ضرورت مشارکت جمعی در تدوین میراث مکتوب آئین‌های نمایشی رمضان

ایکنا , 11 تير 1393 ساعت 9:15

مدیر کانون تئاتر دینی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در میان کارشناسان نمایش آئینی و دینی گفت: گردآوری دستاوردهای نمایش ایرانی در زمینه بزرگداشت ماه رمضان در قالب یک مجلد نفیس و مرجع، کار بزرگی است که مشارکت جمعی همه نهادها و مدیران تئاتری را می‌طلبد.


مدیر کانون تئاتر دینی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در میان کارشناسان نمایش آئینی و دینی گفت: گردآوری دستاوردهای نمایش ایرانی در زمینه بزرگداشت ماه رمضان در قالب یک مجلد نفیس و مرجع، کار بزرگی است که مشارکت جمعی همه نهادها و مدیران تئاتری را می‌طلبد.


محمود فرهنگ، مدیر کانون تئاتر دینی با بیان مطالب فوق گفت: کانون تئاتر دینی تجربه خوبی در زمینه ماندگاری میراث‌های نمایشی آئینی و دینی طی این چند ساله به دست آورده است که نمونه بارز آن چند سال پیش در قالب برپایی خیمه‌ای در محوطه باز تئاتر شهر اتفاق افتاد و مجموعه‌ای از اصیل‌ترین نمایش‌های ایرانی و دینی که بیشتر در حوزه آئین‌های عاشورایی بود در آن اجرا شد.
وی گفت: در یک نگاه کلی شاید به نظر رسد که نمایش‌های آئینی و دینی ما محدود به دو سه گونه نمایشی همچون شبیه‌خوانی و نقالی و تعزیه شود اما این تعداد تنها بخشی از سنت‌های نمایشی هستند که مردم ایران در مناسبت‌های گوناگون دینی و اعتقادی آن را به انجام می‌رسانند و اجمالاً اگر خواسته باشیم اینها را برشماریم از ۳۰ گونه نمایشی تجاوز می‌کند.

رونمایی از دایرة‌المعارف نمایش ایمانی در قالب آئینی باشکوه
دبیر اجرایی جشنواره «تئاتر صاحبدلان» تصریح کرد: کانون تئاتر دینی در قالب برگزاری جشنواره «تئاتر صاحبدلان» به تدوین دایرة‌المعارف ایمانی دست زد؛ کاری بزرگ که توسط یکی از چهره‌های ماندگار عرصه هنرهای نمایشی یعنی فرهاد ناظرزاده کرمانی همچنان در حال انجام است و ظرف یک هفته آینده به پایان می‌رسد که پس از انجام مرحله ویراستاری، در آئین باشکوهی از آن رونمایی خواهد شد.
فرهنگ ادامه داد: بخش اعظمی از میراث نمایشی که به آن اشاره شد مربوط به آئین بزرگداشت ماه رمضان است که از دیرباز مردم اقوام مختلف براساس عقاید و باورهای قومی و بومی خود به آن می‌پرداختند هر چند که بسیاری از آنها به دست فراموشی سپرده شده است اما می‌توان در یک اقدام جهادی به ثبت آنها به عنوان میراث فرهنگی مکتوب مبادرت ورزید و آنها را احیا کرد.
وی گفت: کانون تئاتر دینی می‌تواند به عنوان متولی این امر دست به کار شود و کار را شروع کند اما ادامه کار با توجه به وسعت طرح و اجرای آن نیاز به مشارکت و حمایت همه نهادهای فرهنگی و هنری دارد و تنها کار کانون تئاتر دینی نیست و مثلاً کانون نمایش‌های آئینی و سنتی نیز باید از توان تخصصی خود در این زمینه استفاده کند.

فرهنگ تأکید کرد: بخشی از این میراث به حوزه موسیقی مربوط می‌شود چرا که موسیقی و استفاده از اداوت آن رکن بسیاری از آئین‌های نمایشی است لذا حوزه نمایش کشور باید در این عرصه همکاری با حوزه موسیقی نیز داشته باشند.

اجرای ۱۰ نمایش در ۱۰ استان از ۱۵ رمضان
فرهنگ تأکید کرد: امسال کانون تئاتر دینی برحسب وظیفه خود ویژه این ماه مبارک، از ۱۵ رمضان اجرای ۱۰ نمایش را در ۱۰ استان کشور پیگیری می‌کند و نمایش‌های خیابانی نیز با حال و هوای این ماه از همان تاریخ در محوطه باز تئاتر شهر اجرا خواهند شد.
مدیر کانون تئاتر دینی افزود: این نمایش‌ها در اصل آثار منتخبی بودند که قرار بود در قالب چهارمین جشنواره «تئاتر صاحبدلان» اجرا شوند که بخشی از آنها برای رمضان و بخشی دیگر برای محرم و صفر اجرا خواهند شد.
وی در پایان گفت: امسال اختیار بخش نمایشی بیست و دومین نمایشگاه قرآن کریم از کانون تئاتر دینی خارج شد و کمیته هنری مسئولیت آن را به عهده گرفت که به نظر من به دلیل نبود نظارت دقیق کارشناسی بر روی آثار اجرا شده، کیفیت نمایش‌ها نسبت به سال‌های گذشته افت داشته، هر چند که مکان برگزاری بخش تئاتری نمایشگاه قرآن نیز مناسب نیست.


کد مطلب: 18956

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/18956/ضرورت-مشارکت-جمعی-تدوین-میراث-مکتوب-آئین-های-نمایشی-رمضان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir