تحقیق و مطالعه برای سخنرانی و مدح ضروری است

خبرگزاری فارس , 22 ارديبهشت 1393 ساعت 12:42

مسئول تشکل‌های دینی استان اصفهان گفت: مبلغان دینی باید قبل از ایراد سخنرانی و یا مداحی مطالعه و تحقیق داشته باشند و بدانند که برای چه کسانی و در چه مکانی می‌خواهند تبلیغ کنند.


حجت‌الاسلام و المسلمین حسن بابایی روز گذشته در مراسمی در حسینیه بنی فاطمه فلاورجان در جمع مداحان و مبلغین دینی با اشاره به نام‌گذاری سال با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اظهار کرد: کار فرهنگی باید با هدف انجام شود، در غیر این صورت این کار خروجی نداشته و نتیجه نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه هر کار فرهنگی باید با سه هدف آغاز و با همین سه هدف به پایان برسد، گفت: نشر معارف اهل بیت(ع)، بسترسازی برای ظهور امام زمان(عج) و صیانت از ارزش‌های نظام و انقلاب سه هدفی است که در اجرای هر کار فرهنگی باید بدان توجه داشت.

مسئول تشکل‌های دینی استان اصفهان با انتقاد از برخی از رفتارهای مبلغین دینی تصریح کرد: بعضی از مبلغین می‌گویند می‌رویم به مجلس وعظ و یا مداحی هر چه رزق مردم بود همان را می‌گوییم، اما این نشان دهنده بی برنامه بودن این دسته از مبلغین عزیز است.

وی تأکید کرد: یک مبلغ، لازم است قبل از ایراد صحبت و یا مداحی مطالعه و تحقیق داشته باشد، و بداند که برای چه کسانی و در چه مکانی می‌خواهد سخن بگوید و یا مداحی کند و رزق معنوی مردم را از قبل تعیین کند.

بابایی عنوان کرد: پس از دانستن اهداف کار فرهنگی، باید بدانیم که برای کار فرهنگی چگونه عمل کنیم.

وی با بیان اینکه سه روش برای اجرای کار فرهنگی در حوزه مبلغین دینی مطرح است، ادامه داد: شیوه‌ی فرمولی(گریز زدن)، استدلالی و مصداقی، سه شیوه‌ای است که در اجرای مدح و یا وعظ و یا سرودن شعر از آن می‌توان بهره برد.

این مسئول بیان کرد: شیوه‌ نخست، روش سختی است و تنها سخنرانان و مداحان با تجربه و زبردست و با مطالعه می‌توانند از آن به خوبی بهره ببرند.

وی ادامه داد: به طور مثال مبلغ در این شیوه بین کربلا و مدینه پیوندی می‌زند و از آن نتیجه می‌گیرد.

بابایی به شیوه استدلالی اشاره کرد و گفت: این شیوه با ارائه استدلال انجام می‌شود و در پایان مبلغ به نتیجه گیری از آن می‌پردازد.

وی با توصیه شیوه مصادیقی به همه‌ مبلغین خاطرنشان کرد: در این شیوه مبلغ ابتدا به معرفی مصداق سخنان خود می‌پردازد و پس از آن نتیجه گیری می‌کند.


کد مطلب: 18497

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/18497/تحقیق-مطالعه-سخنرانی-مدح-ضروری

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir