بازگشت ۷۳ زائر ایرانی در محاصره داعش، از سامرا

ایکنا , 7 تير 1393 ساعت 9:53

۷۳ زائر ایرانی که بدون در نظر گرفتن هشدارهای سازمان حج و زیارت به شهر سامرا سفر کرده و طی ۱۰ روز گذشته در محاصره گروه داعش قرار گرفته بودند، به کشور بازگشتند.


با توجه به درگیری‌های اخیر در عراق، متاسفانه ۷۳ زائر ایرانی که به صورت آزاد به عتبات عالیات سفر کرده بودند، ۱۰ روز پیش در سامرا در محاصر گروه داعش قرار گرفتند که با پیگیری‌های مسئولان ایرانی و عراقی این زائران با اقدامات ارتش عراق از محاصره خارج و با سلامتی کامل به میهن اسلامی بازگشتند.

محسن نظافتی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در این خصوص گفت: همزمان با آغاز درگیری‌ها در سامرا، برخی از ایرانیان جهت زیارت عتبه مقدسه به سامرا سفر کرده بودند که در جریان حملات اخیر داعش در سامرا حضور داشته و برای خروج از این شهر با مشکل روبه‌رو شدند.

وی افزود: پس از اطلاع از این ماجرا، مسئولان مربوطه در عراق و ایران پیگیر این موضوع شدند و تصمیم بر این گرفته شد که این عزیزان با تدابیر ویژه نیروهای امنیتی و ارتش عراق از این منطقه خارج شوند.

نظافتی با اشاره به اینکه این گروه از زائران در قالب کاروان آزاد به عراق سفر کرده بودند، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه سفر زائران به سامرا بدون هماهنگی سازمان حج و زیارت به این شهر اتفاق افتاده بود و سازمان حج از نظر قانونی در برابر این افراد هیچ وظیفه‌ای نداشت، اما براساس وظیفه اخلاقی و دینی خودش وارد عمل شد و پیگیری‌ها لازم را انجام داد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در این زمینه همکاری‌های خوبی میان مسئولان سازمان حج و وزارت و امور خارجه ایران و عراق صورت گرفت و چند روز پیش این زائران به صورت هوایی از سامرا خارج و به ایران اسلامی بازگشتند.
هیچ زائر ایرانی در شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا حضور ندارد

این مقام مسئول سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در حال حاضر هیچ زائر ایرانی در شهرهای کربلا، نجف اشرف، کاظمین و سامرا حضور ندارد، تصریح کرد: تنها شماری از عوامل برای نظارت بر رفع نقایض هتل‌ها و آشپزخانه‌ها و… در عراق حضور دارند.

شایان ذکر است، حسن قشقاوی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه ۲۸ خردادماه از ایجاد برخی مشکلات برای زائران ایرانی در سامرا خبر داده بود.


کد مطلب: 18907

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/18907/بازگشت-۷۳-زائر-ایرانی-محاصره-داعش-سامرا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir