تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۹
۰
کد مطلب : ۱۸۱۴۹

عدم انجام کارهای پژوهشی در زمینه تعزیه از نواقص این هنر آئینی است

عدم انجام کارهای پژوهشی در زمینه تعزیه از نواقص این هنر آئینی است
عباس سالاری رئیس حوزه هنری استان کرمان ۲۱ فروردین در مراسم افتتاح اولین جشنواره نمایش های آئینی در روستای ده زیار کرمان با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره نمایش های آئینی از برنامه های هفته هنر انقلاب در استان است، گفت: تعزیه خوانی بعنوان یکی از آئین های مذهبی استان روند رو به رشد خوبی در سال های اخیر داشته است.


وی با بیان اینکه تفاوت بین سوگواره تعزیه و جشنواره نمایش های آئینی استفاده از مجالس غریب تعزیه به جای مجالس معروف در جشنواره است، افزود: در جشنواره نمایش های آئینی به غیر از تعزیه خوانی از نقالی و سایر نمایش های آئینی خصوصا آئین های مذهبی بومی استان کرمان نیز استفاده می شود.


سالاری با اعلام اینکه استان کرمان در برگزاری سوگواره های تعزیه در کشور با برگزاری بیست دوره، رتبه اول را دارد، خاطر نشان کرد: کرمان از معدود استان هایی است که در خارج از کشور هم اجرای تعزیه داشته است و در دو سال گذشته تعزیه خوانان کرمانی در کشور عراق نیز شبیه خوانی کردند.


وی با اشاره به نامگذاری سال " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" توسط مقام معظم رهبری، گفت: عدم انجام کارهای پژوهشی در زمینه تعزیه از نواقص این هنر آئینی در استان است که انتظار می رود امسال به همت گروه های تعزیه استان این نقیصه هر چه سریعتر برطرف شود.


رئیس حوزه هنری استان کرمان آماد ه داشتن برگزاری ۹۴ مجلس تعزیه در استان را از افتخارات تعزیه استان دانست و گفت: تعزیه خوانان استان از ظرفیت های لازم برای انجام کارهای نو و خلاقانه در این زمینه را دارند که باید از آنها استفاده شود.


وی تصریح کرد: امروزه به افرادی نیازمندیم که مجالس تعزیه جدید با موضوع معاصر بنویسند و در کشور اسلامی ایران آنقدر شخصیت برجسته اسلامی وجود دارد که باید مجالس تعزیه آنها هم نوشته و شبیه خوانی شود.


سالاری از برگزاری هر چهار ماه یکبار جشنواره نمایش های آئینی در امسال خبر داد و گفت:‌ دومین دوره جشنواره نمایش های آئینی در آینده در شهرستان رفسنجان برگزار می شود.


گفتنی است اولین جشنواره نمایش های آئینی به همت هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان کرمان با حضور دوازده گروه تعزیه خوانی و پرده خوان استان، از پنجشنبه ۲۱ فروردین در روستای ده زیار از توابع بخش چترود کرمان آغاز شده و تا ۳۱ فروردین ادامه دارد.
مرجع : خبرگزاری شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما