جشنواره‌ای در حوزه شعر آئینی کودک نداشته‌ایم

ایکنا , 22 مرداد 1393 ساعت 11:38

عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ جشنواره‌ای در حوزه شعر آئینی کودک نداشته‌ایم، تأکید کرد: شاعران این حوزه، عدم درک عمیق کودکان از مفاهیم آئینی را وسیله توجیه کم‌کاری در این حوزه عنوان می‌کنند.


مصطفی محدثی‌خراسانی، عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی، درباره نمود مبانی آئینی در حوزه شعر کودک و نوجوان اظهار کرد: در سال‌های پیش از انقلاب شاهد رشد چشمگیری در حوزه شعر کودک بودیم و این رویکرد در سال‌های پس از انقلاب نیز از نظر کمی و کیفی رو به رشد بود.

این شاعر در بخش دیگری از سخنانش گفت: نسل جوان به صورت جدی وارد این عرصه شده‌اند و آثار آیینی درخشانی را در حوزه شعر کودک و نوجوان از خود به جا گذاشته‌اند که این موضوع جای امیدواری دارد.

شعر آئینی در حوزه بزرگسال بیش از کودک نمود داشته است
وی با اشاره به وجود اشعار آئینی شاخص و ارزنده در حوزه شعر بزرگسال، عنوان کرد: البته نمی‌توان منکر این بود که در حوزه شعر بزرگسال به نسبت شعر کودک و نوجوان، مضامین آئینی بیشتر به کار رفته‌اند.
محدثی‌خراسانی گفت: جا دارد در این حوزه فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد. البته به عقیده من شعر کودک و نوجوان در حوزه مضامین آئینی کارنامه قابل قبولی داشته است.

«ظهر دهم»؛ نمونه یک اثر موفق در این حوزه
عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه باید در این حوزه فرهنگ‌سازی شود، گفت: برای مثال منظومه «ظهر دهم» قیصر امین‌پور در این راستا اثر ارزنده‌ای است و با رویکرد شعر آئینی کار شده است و اثری اثرگذار و دلنشین به شمار می‌آید.

سیاستگذاران فرهنگی باید این رویکرد را از شاعران مطالبه کنند
محدثی‌خراسانی در ادامه این مطلب گفت: به نظر می‌آید باید قدری هوشمندانه‌تر در این راستا کار می‌شود و در راستای سیاستگذاری فرهنگی در این زمینه، چنین مطالبه‌ای باید از جامعه شاعران طلب می‌شد.
وی به لزوم برپایی جشنواره‌هایی در این حوزه اشاره کرد و گفت: سیاستگذاران فرهنگی باید با اعلام فراخوان در این حوزه نسبت به ایجاد انگیزه برای شاعران و ورود جدی‌تر به این حوزه، زمینه فعالیت بیشتر را فراهم می‌کردند.

جشنواره‌ای در حوزه شعر آئینی کودک نداشته‌ایم
محدثی‌خراسانی همچنین اظهار کرد: شاید یک دلیل عمده این رویکرد آن باشد که جشنواره شعر آئینی برای کودک و نوجوان نداشتیم یا فراخوان ملی در این راستا کمتر وجود داشته است.
به عقیده این شاعر، اگر تلاشی در این زمینه صورت گرفته است، بیشتر بر اساس احساس تکلیف شاعران بوده و ضرورت‌های موردی که پیش آمده تا شاعران به شعرسرایی در این زمینه بپردازند.

دریافت کودکان از اهل بیت، توصیفی و داستان‌گونه است
وی با اشاره به اینکه دریافت کودکان از مفاهیم این حوزه بیشتر دریافت توصیفی و داستان‌گونه است، افزود: اگر بخواهیم بیشتر وارد لایه‌های عمیق‌تر آن از نظر تفکر شویم، شاید ارتباط ما با مخاطب قطع شود و به همین دلیل این کار بسیار دشوار است.

محدثی‌خراسانی تأکید کرد: افرادی که در این راستا گام می‌زنند این گونه توجیه می‌کنند که در این سن باید همین برداشت‌های صاف و ساده را مطرح کرد تا کودکان و نوجوانان بتوانند با این حوزه ارتباط برقرار کنند.
وی گفت: این افراد معتقد هستند که اگر به فلسفه این مفاهیم آئینی بپردازیم و عمیق‌تر وارد این مقوله شویم، اقدامی دشوار را برای ارائه مطالب به این قشر در پیش گرفته‌ایم که از این منظر اقدامی درست است.

این شاعر اظهار کرد: از طرف دیگر شاید این موضوع نوعی توجیه باشد که تولیدکنندگان این آثار ناتوانی خود را در تبدیل این اندیشه‌ها به اثری که بتواند هم عمق داشته باشد و هم بر اساس ذهن و زبان کودک و نوجوان خلق شود دشوار می‌دانند که از پس هر کسی برنمی‌آید و این گونه این مسئله را توجیه می‌کند.

نیازمند ورود افراد هوشمندتر به این حوزه هستیم
محدثی‌خراسانی ادامه داد: نیازمند ورود چهره‌های باسوادتر، هنرمندتر و هوشمندتر در حوزه شعر کودک و نوجوان هستیم تا با رویکرد نوین‌ و قابل درک‌تری برای این قشر به بیان مضامین آئینی بپردازند.
وی با اشاره به «ظهر دهم» افزود: این اثر با ذهن و زبان کودک و نوجوان ارتباط خوب گرفت و به عاشورا با شیوه‌ای عمیق‌تر پرداخت.


کد مطلب: 20454

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/20454/جشنواره-ای-حوزه-شعر-آئینی-کودک-نداشته-ایم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir