سازمان حج و زیارت اعلام کرد؛

ثبت نام عتبات عالیات اینترنتی می شود

قیمت سفر به عتبات عالیات افزایش و مدت زمان سفر کاهش یافت

24 ارديبهشت 1387 ساعت 17:20

معاون سازمان حج و زیارت کشور از ثبت نام اینترنتی سفر به عتبات عالیات خبر داد ولی برای آغاز ثبت نام اینترنتی زمان قطعی اعلام نکرد


به گزارش خیمه، معاون سازمان حج و زیارت کشور از ثبت نام اینترنتی سفر به عتبات عالیات خبر داد ولی برای آغاز ثبت نام اینترنتی زمان قطعی اعلام نکرد.

حسین احمدی در این خصوص گفت: هنوز بانک عامل انتخاب نشده است و پس از توافق با بانک عامل به‌زودی ثبت نام اینترنتی عتبات عالیات عراق به‌صورت آزمایشی در یکی از استان‌ها اجرا خواهد.

وی همچنین گفت: با آغاز ثبت نام اینترنتی قیمت‌ها تغییر می‌ کند و روزهای سفر به شش ‌روز کاهش می‌یابد.

به گفته معاون سازمان حج‌ و زیارت کشور، افزایش قیمت  به علت گرانی مواد غذایی و هتل ها در عراق است.

حسین احمدی در عین حال اظهار داشت: افرادی که در ‌گذشته نام نویسی کرده اند و به علت بسته شدن مرزها نتوانسته اند به این سفر بروند تا پایان خرداد ماه و با همان قیمت قبلی به عتبات عالیات اعزام می شوند.

اکبری با بیان اینکه ظرفیت پذیرش زائر در عراق روزانه یک‌هزار و پانصد نفر است درحالی‌که تعداد متقاضیان این سفر در ایران بالاست گفت: بنابراین دو ‌روز از مدت زمان سفر که پیش از این هشت‌ روز بود کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه البته این برنامه هنوز اجرایی نشده است و با بازگشایی مرز دوم، شلمچه یا چزابه اجرا می‌شود افزود: برنامه‌ سفر هشت و 10 روزه به عتبات عالیات نیز در روزهای خلوت و در صورت وجود متقاضی اجرا می‌شود. 

اكبري به‌ وضعيت زايران انفرادي اشاره كرد و ادامه داد: سفارت عراق اگر رواديد انفرادي صادر كند، در مرز به اين افراد، اجازه‌ي ورود به خاك عراق داده نمي‌شود. اكنون حتی افرادي كه پروژه‌هايي تجاري را در اين كشور اجرا مي‌كنند، امكان ورود را به عراق ندارند و اكنون بيشتر افرادي كه رواديد انفرادي دريافت مي‌كنند، از طريق مرز هوايي به اين كشور سفر مي‌كنند، چون غير از مرز هوايي و مهران، درحال حاضر مرز ديگري فعال نيست. اين درحالي است كه براي اعزام هوايي مجوز رسمي داده نشده است، اما آنها به اين سفر مي‌روند.

وي درباره‌ي تشكيل كميته‌ي مشترك ايران و عراق براي پي‌گيري بندهايي مانند گشايش مرز سوم (چزابه)، برقراري مسير هوايي براي اعزام زايران و افزايش تعداد ظرفيت اعزامي، توضيح داد: هنوز اين كميته تشكيل نشده است، با وجود اين‌كه يك روز پس از امضاي توافق‌نامه‌ي زيارتي دو كشور، سازمان حج ‌و زيارت نامه‌اي در اين‌باره فرستاد، اعضاي كميته را مشخص كرده‌اند، اما اين كميته تشكيل نشده است.

اكبري تأكيد كرد: اين كميته روي مباحث اجرايي توافق مي‌كند؛‌ اما تشكيل ‌نشدن كميته تاكنون به اين مفهوم نبوده است كه كار متوقف شوند. بنابراين بندهاي توافق‌نامه پي‌گيري مي‌شوند، چون موضوع مرز چزابه و مسير هوايي در توافق‌نامه‌ي پيشين وجود داشت.

وي درباره‌ي اعزام زايران از طريق مرز هوايي و صدور مجوز به سه‌ پرواز در هفته به مقصد عتبات عاليات عراق ازسوي سازمان هواپيمايي كشور، گفت: دو كشور ايران و عراق، استفاده از مسير هوايي را براي سفر به عتبات عاليات تأييد نمي‌كنند و اگر در اين مسير براي زايران اتفاقي رخ دهد، دو دولت در اين‌باره متعهد نيستند. سازمان هواپيمايي اين كار را انجام داده است؛ اما در نهايت، شوراي امنيت كشور اعلام مي‌كند كه سازمان هواپيمايي اين كار را مي‌تواند انجام دهد يا خير.

او ادامه داد: سازمان حج و زيارت آمار زايران خود را به ‌شوراي امنيت اعلام كرده است؛ اما دو طرف ايراني و عراقي، اين موضوع را بايد تأييد كنند. درباره‌ي عراق، دو مشكل امنيت در داخل اين كشور و شرايط مسير بغداد تا كربلا مطرح‌اند.

معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج ‌و زيارت با اشاره به اعزام زايران ايراني از طريق مسير هوايي با راه‌اندازي فرودگاه نجف، اظهار داشت: مسؤولان عراقي هربار زماني متفاوت را درباره‌ي آغاز فعاليت فرودگاه نجف اعلام مي‌كنند كه البته خيلي جدي روي اين فرودگاه كار مي‌شود؛ اما پيش‌بيني مي‌شود تا سه‌ماه آينده فرودگاه نجف راه‌اندازي شود كه در آن صورت، سازمان هواپيمايي بايد با فرودگاه نجف توافق كند.

اكبري بيان كرد: اگر مسير پروازي به نجف برقرار شود، بسياري از مشكلات مربوط به مرز زميني با توجه به كمبود امكانات در مرز و نبود خدمات در داخل عراق رفع مي‌شوند كه اين خط پروازي را از استان‌هاي ديگر نيز مي‌توان برقرار كرد.


کد مطلب: 1813

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1813/ثبت-نام-عتبات-عالیات-اینترنتی-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir