برنامه‌ريزي فرهنگي اولويت نخست روحانيون و مداحان است

حج , 30 ارديبهشت 1393 ساعت 9:47

حجت‌الاسلام اسكندري، برنامه ريزي صحيح را مبتني بر يك هدف تربيتي و يا فرهنگي دانست و گفت: يكي از معيارهاي هدف تربيتي اين است كه رشد اعتقادات مخاطب را به دنبال داشته باشد و وي را يك گام به جلو ببرد يعني حتي اگر فرد بي سواد يا كم سواد نيز بود پس از اين سفر نسبت به اعتقاداتش راسخ‌تر شده باشد.


حجت الاسلام والمسلمين اسكندري نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق در جمع روحانيون و مداحان كاروان‌هاي عتبات با اشاره به انواع مختلف شيوه‌هاي تبليغ، يكي از شيوه‌ها را تبليغ روحاني يا مداح به عنوان يك مبلغ مستقل دانست و گفت: يك شيوه آن است كه روحاني يا مداح بر اساس استعدادهايي كه دارد به تنهايي به تبليغ بپردازد و فعاليت‌هاي تبليغي براي زائر داشته باشد.

وي شيوه ديگر در تبليغ را اينگونه اعلام كرد كه روحاني يا مداح به عنوان مسئول و مدير فرهنگي به تبليغ بپردازد و با اين نگاه براي كاروان برنامه ريزي فرهنگي داشته باشد.

اسكندري با بيان اينكه تاكنون تعاريف مختلفي از مديريت مطرح شده است، گفت: يك تعريف كوتاه و جامع در رابطه با مديريت وجود دارد كه عبارت است از برنامه ريزي و انجام كار با كمك ديگران. با اين تعريف شما در هر نقشي كه باشيد اعم از مدير شركت، مدير يك موسسه فرهنگي و يا يك روحاني و مداح مي‌توانيد برنامه ريزي كنيد و اين برنامه را با كمك ديگران انجام دهيد.

وي افزود: روحاني يا مداح بايد در طي يك هفته كه به عتبات مشرف مي‌شود مديريت فرهنگي داشته باشد كه اين مديريت بايد مبتني بر برنامه ريزي دقيق و استفاده از كمك ديگران باشد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود برنامه ريزي صحيح را مبتني بر يك هدف تربيتي و يا فرهنگي دانست و گفت: يكي از معيارهاي هدف تربيتي اين است كه رشد اعتقادات مخاطب را به دنبال داشته باشد و وي را يك گام به جلو ببرد يعني حتي اگر فرد بي سواد يا كم سواد نيز بود پس از اين سفر نسبت به اعتقاداتش راسخ‌تر شده باشد.

حجت الاسلام والمسلمين اسكندري معيار ديگر هدف تربيتي را پايبندي بيشتر مخاطب به ارزشهاي ديني دانست و افزود: مثلا اگر زائري نسبت به عفت كه يكي از ارزشهاي ديني است كم توجهي مي‌كرده، پس از سفر عفت در او نهادينه شود يا اگر تقواي الهي را به درستي رعايت نمي‌كرده پس از سفر به اين ارزش ديني پايبند شود.

اسكندري سومين معيار هدف تربيتي را تغيير در رفتار برشمرد و تصريح كرد: اگر شخصي قبل از سفر انس با قران نداشته، انس با اذكار الهي نداشته، توجه به نماز جماعت اول وقت نداشته و يا حتي نسبت به خانواده و ديگران تندخو بوده است بايد پس از سفر در اين رفتارهايش تغيير ايجاد شود.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در ادامه رشد و تعالي فرهنگ را مبتني بر رشد و تعالي انسانها دانست و همين طور رشد و تعالي انسانها را مبتني بر رشد و تعالي فرهنگ برشمرد و گفت: بين رشد فرهنگ جامعه و تربيت انسان تعامل دو سويه وجود دارد و كسي كه درست تربيت شود باعث رشد فرهنگي جامعه مي‌شود و اگر فرهنگ جامعه رشد كند، رشد و تعالي انسانها را در پي خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمين اسكندري بهره بردن از كمك ديگران را مستلزم اطلاع از استعداد و توانمندي اعضاي كاروان دانست و گفت: متاسفانه يكي از مشكلات موجود اين است كه عليرغم آنكه روحاني يا مداح كاروان حتما مي‌بايست قبل از سفر حداقل يك جلسه توجيهي با زائران داشته باشد اما اين اتفاق كمتر به وقوع مي‌پيوندد و همين نيز سبب ايجاد مشكلاتي در برنامه ريزي صحيح مي‌گردد.

مسئول دفترنمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق، سطح زائران كاروانها را متفاوت برشمرد و خاطرنشان كرد بايد قبل از سفر اطلاع داشته باشيم كه اعضاي كاروان ما از نظر سطح علمي، از نظر سن، توانمندي‌ها و… در چه جايگاهي قرار دارند و با شناخت آنها يك برنامه ريزي مناسب را طراحي كنيم كه اگر بر اين اساس برنامه ريزي كرديم اتفاق ميمون و مباركي است.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق افزود: بر اساس سطح زائران، نيازها هم متفاوت است. يك وقت كاروان مملو از جوانان و دانشجويان تحصيلكرده است و يك وقت كارواني با اعضاي سالمند و كم و سواد است كه بالطبع كاروان دانشجويي به مراتب انتظاراتش بسيار فراتر از كارواني است كه اكثرا مسن و كم سواد هستند.

وي در زمينه ايجاد مشاركت در كاروانهاي دانشجويي نيز تصريح كرد: در كاروانهاي دانشجويي مي‌توان آداب، فضيلت زيارت و معاني متون زيارتنامه‌ها همچون زيارت امين الله، زيارت جامعه كبيره و دعاهاي بعد از زيارت را كه مملو از مضامين اخلاقي و اعتقادي است در بين دانشجويان تقسيم كرد تا آنها پس از مطالعه در مورد نكاتي كه در زيارتنامه و ادعيه ذكر شده به مدت ده دقيقه براي ديگران بيان كنند و حتي اگر قلم خوبي دارند آن را مكتوب كنند تا در اختيار ديگران قرارداده شود.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق تقسيم قرائت قرآن در بين زائران را از ديگر مصاديق مشاركت در بين اعضاي كاروانها دانست و خاطرنشان كرد: يكي ممكن است يك جز تلاوت كند، ديگري پنج صفحه و فردي ممكن است بي سواد باشد كه مي‌توان از او خواست تا به صورت روزانه فقط به آيات نوراني قرآن نگاه كند و در ثواب اين ختم قرآن شريك باشد.

اسكندري در ادامه با ارائه مصاديقي، ايجاد مشاركت در كاروانهاي مختلف را اينگونه توصيف كرد: براي مثال مي‌توانيم از زائران كم سواد بخواهيم آنچه در مورد فضيلت صلوات مي‌دانند براي سايرين بيان كنند و اگر ايرادي در محتواي كلامشان بود آن را اصلاح كنيم وآنان را تشويق كنيم تسبيح به دست بگيرند و ذكر صلوات و لااله الا الله بگويند، نقش دادن زائران براي بيان آنچه از معارف مي‌دانند و تشويق زائر در رابطه با انس با اذكار الهي خود نوعي مشاركت در كار فرهنگي است.

وي همچنين از روحانيون و مداحان كاروان‌ها خواست تا در برنامه ريزي فرهنگي خود مدير كاروان را نيز لحاظ كنند و با برقراري تعاملي سازنده و ايجاد انگيزه براي وي از ظرفيت‌هاي او استفاده كنند.


کد مطلب: 18563

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/18563/برنامه-ريزي-فرهنگي-اولويت-نخست-روحانيون-مداحان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir