دومین سوگواره ملی عکس «یاس» عکاسان را فرا خواند

خبرگزاری بسیج , 18 اسفند 1392 ساعت 9:57

دومین سوگواره ملی عکس «یاس» با هدف به تصویر کشیدن آیین‌های عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) عکاسان حرفه‌ای و آماتور را فرا خواند.


این سوگواره در دو بخش عزاداری‌های فاطمی و کودکان عزادار اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ برگزار می‌شود و عکاسان علاقه‌مند برای شرکت در این سوگواره تا ۲۰ فروردین‌ماه سال ۹۳ مهلت دارند تا با مراجعه به سایت دبیرخانه http://www.yasps.com/ و ثبت نام اولیه، آثارشان را ارسال کنند.

بنا بر فراخوان، بخش عزاداری‌های فاطمی، شامل تمامی عکس‌هایی می‌‏شود که به صورت خاص به نمایش عظمت عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا (س) می‌‏پردازد. به طور مثال دسته‌های عزاداری، مراسم‏ عزاداری، تشییع نمادین، تعزیه خوانی، محل نمادین کوچه‏های بنی هاشم و... که در شهر‌ها و نقاط مختلف این سرزمین و دیگر کشور‌ها برگزار می‌‏شود.

بخش کودکان عزادار نیز شامل تمامی عکس‌هایی می‌‏شود که صرفا به صورت مستند، نمایشگر کودکان عزادار حضرت زهرا‏ (س) می‌‏باشد. به این نکته توجه شود که حتما در عکس‏‌ها نماد یا نشانه‌هایی وجود داشته باشد که نمایانگر ایام فاطمیه و شهادت حضرت صدیقه کبری‏ (س) باشد.

هر عکاس حرفه‌ای و یا آماتور می‌‏تواند در هر بخش حداکثر ۱۰ تک عکس و ۳ مجموعه عکس ارسال کند.

هیات داوران حداکثر ۸۰ تک عکس و ۲۰ مجموعه عکس را برای راه‌یابی به نمایشگاه انتخاب می‌‏کنند.

به تمامی شرکت‌کنندگان که آثار آنها به نمایشگاه راه می‌‏یابد، گواهی شرکت و مبلغ ۷۰۰ هزار ریال به ازای هر عکس اهدا خواهد شد.

تمامی عکس‌های راه یافته به نمایشگاه در قالب کتابی به چاپ خواهد رسید و همچون دوره اول سوگواره، یک نسخه از کتاب به صاحبان آثار راه یافته اهدا خواهد شد.

با توجه به این که موضوع عکس‏‌های این سوگواره مستند اجتماعی است، از این رو طبق تعریف ارائه شده از سوی هیئت داوران برای عکس مستند اجتماعی، این آثار باید ضمن معرفی فضا، مکان، شاخصه‏‌های قومی و نمادهای شاخص در رسوم، بدون دستکاری‏‌های فنی (که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش ساخته باشد) ارسال شوند.

سازماندهی جزیی و چیدمان‏‌هایی که به تعریف بهتر مراسم و شاخصه‏‌های آن و همچنین غنای تصویری کمک کند بلامانع است.

هیئت داوران در تعریف مجموعه عکس نیز یادآور شده‌اند که : « یک مجموعه عکس تکرار یک عکس نیست! بلکه به مثابه یک قصه یا روایت است که به جنبه‏‌های مختلف موضوع می‌‏پردازد به گونه‏‌ای که تعریف جامع و مبسوط‏‌تری از موضوع مستفاد گردد. بنابراین توصیه می‌‏شود که یک مجموعه عکس شامل یک عکس نمای باز، یک عکس نمای بسته و یک عکس دیتیل یا بخشی جزیی‏‌ از عناصر موجود در صحنه باشد. مابقی عکس‏‌ها نیز می‌‏تواند از زوایای مختلف به تعریف و توصیف این عکس‏‌ها کمک نماید. همچنین بیان روایی و یا توالی عکس‏‌ها که یک مضمون یا موضوع خاص را دنبال می‌‏کند در قالب مجموعه عکس‏‌ها قابل تعریف است.»

جوایز برگزیدگان نیز به شرح زیر است.

بخش اول، عزاداری‌های فاطمی:

در بخش اول به ۵ نفر از برگزیدگان بدون اولویت لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ ۱۵ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

بخش دوم، کودکان عزادار:

در این بخش به ۳ نفر از برگزیدگان بدون اولویت لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ ۱۰ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

داوری آثار این سوگوار را مجتبی آقایی، امیر علی جوادیان و محمد مهدی رحیمیان برعهده دارند و محمدحسین فاضل هرندی دبیر سوگواره است.

آثار ارسالی تا پایان فروردین‌ماه سال آینده داوری می‌شود و در زمانی که متعاقباً اعلام خواهد شد نمایشگاه آثار منتخب برپا می‌شود.


کد مطلب: 17888

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/17888/دومین-سوگواره-ملی-عکس-یاس-عکاسان-فرا-خواند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir