تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۳
۰
کد مطلب : ۱۸۹۴۵

آموزش مداحی و نوحه‌خوانی با ردیف‌های موسیقی اصیل

آموزش مداحی و نوحه‌خوانی با ردیف‌های موسیقی اصیل
ساسان ناطق امروز رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: برای ایام تابستان برنامه‌های متنوعی را در حوزه آموزش‌های هنری و ادبی تدارک دیدیم؛ به طوری که ساختمان سابق حوزه هنری به عنوان مرکز آموزش در نظر گرفته شده است تا از این فضا بتوان بیشتر در حوزه آموزش و برنامه‌های کاربردی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در تابستان امسال برنامه‌های حوزه هنری متنوع و فشرده است و در بخش‌های هنرهای تجسمی، نمایشی، آفرینش‌های ادبی، موسیقی، پژوهش و تحقیق و دیگر بخش‌های هنری برنامه‌ریزی‌ انجام شده است، افزود: در بخش موسیقی اقدامی را آغاز کردیم که نتایج آن در دو سه سال آینده آشکار خواهد شد؛ به طوری که خودمان را بی‌نیاز از موسیقی‌های وارداتی و غربی خواهیم کرد تا با غنای بیشتر در این حوزه بتوانیم فعالیت کنیم.

ناطق ادامه داد: تا آهنگ‌سازی و آموزش مداحان و نوحه‌خوانان در قالب ردیف‌ها و موسیقی سنتی وارد شدیم و افتخار ما این است که اردبیل در این زمینه سرآمد است و باید بهترین استعدادها شناسایی شده و مورد توجه و دقت‌نظر قرار گیرد.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل با بیان اینکه بسیاری از شهرستان‌های استان به ویژه مناطق مرزی حتی از داشتن یک سالن هنری و سینمایی محروم هستند، افزود: شهرستان‌هایی نظیر پارس‌آباد و خلخال با حضور هنرمندان مشتاق حتی از داشتن یک سالن تمرینی و نمایشی محروم هستند؛ به طوری که تنها سینمای شهرستانی ما در پارس‌آباد است که با سابقه طولانی دچار فرسودگی شده و امکان بهره‌برداری مناسب همراه با فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید وجود ندارد لذا ضروری است در این زمینه اقدام جدی و عملی انجام شود تا هنرمندان از حداقل امکانات بهره‌مند شوند.

ناطق تصریح کرد: در شهرستان خلخال قبل از سال ۷۴ زمینی برای احداث سینما پیش‌بینی شده و نسبت به اجرای مقدمات آن اقداماتی نیز صورت گرفته است اما این پروژه در همان قدم‌های اول متوقف شده و به نظر می‌رسد کسی در این زمینه پیگیر نیست لذا شایسته است در این باب حرکت متفاوتی را شاهد و ناظر باشیم.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل یادآور شد: در گرامیداشت شهدای مرزی بیله‌سوار که در برابر قشون روس در سال ۱۳۲۰ مقاومت جانانه‌ای را انجام دادند قرار است تا یک ماه آینده کتاب «یک روز به یادمانی در شهر مقدس» را در بیله‌سوار رونمایی کنیم تا ابعاد مختلف این حماسه‌‌آفرینی مشهود و معلوم باشد.

ناطق افزود: باید برای تاریخ قبل از انقلاب و حتی شهدای مبارزاتی دوران قاجار و شاهنشاهی که در برابر بیگانگان از این مرز و بوم دفاع کردند کتاب‌های ارزشمند را به همراه یادمان‌های مناسب داشته باشیم تا خط سیر دفاع ارزشمند از این مرز و بوم کاملاً مشهود و معلوم باشد.

ناطق در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل به وجود استعدادهای مختلف در شهرها و مناطق متعدد اشاره کرد و گفت: بلااستثناء در همه شهرهای این استان استعدادهای هنری و فرهنگی بی‌نظیر بوده اما بهتر است واقعیت‌ها را ببینیم و از تخیل‌پردازی اجتناب کنیم چرا که اگر واقعیت‌ها دیده شود تلاش برای ایجاد بستر مناسب در تولید آثار بهتر و شایسته فراهم خواهد شد و در این زمینه کاستی‌ها و نارسایی‌ها نیز یکی پس از دیگری رفع می‌شود.
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما