رسد تا سه ماه آینده امکان ارسال این ضریح فراهم نباشد.
وی ادامه داد: بازسازی حرمین امامین عسکریین در سامرا شامل سنگ‌کاری، آیینه‌کاری و ... نیز به اتمام رسیده در حال حاضر پروژه‌های در دست انجام در شهر سامرا شامل طرح‌های توسعه‌ای است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: در سال جاری پروژه سنگ‌کاری حرم امام حسین(ع) با عنوان «یاحسین(ع)» به اتمام رسید، درمانگاه یا «دی‌کلنیک» حضرت زینب(س) تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بیمارستان امام سجاد(ع) تجهیز شد که در سال ۹۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.
پلارک در خصوص طرح‌های سال آینده این ستاد اعلام کرد: اجرای مرحله دوم ساخت صحن حضرت زهرا(س) به وسعت ۲۲۰ هزار متر مربع به عنوان دومین پروژه بزرگ جهان اسلام بعد از مسجد‌الحرام از طرح‌های سال ۹۳ است. فاز اول این طرح شامل اسکلت سازه تا اردیبهشت سال آینده به اتمام می‌رسد و فاز دوم شامل معماری و تزئینات آغاز می‌شود.


ساخت صحن عقیله بنی‌هاشم در حرم امام حسین(ع)
وی ادامه داد: در سال آینده شروع عملیات ساخت یکی از چهار صحن توسعه‌ای حرم حضرت سید‌الشهداء را خواهیم داشت که به نام صحن عقیله بنی‌هاشم حد فاصل باب‌القبله حرم حضرت سید‌الشهداء تا خیمه‌گاه خواهد بود و تل زینبیه نیز داخل این صحن قرار خواهد گرفت.


ساخت صحن بزرگ امام رضا(ع) در حرم امامین جوادین (ع)
پلارک از ساخت صحن بزرگ امام رضا(ع) در حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین نیز خبر داد و گفت: هزینه این صحن توسط یک نفر متبرع به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تأمین شده است، همچنین صحن صاحب‌الزمان(عج) نیز در سامرا نیز ساخته می‌شود.
وی یکی از پروژه‌های مهم سال آینده را طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین(ع) اعلام و اظهار کرد: طی این طرح گنبدی جدید بر روی گنبد کنونی با سازه‌ای جدید ساخته و گنبد هفت متر و نیم مرتفع‌تر می‌شود.


ساخت حسینیه‌ای با ظرفیت پنج هزار نفر در نجف
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به حضور میلیونی مردم در مراسم اربعین حسینی گفت: اربعین سال جاری موجب شد متوجه نقص عملکرد خود در خصوص این مراسم بزرگ بشویم. بر همین اساس مقرر شده است در سال ۹۳ به صورت ضربتی و با مدیرتی جهادی یک مجموعه اسکان نسبتاً دائم در نجف اشرف به صورت حسینیه‌ای با ظرفیت پنج هزار نفر ساخته شود.


ساخت اردوگاه ۱۰۰ هزار نفری در کربلا برای زائران اربعین
وی ادامه داد: سه مرکز و موکب در بین مسیر کربلا و نجف با ظرفیت ۱۰ هزار نفر نیز ساخته خواهد شد که در حال مذاکره برای تهیه زمین این موکب‌ها هستیم. یک مرکز ۱۰۰ هزار نفری نیز به شکل اردوگاه موقت در کربلا احداث خواهد شد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات از انجام اقدامات بازسازی در اماکن مقدس کشور سوریه نیز خبر داد و اعلام کرد: نمایندگان ما در حرم‌های مقدس کشور سوریه حضور داشته و اجازه نمی‌دهند آثار جنایات صورت گرفته بر روی حرم‌های مطهر باقی بماند.

مشارکت شیعیان جهان در ساخت عتبات عالیات
وی در پایان از مشارکت شیعیان ایرانی خارج از کشور و شیعیان سایر کشورها در بازسازی عتبات عالیات خبر داد و گفت: بسیاری از شیعیان جهان از جمله کویت، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس هنگام زیارت اقدامات ما را مشاهده کرده و علاقه‌مند می‌شوند مدیریت وجوهات خود برای ساخت حرم‌های مطهر را به ما بسپارند.


کد مطلب: 17838

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/17838/افزایش-100-درصدی-مشارکت-مردم-بازسازی-عتبات

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir