کم‌کاری سینما در حوزه آثار قرآنی، محسوس است

ایکنا , 21 اسفند 1392 ساعت 12:44

عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه سینمای ما در حوزه کارهای قرآنی و ملی بسیار کم‌کار است و این کوتاهی سبب شده فرهنگ ما به درستی به جهانیان معرفی نشود.


عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون با بیان این که در فیلم قرآنی باید شاخصه‌های قرآنی وجود داشته باشد، گفت: پرواضح است که قرآن روی مسائل و خصائل اخلاقی تاکید ویژه دارد، برای همین هم می‌بینیم که در احکام اسلامی روی اصول اخلاقی تاکید ویژه شده است، اما این رویکرد دلیلی بر این نیست که ما هر فیلمی را که به موضوعات اخلاقی می‌پردازد را قرآنی بدانیم، زیرا معتقدم چنین فیلمی باید شاخصه‌های لازم را داشته باشد.

وی افزود: قصص قرآنی و دیگر سریال‌های قرآنی از جمله کارهایی است که می‌توان به آنها عنوان قرآنی اطلاق کرد، چون این کارها هم ظاهر قرآنی دارند هم اینکه در این کارها از مضامین قرآنی استفاده شده است؛ در حقیقت این دست تولیدات لیاقت لازم برای این که به آنها عنوان قرآنی اهدا شود، دارا هستند.

این بازیگر ادامه داد: در قسم دوم کارهایی هستند که با برخورداری از داستانی معاصر به شکلی جذاب موضوعی قرآنی را مورد توجه قرار داده‌اند. فیلم‌هایی نظیر «زیر نور ماه»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «بچه‌های آسمان» و ... از جمله این تولیدات هستند. این آثار هم به لحاظ مضمون دارای مفاهیم عمیق و اخلاقی هستند هم این که آموزه‌های اسلامی در آن به وفور مشاهده می‌شود.

مخاطب قصه‌گویی را دوست دارند

وی در پاسخ به این سوال که چگونه پرداختن در ترویج مضامین قرآنی موفق‌تر است، گفت: مردم ما قصه‌گویی را دوست دارند، پس آثاری که به زبان قصه مفهومی را بیان می‌کند بیشتر از سوی مخاطبان با استقبال مواجه می‌شود، همان اتفاقی که برای سریال‌های چون «یوسف پیامبر(ع)» افتاد و مخاطبان داخلی و خارجی از آن استقبال فوق العاده‌ای به عمل آوردند.

بازیگر فیلم سینمایی «پناهنده» در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه سینمای ما در حوزه کارهای قرآنی و ملی بسیار کم کار است و این کوتاهی سبب شده فرهنگ ما به درستی به جهانیان معرفی نشود. این ضعیت در شرایطی است که سینمای غرب هر روز یک فیلم بر مبنای زندگی پیامبران می‌سازد. در ضمن به واسطه فیلم‌هایی چون «۳۰۰» که هم اکنون قسمت دوم آن اکران شده فرهنگ و هویت ما را هدف قرار می‌دهد در عوض ما تنها دست روی دست می‌گذاریم.

نقش دولت در اعتلای سینمای قرآنی

وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: برای رونق سینمای قرآنی نمی‌توان تنها از فیلمساز یا تهیه‌کننده توقع کار داشت، چون در سینمای ما که اکثر امکاناتش را از دولت می‌گیرد لازم است نهادهای دولتی حامی جدی تولیدات ارزشی باشد تا عوامل سینما به کار کردن در این حوزه امیدوار باشند. اتفاقی که اگر روی دهد مطمئن باشید بهترین جواب به فیلم‌های اسلام‌ستیزانه و ایران هراسانه است.


کد مطلب: 17952

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/17952/کم-کاری-سینما-حوزه-آثار-قرآنی-محسوس

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir