در روز غدیر دین خدا تکمیل شد

وارث , 19 فروردين 1393 ساعت 11:54

مراسم عزاداری ایام فاطمیه در بیت الحسین(علیه السلام) با سخنرانی حاج مهدی توکلی و مداحی حاج حسن خلج برگزار شد.


مراسم عزاداری ایام فاطمیه در بیت الحسین(علیه السلام) با سخنرانی حاج مهدی توکلی و مداحی حاج حسن خلج برگزار شد؛

در ادامه گزیده ای از سخنان حاج مهدی توکلی را می خوانید:

در ادامه شرح سوره مبارکه حدید به این نکته می پردازیم که در آیه چهارم این سوره مبارکه خداوند می فرماید: خدا آسمان ها و زمین را در شش روز خلق کرد. ظاهرا هفت بار این جمله در قرآن آمده است. البته روز هم در زبان فارسی و هم عربی به یک دوره زمانی می گویند روز. یک روز می تواند یک دقیقه در روز باشد می تواند ۲۵۰۰ سال باشد. خداوند روز قیامت را هم می گوید یک روز که در قرآن است که روز قیامت پنجاه هزار سال است و خداوند به این سال ها یک روز می گوید.

حال ترجمه آیه می شود اینکه خداوند آسمان ها و زمین را در شش دوره زمانی آفرید که شاید هر دوره زمانی میلیون ها سال به طول انجامید. البته این در حالی است که خداوند می توانست دفعتاً هم آسمان ها و زمین را بیافریند اما چیزی که تدریجی است، یعنی حساب شده است، تدبیر خاصی دارد. خداوند از عجله خوشش نمی آید، تدریجی آفرید. خداوند در قرآن می گوید: "خُلق الانسان عجولا" و این نقطه ضعف انسان است.

خداوند این دینی را که در دست ماست در طول چهار هزار سال گفته است و این نشان دهنده این است که مدیر و مدبّر است، برنامه دارد. به هر پیامبر گفت چند جمله را بگوید. خدا می خواهد بگوید که خود این مرور زمان حل کننده مسائل است. خیلی چیزها نیاز به زمان دارد.

پیامبر اکرم که آمدند هم خداوند نگفت همه دین را یک شبه اعلام کن، عجله نکرد. پیامبر(ص) یکباره نگفتند که شراب نخورید که اگر گفته بودند دور ایشان جمع نمی شدند، مسلمانان نماز می خواندند، شراب هم می خوردند. به صورت تدریجی اعلام کردند که در مستی نماز نخوانید.

در ادامه مجدد آیه ای نازل شد که اعلام می کرد ای پیامبر از تو می پرسند راجع به شراب و بگو چیزی است که هم ضرر دارد، منفعت هم دارد اما ضررش از نفعش بیشتر است. پیامبر(ص) بحث ولایت را هم تدریجاً بیان کردند. در احکام دین از همه سخت تر، بحث ولایت است. اکثر لغزش ها در ولایت است. پیامبر(ص) می گفتند مردم توان ولایت پذیری علی را ندارند، به تدریج گفتند.

دین خدا یکی است از همان ابتدا دین، اسلام بود اما خدا به تدریج و با صبوری پیش آمد تا مبعوث شدن حضرت محمد مصطفی(ص) و دین اسلام هم در جریان روز غدیر کامل شد که پیامبر(ص) فرمودند: " الیوم اکملت لکم دینکم" در روز غدیر، دین خدا تکمیل شد.

در ادامه این مراسم مداح اهل بیت حاج حسن خلج به عزاداری پرداختند:

در شهر پر از فریب بودن سخت است
هم صحبت نا نجیب بودن سخت است

هر کس به طریقی دل ما می شکند
بیگانه جدا دوست جدا می شکند

بیگانه اگر می شکند حرفی نیست
من در عجبم دوست چرا می شکند


کد مطلب: 18121

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/18121/روز-غدیر-دین-خدا-تکمیل

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir