یک محقق و عاشورا پژوه در گفت و گو با خیمه:

تمایل مردم به اسطوره ها سبب ایجاد خرافات می گردد

31 ارديبهشت 1387 ساعت 8:00

یک محقق و پژوهشگر مهمترین سبب ورود خرافات به اصل دین را تمایل مردم به اسطوره ها عنوان کرد و تصریح کرد: مردم این که امام حسین(ع) در عاشورا بر طبق اسباب طبیعی و علت و معلولی قیام کرد و در مقابل ظلم ایستاد، را نمی‌پسندند.


محمد اسفندیاری محقق و عاشورا پژوه در گفت و گو با خیمه در خصوص انتشار عکس و خبر سجده یک اسب در یکی از حسینه های بحرین، اصل این خبر را نادرست خواند و خاطر نشان کرد: باید از انتشار و پراکنده شدن این اخبار که جز تحریف و وارد کردن خرافات به دین نیست، جلوگیری شود.

وی خواستار وارد شدن عالمان دینی در این مسئله و رد این گونه خرافات شد و گفت: اگر عالمان و بزرگان دین این تحریفات را به مردم گوشزد کنند و نسبت به ورود خرافات به اصل دین تذکر دهند پذیرش مردم آسان تر صورت می گیرد.

این محقق در خصوص ورود خرافات به اصل دین و تمایل مردم به آن اظهار داشت: عوام مردم در این تصور هستند که هر چه دین اسطوره ای تر باشد دین صحیح تری است به همین دلیل خرافات به سادگی وارد زندگی و افکار مردم می شود.

وی اظهار داشت:. ویل دورانت نویسنده‌ی کتاب تاریخ تمدن و دیوید هیوم نویسنده کتاب تاریخ طبیعی دین، معتقدند مردم آن چه را به اسطوره نزدیک تر باشد به عنوان دین بیشتر قبول دارند.

اسفندیاری با اشاره به کتاب اسرار الشهاده فاضل میبدی که در آن بر هزار معجزه از امام حسین(ع) در روز عاشورا تکیه دارد یادآور شد: مردم این که امام حسین(ع) در عاشورا بر طبق اسباب طبیعی و علت و معلولی قیام کرد و در مقابل ظلم ایستاد، را نمی‌پسندند و خیال می کنند در عاشورا باید اتفاقی ماوراء این امر رخ داده باشد.

این محقق و پژوهشگر در پایان تاکید کرد: باید با تبیین صحیح مباحث دینی مردم در این گونه موارد مردم با این گونه مسایل آشنا شوند.


کد مطلب: 1858

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1858/تمایل-مردم-اسطوره-سبب-ایجاد-خرافات-می-گردد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir