شعر آئینی، ابزاری مناسب در برابر هجمه‌های فرهنگی دشمن است

ایکنا , 17 تير 1393 ساعت 9:00

شعر آئینی و ادبیات ارزشی می‌تواند با ورود به بطن جامعه به عنوان یک ابراز فرهنگی مورد استفاده قرار بگیرد؛ به ویژه در جامعه‎ای که از هر طرف عقاید دینی ما مورد هجمه قرار گرفته است، شعر آئینی می‎تواند به عنوان یک ابزار جذاب مورد بهره‌برداری قرار گیرد.


مریم میری، شاعر جوان زنجانی در تعریف شعر آئینی، اظهار کرد: شعر آئینی، شعری است که با ارزش‎های دینی گره خورده و می‎توان گفت که این هنر برای عرض ارادت به ائمه اطهار(ع) و بیان منزلت‎های دینی به کار گرفته می‌شود.
وی افزود: شعر مانند هر هنر دیگری برای خلق، نیاز به پیش‌زمینه‌های ذهنی و مطالعه هنرمندان دارد و شاعران فعال در عرصه شعر آئینی نیز باید بکوشند تا مطالعه دینی خود را تقویت کنند.

میری تصریح کرد: داشتن اطلاعات صحیح دینی و بن‎‌مایه قوی از شناسنامه ائمه اطهار(ع)، سبک زندگی این بزرگواران و همچنین تاریخ حوادث دینی است که می‎تواند زمینه خلق شعر آئینی ناب و هنر ماندگار را فراهم آورد.
این شاعر جوان زنجانی تأکید کرد: با توجه به این‌که بخشی از الهامات شعری از محیط به انسان منتقل می‌شود و زنجان به عنوان «پایتخت شور و شعور حسینی»، دارای فضایی مناسب برای پرورش شعرای بسیار توانمند آئینی است که در سال‌های اخیر نیز مشاهده می‌کنیم که به ویژه گرایش نسل جوان برای حضور و فعالیت در این حوزه چشم‌گیر بوده است.

شعر آئینی می‎تواند در تقویت باورهای دینی افراد اثرگذار باشد
شاعر مجموعه شعر «ضامن آهو» با بیان این‌که شعر آئینی می‎تواند در تقویت باورهای دینی افراد اثرگذار باشد، گفت: خانواده‎ها با تهیه و خواندن کتاب‎هایی که دارای بن‎مایه دینی هستند، از همان ابتدا می‎توانند کودکان خود را با ادبیات دینی آشنا کنند تا این روند در بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: شعر آئینی و ادبیات ارزشی می‌تواند با ورود به بطن جامعه به عنوان یک ابراز فرهنگی مورد استفاده قرار بگیرد؛ به ویژه در جامعه‎ای که از هر طرف عقاید دینی ما مورد هجمه قرار گرفته است، شعر آئینی می‎تواند به عنوان یک ابزار جذاب مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن ادبی اشراق زنجان در پایان با بیان این‌که ۴ انجمن ادبی در فرهنگسرای ارشاد زنجان فعالیت دارند، تصریح کرد: باید تلاش شود تا در مناسبت‏های دینی، زمینه حضور هرچه بیشتر شاعران آئینی در مجامع فراهم شود تا بتوان ذائقه جامعه را به این هنر عادت داد.


کد مطلب: 19000

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/19000/شعر-آئینی-ابزاری-مناسب-برابر-هجمه-های-فرهنگی-دشمن

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir