با اشتباهات «رستاخيز» آشنا شويم

الف , 13 اسفند 1392 ساعت 14:19

روزنامه رسالت یادداشتی از محمد یاقوتی درباره فیلم سینمایی «رستاخیز» را که در وبسایت الف منتشر شده است؛ بازنشر کرد.


هر چند وارد ايرادهاي سينمايي نشدم، اميد است کارگردان اگر خواست باز هم فيلم مذهبي بسازد، به غير از آقايان مسجدجامعي و پاکدل، از يک عالم ديني نيز مشورت بگيرد تا فيلم حماسي و عاشورايي را به يک مضحکه تبديل نکند.

۱) در مقدمه فيلم آمده است: معاويه بر خلاف روش پيامبر و خلفا براي خود جانشين تعيين کرد! پيامبر اسلام در غدير خم علي عليه السلام را به جانشيني برگزيد و حتي خليفه اول نيز خودش، خليفه دوم عمر را انتخاب و معرفي کرد.
۲) در مقدمه تاکيد شده است: معاويه به آراي‌ مردم تمکين نکرد و فرزندش يزيد را براي خلافت برگزيد. آيا در سرزمين اسلامي راي گيري شده بود و در آراي سيدالشهدا عليه السلام تقلب شده بوده است؟ و اين واژه فتنه را هم به واژگان دوران امام حسين افزودند.
۳) بسياري از کساني که در حال احرام هستند، سر خود را با پارچه پوشانده اند، که طبق نظر شيعه و سني اين کار محل اشکال است.
۴) تمامي صحنه هاي صحبت هاي حضرت در جمع مردم، در بازار گرفته شده است، در حالي که طبق مستندات، مساجد، منا و عرفات محل هايي است که حضرت براي مردم سخن گفته اند نه ميانه بازار.
۵) در صحنه اي، قرآني در دستان حضرت نمايش داده مي شود که روي آن نوشته شده القران کريم! ترکيب اضافي، اولين درس عربي است! القرآن الکريم نه القرآن کريم!
۶) آش ايرادات جزئي وقتي شور مي شود که حتي در جمع بندي نهايي، «بپاخاستن» را «بپاخواستن» مي نويسند در فيلم ۴۰ ميلياردي آقاي درويش!
۷) پرچم هاي سپاه کوفه تماماً داراي نقش و نگار يکسان با چاپ سيلک هستند. آقاي درويش به مخاطب فهماند مخترع سيلک اعراب دوره معاويه بودند!
۸) بر خلاف نظر عموم مراجع مبني بر عدم جواز نشان دادن تصوير ذوات‌ مقدسه در فيلم ها، در رستاخيز چهره اين ذوات نشان داده شد.
۹) حضرت قاسم‌ بن ‌الحسن عليه السلام به صورت جواني ۲۷ - ۲۸ ساله نمايش داده شده است، در حالي که تمام مقاتل، سن بسيار کمتري و در حد نوجواني براي ايشان ثبت کرده اند.
۱۰) حضرت‌ عباس سلام الله عليه، تنها، فردي زيبا رو و متکي به زور بازو نمايش داده شده است! و دائماً به اباعبدالله (ع) برادر مي گفته و به حضرت زينب، خواهر. در روايات تنها کنار علقمه، عبارت «يا اخا ادرک اخاک» را داريم.
۱۱) شخصيت بکير و داستان عشقي اش، در اسناد معتبر تاريخي نيامده است و نقل قول ها براي شهادتش کاملاً با آنچه موضوع رستاخيز بر آن استوار شده متفاوت است. کارگردان به عمرش مقتل نخوانده است؟ بکير فيلم درويش، بيش از امام حسين (ع)، تحت تأثير زنگوله اهدايي يزيد و عشق يک زن است!
۱۲) حر، اولين شهيد سپاه سيدالشهدا عليه السلام است. جنگ ها نفر به نفر بوده است نه گروهي. ابتدا اصحاب سپس بني هاشم، به کارزار وارد شدند. اينها
گزاره هاي تاريخي اي است که هيچ کدام در فيلم رعايت نشده است.
۱۳) در فيلم، کربلا منطقه اي پر از کوه نمايش داده شده است، تا جايي که همه مي دانند کربلا نخلستان بوده است نه کوهستان!
۱۴) اثر فيلم در سالن هاي نمايش، غالباً تحت تأثير آمادگي ذهني شان از حادثه کربلا و روضه هاست، وگرنه فيلم هيچ خط اثرگذاري ندارد و اندوه يا آگاهي به مخاطب نمي دهد، حتي در حد تعزيه هاي محلي.
۱۵) در صفوف‌ نماز خيمه سيدالشهدا عليه السلام فاصله اي پنج‌ متري بين صفوف و امام و مأموم ديده مي شود که احتمالاً کارگردان براي بزرگتر نشان دادن صفوف دست به اين اقدام زده است.
۱۶) حرملة بن کاهل اسدي در کربلاي درويش، وجود خارجي ندارد و حضرت علي اصغر عليه السلام توسط عده اي از تيراندازان کشته مي شود و خون مبارکشان که توسط امام به آسمان پاشيده مي شود، روي سم اسب مي ريزد! طبق روايات مستند اين خون هيچ گاه به زمين بازنگشت.
۱۷) حضرت اباالفضل عليه السلام چند متر به آب مانده از اسب پياده شدند و تا کمر داخل رود رفتند و بعد چند دقيقه اى نشستند! گويا درويش به مقتل جديدي دست پيدا کرده که هيچ يک از زعماي شيعه تا کنون آن را نديده اند.
۱۸) موسيقي فيلم به شدت شبيه آثاري مانند مصائب مسيح، کشتي نوح و... است، اصلاً معلوم نيست آهنگساز فيلم «شکسپير عاشق» بودن چه وجاهتي براي ساختن موسيقي يک فيلم عاشورايي محسوب مي ‌شود؟
۱۹) در فيلم، يزيد همجنس‌ باز نشان داده شده است. سگ باز و ميمون باز را شنيده بوديم اما اين يکي را نه.
۲۰) در فيلم، پيکر حضرت علي اکبر عليه السلام بعد از شهادت به نمايش درمي آيد که تنها يک جراحت بر صورت ايشان ديده مي شود. لازم است عبارت «ارباً ‌اربا» را براي آقاي درويش معني کنيم!
۲۱) دليل دگرگوني حر در فيلم معلوم نيست. حتي ادب‌ حر به حضرت سيدالشهدا (ع) و حضرت زهرا (س) نمايش داده نشده و اين گونه القا مي شود که حر بعد از ناکامي در کسب منصب اميري سپاه، به امام پناه مي برد.
۲۲) نقش شريح قاضي به عنوان فتوا دهنده قتل سيدالشهدا و يک فرد فقيه با نفوذ اصلاً شبيه به آنچه که در تاريخ آمده، نيست.


کد مطلب: 17842

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/17842/اشتباهات-رستاخيز-آشنا-شويم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir