یک مسوول فرهنگی:

باید مفاهیم عاشورا با هنر مدرن بیان شود

22 ارديبهشت 1387 ساعت 18:28

مجتبی آقایی، مدير دفتر هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران تاکید کرد: اگر نمايشگاه‌هاي هنر مدرن و سبك‌هاي هنري جديد در استخدام مفاهيمي چون عاشورا درآيند، قطعاً‌ تاثيرگذاري بيشتري به خصوص در نسل جديد خواهد داشت.


به گزارش خیمه، مدير دفتر هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و داور نخستين يادواره عكس ياران حسين (ع) گفت: اگر نمايشگاه‌هاي هنر مدرن و سبك‌هاي هنري جديد در استخدام مفاهيمي چون عاشورا درآيند، قطعاً‌ تاثيرگذاري بيشتري به خصوص در نسل جديد خواهد داشت.

مجتبي آقايي، ضمن بيان مطلب فوق افزود: اثري از ماندگاري و تاثيرگذاري برخوردار مي شود كه از قابليت‌هاي حوزه‌هاي نفوذ فرهنگي جامعه برخوردار باشد و آثاري با موضوع ايثار، شهادت و فرهنگ عاشورا به دليل غناي معنايي و دلبستگي مردم به اين مفاهيم نسبت به ساير موضوعات ابعاد گسترده تر و تاثيرگذارتري دارند. 

وي با اشاره به اينكه عكس‌هاي عاشورا تاريخ مصرف ندارند گفت: هر عكس سندي است از عزاداري ها و آداب و رسوم و مناسك مذهبي مردم و نه نوعي فرهنگ شهادت كه از نگاه هنرمندانه به ثبت مي‌رسد. 

اين استاد عكاسي افزود: عاشورا و فرهنگ شهادت ريشه در آبشخور جدي قلبي ما دارد و در حوزه‌اي فراگير و گسترده پيوند با سنن و آيين هاي ما برقرار كرده و مجموعه مناسك و باورها و فرهنگ بومي ما هركدام به نوعي پاسداشت نهضت عاشورا هستند. 

مدير مسئول نشريه در دست انتشار "عكاسي زاويه‌ها" با بيان اينكه قالب بياني روز آمد و مدرن هنرهاي تجسمي و به ويژه عكس امكان ارتباط قوي تر به مخاطب مي دهد پيشنهاد كرد: اگر نمايشگاه هايي از هنرهاي مدرن و سبك هاي هنري جديدتر در استخدام مفاهيمي چون عاشورا در بيايند قطعاً‌ از تاثيرگذاري بيشتري به خصوص در نسل جديد برخوردار خواهند شد. 

وي گفت: موضوع عاشورا از آنجا كه محل بروز انبوهي از احساسات و عواطف مردم است و داراي ظرفيت و پتانسيل بسيار بالايي است،موضوع بسيار سختي براي عكاسي به شمار مي رود، حال آنكه خود عكاس نيز ممكن است دچار اين عواطف شود. 

آقايي با بيان اين كه آثاري كه تاكنون با موضوع عاشورا گرفته شده‌اند نتوانسته‌اند بيان جامع و كاملي از اين واقعه داشته باشند گفت: عكس‌هاي عاشورا تنها قطره‌اي از دريا هستند.
وي اظهار داشت: براي نهادينه شدن فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسين (ع) بايد از رفتارهاي شكلي دور شويم و در عمل از رفتارهاي آن حضرت بهره‌مند شويم چرا كه آنگونه كه بايد به سمت معرفت عاشورايي نرفته‌ايم و بيشتر به آداب پرداخته‌ايم و كمتر تلاشي براي كسب فيض از اين مكتب و مضمون و مفهوم آن صورت داده‌ايم. 

آقايي در گفت و گو با روابط عمومی يادواره عكس ياران حسين (ع) همچنين يكي از راههاي ترويج فرهنگ عاشورايي را استفاده از ابزارهاي هنري با كاركردهاي مختلف عنوان كرد و برگزاري نمايشگاه‌ها و جشنواره‌ها و ... را باعث قوي‌تر شدن انگيزه هنرمندان براي توليد آثار بهتر و كيفي‌تر دانست.


کد مطلب: 1796

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1796/باید-مفاهیم-عاشورا-هنر-مدرن-بیان-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir