ضرورت اقدامات علمی و پژوهشی برای حفظ تعزیه

ایکنا , 13 ارديبهشت 1393 ساعت 9:10

نهادهای فرهنگی و هنری همچون دفتر تعزیه اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد وظیفه دارند برای حفظ و پاسداری از هنر شبیه‌خوانی و تعزیه سلسله اقدامات علمی و پژوهشی را در دستور کار خود قرار دهند.


نهادهای فرهنگی و هنری همچون دفتر تعزیه اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد وظیفه دارند برای حفظ و پاسداری از هنر شبیه‌خوانی و تعزیه سلسله اقدامات علمی و پژوهشی را در دستور کار خود قرار دهند.

داوود فتحعلی‌بیگی، مدیر دفتر تعزیه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب گفت: برای سال جاری برنامه‌های جامع زیادی را در اولویت اجرا داریم که بیشتر آنها مبنای آموزشی و زیربنایی دارد.
وی گفت: شرط جامه عمل پوشاندن به هر کدام از این برنامه‌ها، امکانات سخت‌افزاری و بودجه‌ای است که اداره کل هنرهای نمایشی در اختیار ما می‌گذارد و باید به این نکته تأکید کنم که صرف بودجه در راه ترویج هنر تعزیه به عنوان یکی از ناب‌ترین گونه‌های نمایشی ایرانی و اسلامی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی است.

برپایی کارگاه آموزشی تعزیه در اولویت برنامه‌های امسال قرار دارد

فتحعلی‌بیگی تصریح کرد: امسال در وهله اول برگزاری کارگاه آموزشی آواز تعزیه را در دستور کار داریم و پس از آن قصد داریم کارگاه آموزشی شبیه‌خوانی غریب را برای علاقه‌مندان برپا کنیم که امیدواریم این امکان با توجه به بودجه خوبی که اداره کل هنرهای نمایشی در اختیارمان قرار می‌دهد، به وجود آید.
مدیر دفتر تعزیه ارشاد ادامه داد: اعتقاد شخصی من این است که در شرایط کنونی و با توجه به دچار شدن تعزیه و هنر شبیه‌خوانی به مهجوریت نیازمند اقدامات ریشه‌ای و بنیادین با پشتوانه مطالعاتی و علمی هستیم تا براساس نظریه‌پردازی‌های به عمل آمده در این راستا، این هنر را به عنوان میراث فرهنگی ایرانی پاسداری کنیم وگرنه که اگر نگرانی تنها در مورد اجرا و برپایی مجالس تعزیه باشد که با توجه به مردمی بودن این هنر، مردم در مناسبت‌های گوناگون مذهبی این نمایش را اجرا می‌کنند.

توان فنی و علمی برای برگزاری سوگواره ملی تعزیه داریم

این کارگردان و کارشناس هنرهای نمایشی آئینی و سنتی گفت: یکی از رسالت‌های ذاتی دفتر تعزیه برگزاری سوگواره ملی تعزیه به مناسبت ایام عزاداری محرم و صفر است؛ در شرایط کنونی توان فنی و علمی خوبی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این سوگواره داریم اما تجربه نشان داده است که تا بودجه‌ای قابل قبول به این امر اختصاص داده نشود، خروجی مناسبی از برگزاری این رویداد و یا موارد مشابه به دست نخواهد آمد و مانند آنچه که به عنوان سوگواره ملی تعزیه در سال‌های پیش به میزبانی استان مرکزی شاهدش بودیم، حتی گروه کارشناسی و داوری به شکل کامل نتوانستند در ازای کاری که انجام دادند حق و حقوقشان را دریافت کنند.

رئیس هیئت مدیره «انجمن تعزیه ایرانیان» تأکید کرد: در زمینه احیای هنر تعزیه و شبیه‌خوانی نیاز به تعامل و هم‌افزایی میان نهادها و مؤسساتی هستیم که در این عرصه مشغول فعالیت هستند؛ من خود به عنوان یکی از اعضای «انجمن تعزیه ایرانیان» شاهد سعی و کوشش اعضای این انجمن به ویژه در امور پژوهشی و اجرایی این هنر کهن نمایشی هستم اما در مورد سایر نهادها و مؤسسات مشابه همچون بنیاد علمی ـ فرهنگی تعزیه و همایش‌های آئینی باید این تلاش مؤثرتر باشد و ما شاهد خروجی مناسب‌تری باشیم.


کد مطلب: 18388

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/18388/ضرورت-اقدامات-علمی-پژوهشی-حفظ-تعزیه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir