برگزاری کارگاه آموزش تعزیه‌خوانی در یزد

ایکنا , 15 ارديبهشت 1393 ساعت 10:18

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی یزد از برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی تعزیه و تعزیه‌خوانی، موسیقی تعزیه، رنگ‌شناسی تعزیه و نسخه‌شناسی در این شهرستان خبر داد.


در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای تعزیه شهرستان یزد برگزار شد، دشتی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد ضمن بیان اینکه تعزیه هنری حساس و ظریف است گفت: تلاش کنیم تا در روز قیامت در حضور امام حسین(ع) شرمنده نباشیم و بتوانیم اهداف این امام همام را احیا کنیم. با توجه به تداوم اجراهای مناسبتی تعزیه و شبیه‌خوانی، این اداره قصد دارد، آموزش تعزیه را به جد پیش ببرد. در برنامه‌‌ریزی‌های انجام‌ شده، قرار بر این است تا آموزش تعزیه به‌صورت مستمر و دائم انجام شود.

دشتی با اشاره به فعالیت بیش از ۳۰ گروه تعزیه در شهرستان یزد بیان کرد: احیاء آئین‌ها و ارزش‌های اصیل دینی، تحقق باورها و معرفت دینی، حمایت از برنامه‌های پژوهشی و بازشناسی و شناسایی ظرفیت‌های این هنر از اهداف تشکیل این جلسات شورای تعزیه است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی تعزیه برای توجه بیش از پیش جوانان و روی آوردن آن‌ها به این هنر فاخر و ارزشمند ضروری است و بنا داریم یک دوره کارگاه آموزشی در آینده نزدیک در زمینه موسیقی تعزیه، رنگ در تعزیه، نسخه‌شناسی برگزار کنیم.

وی همچنین، اظهار کرد: همچنین بنا داریم تا با دعوت از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه، تاریخچه قیام امام حسین(ع) را به‌صورت روایت‌گری برای گروه‌های تعزیه بیان کنیم تا شاهد اجراهای دقیق‌تر و مستند‌تری از آن‌ها باشیم.

در ادامه این جلسه، رجب کریمی، یکی از سرپرستان هیئت‌های تعزیه بخش زارچ و عضو شورای تعزیه گفت: از بررسی انجام شده در فهرست ۲۹ گروه ثبت شده شهرستان دریافتیم که ۱۰ گروه دارای سابقه بین ۲۰ تا ۶۰ سال هستند. چهار گروه شبیه‌گردان و ۱۵ گروه نوپا و دارای سابقه بین ۱ تا ۱۰ سال هستند که به‌عنوان آینده‌سازان تعزیه یزد باید این ۱۵ گروه مورد توجه جدی و آموزش‌های لازم قرار بگیرند و ما می‌توانیم با اعلام فراخوان ثبت نام از تمامی اعضای گروه‌های تعزیه شهرستان یزد، این دوره‌های آموزشی را برگزار کنیم و در پایان دوره با برگزاری آزمون‌های تئوری و عملی و در صورت احراز رتبه، برای گروه‌های تعزیه مجوز اجرا صادر کنیم که این پیشنهاد با موافقت اعضای شورای تعزیه همراه شد.

یادآور می‌شود، در پایان این جلسه مقرر شد از روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه ثبت‌ نام آغاز ‌شود و علاقه‌مندانی که مشتاق به کار در گروه‌های تعزیه هستند می‌توانند با مراجعه به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد و تحویل مدارک با شرکت در این گروه‌ها از کلاس‌های آن بهره‌مند شوند.


کد مطلب: 18414

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/18414/برگزاری-کارگاه-آموزش-تعزیه-خوانی-یزد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir