كارگاه آموزش ردیف های موسیقی ایرانی در اردبیل برگزار می شود

حوزه هنری , 21 خرداد 1393 ساعت 14:20

با حضور علاقمندان آواز ایرانی، قاریان و مداحان، روزهای یكشنبه و دوشنبه هر هفته كارگاه آْموزش ردیف های موسیقی ایرانی در حوزه هنری استان اردبیل برگزار می شود.


با حضور علاقمندان آواز ایرانی، قاریان و مداحان، روزهای یكشنبه و دوشنبه هر هفته كارگاه آْموزش ردیف های موسیقی ایرانی در حوزه هنری استان اردبیل برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، استادمحمدعلی احدی، كارشناس و مدیر كارگاه های آموزش موسیقی سنتی ایران با بیان اینكه موسیقی ایران، شامل دستگاه ها، نغمه ها و آوازها، از هزاران سال تا به امروز سینه به سینه درمتن مردم ایران جریان داردگفت: هردستگاه موسیقی ایرانی، تركیبی از پرده های مختلف موسیقی ایرانی است كه انتخاب هریك از آنها حس و شور خاصی را به شنونده انتقال می دهد.

وی افزود: هردستگاه ازتعداد بسیاری گوشه تشكیل شده است و معمولا هنرمندان بدین شیوه عمل می كنند كه از درآمد دستگاه آغاز و با اجرای گوشه اوج یا مخالف و ارایه تصنیف به اجرا خود خاتمه می دهند.

این كارشناس موسیقی ایرانی اضافه كرد: روش تدریس در این كارگاه ها هم درچارچوب نحوه اجرای دستگاهها و آوازها می باشد.

احدی با بیان اینكه صداسازی، آموزش تصانیف و هفت دستگاه شور، سه گاه، چهارگاه، همایون، ماهور، نوا، راست پنجگاه و پنج آواز ابوعطا، بیات ترك، افشاری، دشتی و بیات اصفهان موارد آموزشی كارگاه های آموزش ردیف های موسیقی ایرانی است گفت: قاریان، مداحان و خوانندگان به منظور اجرای درست و مناسب درمراسم ها و پیشرفت در كار خود باید به این دستگاه ها و ردیف ها مسلط باشند.

مدیر كارگاه آموزش ردیف های موسیقی ایرانی اضافه كرد: استعدادهای شكوفا نشده و بالقوه بسیاری از نسل نوجوان وجوان درسطح استان اردبیل وجود داردكه درصورت شناسایی می توانند عملكرد موفقی داشته باشند واین كارگاه ها باهدف شناسایی وپرورش این استعدادها با تمام توان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.


کد مطلب: 18752

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/18752/كارگاه-آموزش-ردیف-های-موسیقی-ایرانی-اردبیل-برگزار-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir