کد مطلب : ۱۸۲۵۸
هشدار محدث شهیر به مداحانی که پول میگیرند
۱۷ جمادیالثانی، سالروز وفات محدث نوری، خاتمالمحدثین است. حاج میرزا حسین نوری، از علماء برجسته قرن اخیر در فنون و علوم مختلف دینی، در ۱۸ شوال ۱۲۵۴ مصادف با ۱۳۲۰خورشیدی در روستایی از توابع نور مازندران و از نسل آیتالله میرزا محمد تقی معروف به علامه نوری به دنیا آمد. در هشت سالگی پدر خود را زا دست داد و تا نزدیک بلوغ، کفیلی نداشت. تحصیلات مقدماتی و سطوح فقه و اصول و معانی بیان و منطق و فلسفه را نزد استاد میرزا محمدعلی محلاتی انجام داد و در ۱۲۷۳ به عراق مهاجرت کرد.
چهار سال در نجف اشرف ماند و سپس به ایران بازگشت. در ۱۲۷۸ دوباره به عراق رفت و نزد عالم جلیل، شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به شیخالعراقین تلمذ کرد. نخستین اجازه روایت میرزا از همین شیخ بزرگوار بود که در خاتمه مستدرک معرفی شده است. چندی در کربلا متوقف ماند و بعد دو سال هم در کاظمین اقامت کرد. پس از حج بیتالله، به نجف رفت و نزد شیخ مرتضی انصاری –اعلیاللهمقامه- تحصیل کرد. پس از چندبار رفت و آمد به ایران و عراق، در ۱۲۸۶ به سامرا رفت و نزد آیتالله میرزا محمد حسن شیرازی درس خواند و از مقربین و معتمدین ایشان قرار گرفت. میرزا حسین نوری از استادان شیخ آقابزرگ تهرانی، شیخ عباس قمی، محمدحسین کاشفالغطاء و سیدشرفالدین عاملی در حدیث بوده است. در ترویج اصول مذهب جعفری و نشر آثار ائمه اطهار -علیهمالسلام- کوشش بسیار کرد. همچنین این عالم فاضل در عبادت، پرهیزکاری، تقوی و کمالات نفسانی، انسانی نمونه بود. مدفن آن بزرگوار در نجف اشرف و در صحن مطهر حضرت علی -علیه السلام- در ایوان سوم از ایوانهای شرقی درب قبله است که طبق وصیت ایشان، در بینالثقلین (مخزن قرآنهای خزانه حضرتی و قبر مطهر امیرالمومنین) دفن شدند.
* گردآوری آثار شیعه
میرزای نوری در رشته تالیف و تصنیف و حسن ابتکار در انتخاب موضوعات مهم و مطلوب و گردآوری اخبار ماثوره، در میان امامیه «مجلسی سوم» خوانده میشوند. با وجود بیبهره ماندن از هرگونه یاری و کمک دیگران و فراهم نیودن وسایل گردآوری کتابها و امکاناتی که مثلا مرحوم مجلسی در دربار صفوی در اختیار داشت، آیتالله حاج میرزا حسین نوری، تنها و بدون معاون و با امکانات مالی اندک، تنها در پرتو همت والای خود، سعی بلیغی در پاسداری و نشر اندیشه تشیع کرد.
از او نقل کردهاند که میگفت «چند جلد کتاب لازم داشتم، تفحص مینمودم در شهرها و کتابفروشیها، اتفاقا در یکی از سفرها در کربلا کتابهای خود را از دستفروشی یافتم. قیمت کردم بهایی تعیین کرد که برای خرید، پول کافی نداشتم. دستفروش را با آن کتابها به بازار سمسارها بردم، عبا و عمامه و لباسهای خود را فروختم و با پولی که به دست آوردم کتابها را از او خریدم. با نهایت فرح و انبساط پای پیاده به نجف برگشتم.» علامه نوری، با دست خالی و عدم بضاعت مالی، فقط با سرمایه عشق و علاقه، کتابخانهای تهیه کرد که در عصر خود بینظیر بود و همه قسم کتابهای خطی و چاپی فارسی و عربی در تمام علوم و فنون را که برخی در تمام دنیا بینظیر بود در بر میگرفت.
* نقش محدث نوری در جنبش تنباکو
بعد از آنکه میرزای شیرازی فتوای تحریم تنباکو را داد و نقشههای شوم استعمار انگلیس را نقش بر آب کرد؛ ایادی استکبار دست به توطئه زدند و شایعه کردند که این فتوا از طرف میرزا صادر نشده است! ناچار مردم ایران به عراق نامه نوشتند و از محضر محدث نوری کسب تکلیف کردند. وی نیز با برملاکردن توطئه های دشمنان می نویسد: «جناب شریعتمدار، آقای آقا شیخ فضلالله نوری -سلمهاللهتعالی- جمعی از تهران سؤال نمودهاند و از حکم میرزای شیرازی در خصوص دخانیات پرسیدهاند، عجب است! بلی، حکم صادر و مجدداً هم دستخط مبارک با پست ارسال میگردد.»
* برنامه روزانه
شاگردش آقا بزرگ تهرانى برنامه زندگى وى در نجف اشرف را این گونه بیان مى فرماید:
زمان نوشتن وى بعد از نماز عصر تا هنگام غروب بود و زمان مطالعه وى بعد از نماز عشا تا هنگام خواب بود.
او همیشه با وضو مىخوابید و شبها هم کم مىخوابید. دو ساعت قبل از طلوع فجر بیدار مىشد و وضو مىگرفت . یک ساعت قبل از طلوع فجر به حرم حضرت امیر مؤمنان على -علیهالسلام- مشرف مىشد و این برنامه در زمستان و تابستان ادامه داشت.
نماز شب مى خواند تا سید داود نائب، کلیددار حرم، مىآمد و در را باز مىکرد و محدث نورى اولین کسى بود که وارد حرم مى شد.
او به سید داود در روشن کردن چراغهاى حرم کمک مىکرد. آنگاه بالاى سر ضریح حضرت مىایستاد و زیارت مىخواند.
بعد از طلوع فجر نماز صبح را به جماعت اقامه مىکرد و تا هنگام طلوع خورشید به تعقیبات نماز و دعا مىپرداخت.
بعد از آن به کتابخانه بزرگ خود مىرفت. آن کتابخانه شامل هزاران جلد کتاب نفیس و نسخههاى خطى ارزشمند و گرانبها و کمنظیر و یا منحصر به فرد بود. او جز به هنگام ضرورت از کتابخانه خارج نمىشد.
بعد از ساعتى، برخى از شاگردانش مانند علامه شیخ على بن ابراهیم قمى و شیخ عباس قمى، صاحب مفاتیح الجنان و مولى محمد تقى قمى براى تصحیح و مقابله و نگارش و یا نسخه بردارى به کمک او مىآمدند.
بعد از پایان کار کمى غذا مىخورد و استراحت مىکرد و بعد، نماز ظهر را در اول وقت مىخواند و بعد از نماز عصر، دوباره همان برنامه را ادامه مىداد.
روزهاى جمعه برنامه او تغییر مىکرد. صبحها بعد از آنکه از حرم باز مىگشت به مطالعه براى منبر مىپرداخت و یک ساعت بعد از طلوع خورشید به مجلس عمومى خود مىرفت و سخنانى بلیغ و گهربار افاده مىکرد.
او سعى بر آن داشت تا هر چه بالاى منبر مىگوید یقینى باشد و مطالب مشکوک را مطرح نمىکرد و هنگام ذکر مصیبت اهل بیت -علیهمالسلام- اشک بر محاسن شریفش جارى مىشد.
بعد از مجلس به مستحبات روز جمعه مانند کوتاه کردن ناخن و شارب و غسل روز جمعه و دعاها و آداب و مستحبات دیگر مىپرداخت . عصر روز جمعه هم چیزى نمىنوشت و به حرم مىرفت و مشغول انجام زیارت و دعاهاى وارده مىشد و این برنامه ایشان تا هنگام وفات ادامه داشت.»
* کتابهای مهم و خواندنی
۱. نجمالثاقب: نجمالثاقب از کتابهای معتبر شیعه در باب مهدویت است. محدث نوری این کتاب را به سفارش میرزای بزرگ شیرازی، از سر ارادت و اخلاص، با هدف رفع تردیدها و شبهات و ترویج و تبلیغ مبانی مهدویّت و متوجّه ساختن دلها به واپسین حجت خدا، حضرت مهدی -سلاماللهعلیه- نگاشته است. این اثر که نام کامل آن نجم الثاقب فی احوال الامام الغائب است، دومین کتاب علاّمه در موضوع مهدویت و به زبان فارسی میباشد. میرزای شیرازی با شناخت از دانش و صلاحیت علمی علامه نوری از وی می خواهد که کتابی دربارة آن حضرت به زبان فارسی بنویسد و حاجی نوری در پی اجابت این درخواست در کمتر از سه ماه نجم الثاقب را مینگارند.
۲. مستدرک الوسائل: محدث نورى در مستدرکالوسائل، به جمعآورى بیش از ۲۳۰۰۰ روایت که در وسائلالشیعه نیامده پرداخته است. کتاب مستدرکالوسائل از مجموعههاى روایى معتبر شیعه به شمار مىآید که در قرن اخیر نگاشته شده است. محدث نورى با جستجوى عمیق خود به بسیارى از منابع و کتابهاى معتبر روایى دست یافته است که در وسائلالشیعه شیخ حر عاملى نیامدهاند. این منابع شامل ۷۵ کتاب روایى شیعه است که محدث نورى در خاتمه، اعتبار هر یک از آنها را به اثبات رسانده است.
۳. لؤلؤ و مرجان: «لؤلؤ و مرجان» در زمینه روشنگری دینی و مبارزه با جهل و خرافات به نگارش در آمده. کتاب حاضر از جمله آثار تاثیر گذار بر شهید مطهری است که در سخنرانیهای ایشان باعنوان « حماسه حسینی» نمایان استه. علامه در بحشی از کتاب با اشاره به مداحان و روضهخوانانی که به بهانه های مختلف برای خواندن روضه پول می گیرند، آنها را گروهی مینامد که آل محمد -صلیاللهوعلیهوآله- را سرمایه تجارت کردهاند. درمیان کتابهای حاضر، «لؤلؤ و مرجان» از جمله آثار محدث نوری به شمار میرود که به زبان فارسی به نگارش در آمده است.
چهار سال در نجف اشرف ماند و سپس به ایران بازگشت. در ۱۲۷۸ دوباره به عراق رفت و نزد عالم جلیل، شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به شیخالعراقین تلمذ کرد. نخستین اجازه روایت میرزا از همین شیخ بزرگوار بود که در خاتمه مستدرک معرفی شده است. چندی در کربلا متوقف ماند و بعد دو سال هم در کاظمین اقامت کرد. پس از حج بیتالله، به نجف رفت و نزد شیخ مرتضی انصاری –اعلیاللهمقامه- تحصیل کرد. پس از چندبار رفت و آمد به ایران و عراق، در ۱۲۸۶ به سامرا رفت و نزد آیتالله میرزا محمد حسن شیرازی درس خواند و از مقربین و معتمدین ایشان قرار گرفت. میرزا حسین نوری از استادان شیخ آقابزرگ تهرانی، شیخ عباس قمی، محمدحسین کاشفالغطاء و سیدشرفالدین عاملی در حدیث بوده است. در ترویج اصول مذهب جعفری و نشر آثار ائمه اطهار -علیهمالسلام- کوشش بسیار کرد. همچنین این عالم فاضل در عبادت، پرهیزکاری، تقوی و کمالات نفسانی، انسانی نمونه بود. مدفن آن بزرگوار در نجف اشرف و در صحن مطهر حضرت علی -علیه السلام- در ایوان سوم از ایوانهای شرقی درب قبله است که طبق وصیت ایشان، در بینالثقلین (مخزن قرآنهای خزانه حضرتی و قبر مطهر امیرالمومنین) دفن شدند.
* گردآوری آثار شیعه
میرزای نوری در رشته تالیف و تصنیف و حسن ابتکار در انتخاب موضوعات مهم و مطلوب و گردآوری اخبار ماثوره، در میان امامیه «مجلسی سوم» خوانده میشوند. با وجود بیبهره ماندن از هرگونه یاری و کمک دیگران و فراهم نیودن وسایل گردآوری کتابها و امکاناتی که مثلا مرحوم مجلسی در دربار صفوی در اختیار داشت، آیتالله حاج میرزا حسین نوری، تنها و بدون معاون و با امکانات مالی اندک، تنها در پرتو همت والای خود، سعی بلیغی در پاسداری و نشر اندیشه تشیع کرد.
از او نقل کردهاند که میگفت «چند جلد کتاب لازم داشتم، تفحص مینمودم در شهرها و کتابفروشیها، اتفاقا در یکی از سفرها در کربلا کتابهای خود را از دستفروشی یافتم. قیمت کردم بهایی تعیین کرد که برای خرید، پول کافی نداشتم. دستفروش را با آن کتابها به بازار سمسارها بردم، عبا و عمامه و لباسهای خود را فروختم و با پولی که به دست آوردم کتابها را از او خریدم. با نهایت فرح و انبساط پای پیاده به نجف برگشتم.» علامه نوری، با دست خالی و عدم بضاعت مالی، فقط با سرمایه عشق و علاقه، کتابخانهای تهیه کرد که در عصر خود بینظیر بود و همه قسم کتابهای خطی و چاپی فارسی و عربی در تمام علوم و فنون را که برخی در تمام دنیا بینظیر بود در بر میگرفت.
* نقش محدث نوری در جنبش تنباکو
بعد از آنکه میرزای شیرازی فتوای تحریم تنباکو را داد و نقشههای شوم استعمار انگلیس را نقش بر آب کرد؛ ایادی استکبار دست به توطئه زدند و شایعه کردند که این فتوا از طرف میرزا صادر نشده است! ناچار مردم ایران به عراق نامه نوشتند و از محضر محدث نوری کسب تکلیف کردند. وی نیز با برملاکردن توطئه های دشمنان می نویسد: «جناب شریعتمدار، آقای آقا شیخ فضلالله نوری -سلمهاللهتعالی- جمعی از تهران سؤال نمودهاند و از حکم میرزای شیرازی در خصوص دخانیات پرسیدهاند، عجب است! بلی، حکم صادر و مجدداً هم دستخط مبارک با پست ارسال میگردد.»
* برنامه روزانه
شاگردش آقا بزرگ تهرانى برنامه زندگى وى در نجف اشرف را این گونه بیان مى فرماید:
زمان نوشتن وى بعد از نماز عصر تا هنگام غروب بود و زمان مطالعه وى بعد از نماز عشا تا هنگام خواب بود.
او همیشه با وضو مىخوابید و شبها هم کم مىخوابید. دو ساعت قبل از طلوع فجر بیدار مىشد و وضو مىگرفت . یک ساعت قبل از طلوع فجر به حرم حضرت امیر مؤمنان على -علیهالسلام- مشرف مىشد و این برنامه در زمستان و تابستان ادامه داشت.
نماز شب مى خواند تا سید داود نائب، کلیددار حرم، مىآمد و در را باز مىکرد و محدث نورى اولین کسى بود که وارد حرم مى شد.
او به سید داود در روشن کردن چراغهاى حرم کمک مىکرد. آنگاه بالاى سر ضریح حضرت مىایستاد و زیارت مىخواند.
بعد از طلوع فجر نماز صبح را به جماعت اقامه مىکرد و تا هنگام طلوع خورشید به تعقیبات نماز و دعا مىپرداخت.
بعد از آن به کتابخانه بزرگ خود مىرفت. آن کتابخانه شامل هزاران جلد کتاب نفیس و نسخههاى خطى ارزشمند و گرانبها و کمنظیر و یا منحصر به فرد بود. او جز به هنگام ضرورت از کتابخانه خارج نمىشد.
بعد از ساعتى، برخى از شاگردانش مانند علامه شیخ على بن ابراهیم قمى و شیخ عباس قمى، صاحب مفاتیح الجنان و مولى محمد تقى قمى براى تصحیح و مقابله و نگارش و یا نسخه بردارى به کمک او مىآمدند.
بعد از پایان کار کمى غذا مىخورد و استراحت مىکرد و بعد، نماز ظهر را در اول وقت مىخواند و بعد از نماز عصر، دوباره همان برنامه را ادامه مىداد.
روزهاى جمعه برنامه او تغییر مىکرد. صبحها بعد از آنکه از حرم باز مىگشت به مطالعه براى منبر مىپرداخت و یک ساعت بعد از طلوع خورشید به مجلس عمومى خود مىرفت و سخنانى بلیغ و گهربار افاده مىکرد.
او سعى بر آن داشت تا هر چه بالاى منبر مىگوید یقینى باشد و مطالب مشکوک را مطرح نمىکرد و هنگام ذکر مصیبت اهل بیت -علیهمالسلام- اشک بر محاسن شریفش جارى مىشد.
بعد از مجلس به مستحبات روز جمعه مانند کوتاه کردن ناخن و شارب و غسل روز جمعه و دعاها و آداب و مستحبات دیگر مىپرداخت . عصر روز جمعه هم چیزى نمىنوشت و به حرم مىرفت و مشغول انجام زیارت و دعاهاى وارده مىشد و این برنامه ایشان تا هنگام وفات ادامه داشت.»
* کتابهای مهم و خواندنی
۱. نجمالثاقب: نجمالثاقب از کتابهای معتبر شیعه در باب مهدویت است. محدث نوری این کتاب را به سفارش میرزای بزرگ شیرازی، از سر ارادت و اخلاص، با هدف رفع تردیدها و شبهات و ترویج و تبلیغ مبانی مهدویّت و متوجّه ساختن دلها به واپسین حجت خدا، حضرت مهدی -سلاماللهعلیه- نگاشته است. این اثر که نام کامل آن نجم الثاقب فی احوال الامام الغائب است، دومین کتاب علاّمه در موضوع مهدویت و به زبان فارسی میباشد. میرزای شیرازی با شناخت از دانش و صلاحیت علمی علامه نوری از وی می خواهد که کتابی دربارة آن حضرت به زبان فارسی بنویسد و حاجی نوری در پی اجابت این درخواست در کمتر از سه ماه نجم الثاقب را مینگارند.
۲. مستدرک الوسائل: محدث نورى در مستدرکالوسائل، به جمعآورى بیش از ۲۳۰۰۰ روایت که در وسائلالشیعه نیامده پرداخته است. کتاب مستدرکالوسائل از مجموعههاى روایى معتبر شیعه به شمار مىآید که در قرن اخیر نگاشته شده است. محدث نورى با جستجوى عمیق خود به بسیارى از منابع و کتابهاى معتبر روایى دست یافته است که در وسائلالشیعه شیخ حر عاملى نیامدهاند. این منابع شامل ۷۵ کتاب روایى شیعه است که محدث نورى در خاتمه، اعتبار هر یک از آنها را به اثبات رسانده است.
۳. لؤلؤ و مرجان: «لؤلؤ و مرجان» در زمینه روشنگری دینی و مبارزه با جهل و خرافات به نگارش در آمده. کتاب حاضر از جمله آثار تاثیر گذار بر شهید مطهری است که در سخنرانیهای ایشان باعنوان « حماسه حسینی» نمایان استه. علامه در بحشی از کتاب با اشاره به مداحان و روضهخوانانی که به بهانه های مختلف برای خواندن روضه پول می گیرند، آنها را گروهی مینامد که آل محمد -صلیاللهوعلیهوآله- را سرمایه تجارت کردهاند. درمیان کتابهای حاضر، «لؤلؤ و مرجان» از جمله آثار محدث نوری به شمار میرود که به زبان فارسی به نگارش در آمده است.
مرجع : خبرگزاری فارس