تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۴۱
۰
کد مطلب : ۱۷۹۴
آیت الله رضا استادی پاسخ می دهد

آیا امام حسین با آگاهی از شهادت قیام کرد؟

صالحی نجف آبادی می نویسد: امام حسين (عليه‌السّلام) نمي‌دانست كه در اين سفر به شهادت مي‌رسد و او به استقبال شهادت نمي‌رفت.
آیا امام حسین با آگاهی از شهادت قیام کرد؟
به گزارش خیمه، آیت الله رضا استادی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در سال 1382 کتاب "سرگذشت کتاب شهید جاوید" را در  پاسخ به برخی از شبهاتی که در کتاب "شهید جاوید" اثر صالحی نجف آبادی آمده به چاپ رسانده است.

در این کتاب این كتاب با تيراژ 1500 نسخه توسط انتشارات قدس در شهر قم و در 600 صفحه متشر شده است پاسخ بسیار مناسبی است به کتاب شهید جاوید که کاملا آگاهی امام حسین از شهادت در قیام را منکر شده است.

 صالحی نجف آبادی در کتاب «شهيد جاويد» که قبل از سال 1350ه.ش به چاپ رسيد هدف قيام حسیني را «تشكيل حكومت اسلامي» معرفي كرده است و بر این مدعاست که امام حسين (عليه‌السّلام) نمي‌دانست كه در اين سفر به شهادت مي‌رسد و او به استقبال شهادت نمي‌رفت. 

حضرت آيت‌الله استادي در رد این ادعا در سال 1350 رساله ای در 100 صفحهه در مورد علم حضرت سيدالشهداء (عليه‌السّلام) به شهادت خويش در سفر كربلا و اينكه با شهادت خويش اسلام را احيا مي‌كند، منتشر ساخته بود.

اين كتاب "سرگذشت کتاب شهید جاوید" شامل يك مقدمه و چهارفصل مي‌باشد که در مقدمه  پرسش‌های افرادي كه از انتشار كتاب خبر داشته‌اند، همراه با پاسخ آن‌ها در 82 صفحه آمده است.

در فصل اوّل کتاب،نظر حضرت امام خميني (ره) درباره قيام امام حسين (عليه‌السّلام) بیان شده و در فصل دوم برخي از ادعاهاي مؤلف شهيد جاويد را ذكر كرده و سپس ديدگاه بسياري از علما در رد اين كتاب آورده شده است.

همچنین فصل سوم که با عنوان «داستان نقد خويش بر كتاب شهيد جاويد» در پنج بخش به چاپ رسیده است که به انگيزه مولف در نقد كتاب شهيد جاويد (در سال 1350)، يادداشت‌هاي مولف در خصوص كتاب شهيد جاویدو ...پرداخته است.

در فصل چهارم کتاب "سرگذشت کتاب شهید جاوید" شیوه تحقیقی مؤلف در اين كتاب هم نقل است و هم تحليل. 

در اين كتاب به برخي از شبهاتي كه در زمينه قيام امام حسين (عليه‌السّلام) مطرح است، پاسخ داده شده است. مطالب مفيد و نكات آموزنده و علمي بسياري در كتاب وجود دارد و مي‌تواند سطح معرفت و معلومات خواننده را ارتقاء بخشد.

مؤلف در اين كتاب از منابع و مآخذ متعددي استفاده كرده است. گردآوري اين منابع و مطالب و رساله‌ها نشان‌ دهنده ذوق و سليقه مؤلف و اهتمام جدي ايشان به جوانب اين بررسي كتاب مي‌باشد همان‌گونه كه ذكر شد، كتاب مذكور داراي مطالب مفيد و سودمند بسياري است مطالعه اين كتاب را به همه عزيزان توصيه مي‌كنيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما