فاطمیه یک فرهنگ است

وارث , 11 فروردين 1393 ساعت 10:34

مراسم عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام کرمی نیا و مداحی حاج سید محمد جوادی در هیئت انصار العباس(علیه السلام) برگزار شد.


مراسم عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام کرمی نیا و مداحی حاج سید محمد جوادی در هیئت انصار العباس(علیه السلام) برگزار شد.

در ادامه بخشی از سخنان حجت الاسلام کرمی نیا آمده است؛

جمله ای مقام معظم رهبری دارند در رابطه با عاشورا که می فرمایند عاشورا یک حادثه نیست و یک فرهنگ است. این جمله در رابطه با تمامی مفاهیم و تعالیم دینی ما صادق است. در رابطه با فاطمیه نیز همینگونه است. فاطمیه یک اتفاق صرف نیست که ناگهانی اتفاق افتاده باشد بلکه یک فرهنگ است.

عزادار حقیقی در این ایام برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) آن کسی است که به این راه می آید و به فرهنگ فاطمیه دست می یابد. من فکر میکنم باید طوری عمل کنیم که به فرهنگ فاطمیه نزدیک شویم. این هیئات و روضه ها گل زندگی ما هستند و اینها هستند که باعث تقرب می شوند. ما از هر لحظه زندگی مان باید به گونه ای استفاده کنیم که در انتهای آن تقرب باشد.

در نام مبارک زهرا، به خاطر نور حضرت است در روایات است که در هر روز صبح و ظهر و هنگام غروب آفتاب خانه حضرت درخشش داشت یعنی از خانه حضرت نور به آسمان می رفت از وجه مبارکشان نور می درخشید اما بیشتر از همه امیرالمومنین(ع) ایشان را درک می کرد. یک عده هرگز نمی فهمیدند در قرآن است که می فرماید اینها کر و کور و لال هستند و نمی فهمند اما در جایی قرآن می فرماید برخی چشم دارند اما نمی توانند با آن چشم ها ببینند.

همسایه های ایشان از حیث مکانی همسایه دیوار به دیوار بودند اما هیچ بهره ای نمی بردند.دست ما اکنون خیلی پر است ما فرهنگ فاطمی داریم به این شرط که بخواهیم به دنبالش برویم و برایمان مهم باشد و این چنین بهره ای را ببریم.

فاطمه زهرا(سلام الله علیها) پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و اله وسلم) با انحرافی رو به رو شدند که این انحراف سابقه نداشته و نخواهد داشت مگر انحرافی که از همین جنس باشد. و اگر جهاد فاطمی خودش را مبذول نکرده بود و این جهاد توسط حضرت صورت نگرفته بود، امروز اسمی از ولی و ولایت باقی نمانده بود.

ریشه آن هم از شیطان بوده است. اصحاب حضرت از امیرالمومنین(علیه السلام) سوال کردند که اولین نفری که با غاصب اول بیعت کرد، پیرمردی بود که تابه حال او را ندیده بودیم حضرت فرمودند که او شیطان بود که در مثال آن پیرمرد خمیده آمد و با شخص اول بیعت کرد. پس از آن اصحاب پرسیدند که در آن هنگام آن پیرمرد چیزی را زمزمه می کرد آن چه بود حضرت فرمودند او می گفت که امروز، با آن روزی که به من امر کردند که به آدم سجده کنم و من نکردم و از بهشت رانده شدم و سوگند خوردم که به عزت خداوند تبارک و تعالی که همه را گمراه میکنم مگر عباد مخلَص تو را، یکی است.

این هرگز شوخی نیست در خطبه قاصعه امیرالمومنین(علیه السلام) میفرمایند که شیطان شش هزار سال به عبادت مشغول بود. حال این شش هزار سال مشخص نیست منظور شش هزار سال دنیایی باشد یا آخرتی. بنا بر آیات قرآن هر سال آخرتی برابر است با پنجاه هزار سال دنیایی! این اصلا شوخی نیست که شیطانی که شش هزار سال به عبادت پروردگار مشغول بود، این سوگند را به عزت و جلال خدا خورد که تمام بندگان را غیر از مخلصانش، گمراه کند.

امیرالمومنین(علیه السلام) فرمودند که وقتی که شیطان لعین با شخص اول بیعت کرد گفت امروز به تلافی آن روز آدم که از بهشت رانده شدم. ببینید انحراف از در خانه امیرالمومنین(علیه السلام) و آن چیزی که مردم هرگز در خانه مولا نباشند، هدف اصلی شیطان بود.

در ادامه این مراسم، مداح اهل بیت(علیهم السلام) حاج سید محمد جوادی به عزاداری و نوحه سرایی در رثای حضرت زهرا(سلام الله علیها) پرداختند؛


به سخن لب بگشا یار خموش از سخنم

نوح من خيز و ببين غرق به موج محنم

آنقدر سوخته ام زآه تو اي سوخته ام

كه اگر ديده گشايي نشناسي كه منم

همه شب تا به سحر فرق من و تو اين است

تو مژه وانكني من مژه بر هم نزنم

ايكمانتر ز كمان پيش من خسته بمان

ورنه با رفتن تو جان برود از بدنم

غم داغ تو بدوش دل من سنگين است

كوه صبرم ولي از بار غمت مي شكنم

ايگلسوخته ام ديده به تو دوخته ام

بعدتو سير دگر از گل و باغ و چمنم




کد مطلب: 18057

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/18057/فاطمیه-یک-فرهنگ

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir