نوای سحرخوانان همزمان با میلاد امام حسن(ع) به گوش می‌رسد

مهر , 22 تير 1393 ساعت 9:54

همزمان با میلاد مسعود امام حسن مجتبی(ع) ویژه برنامه سحری خوانی با حضور هنرمندان برتر موسیقی مقامی کشور در فرهنگسرای بهمن برگزار می شود.


در ویژه برنامه مناجات خوانی که از ساعت ۱۸ تا ۲۱ یکشنبه ۲۲ تیرماه مصادف با پانزدهم ماه مبارک رمضان در سالن سینمای فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود، هنرمندان برتر موسیقی مقامی کشور حضور خواهند داشت.

این هنرمندان در قالب گروه های «یاسین» به سرپرستی سید تاج‌الدین حسینی از سنندج، «سماچ» به سرپرستی عبدالرضا اخلاقی از بوشهر و استاد رحیم پور از سحری خوانان برتر استان گیلان به هنرنمایی خواهند پرداخت.

ایرانی ها طی سال های متمادی همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان برای اینکه بتوانند تا قبل از سحر مردم را برای عبادت و روزه داری آماده و از خواب بیدار کنند از افرادی که صدای خوشی داشتند، می‌خواستند تا با خواندن اشعار مختلف، اذکار و مناجات خوانی مردم را از خواب بیدار کنند که به آنان «سحری خوان» گفته می شد.

از آنجا که مهم ترین بخش رمضان، «آواز رمضان» است در کنار یک ارتقا هنری، آواز نیز به «آئین سحرخوانی» اضافه شد و بعد از اتمام مناجات اول از سازهایی مانند نقاره، دهل و طبل استفاده می‌شد و این کار تا سه مرتبه توسط نقاره نوازان صورت می گرفت و بعد از آن دعای وقت اذان را قرائت می کردند.

این برنامه به همت امور موسیقی و سرود معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای نخستین بار در فرهنگسرای بهمن برگزار می شود.


کد مطلب: 19045

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/19045/نوای-سحرخوانان-همزمان-میلاد-امام-حسن-ع-گوش-می-رسد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir