شعر آئینی دوران اوج خود را می‌گذراند

ایکنا , 26 مرداد 1393 ساعت 13:12

مدیر انتشارات فصل پنجم با بیان اینکه شعر آئینی در کشورمان در اوج خود جای دارد، گفت: این حوزه نیاز به تقویت ندارد و شاعران در اشعارشان اغلب به عمق پرداخته‌اند و در این راستا این رویکرد باید تداوم یابد.


پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، مدیر انتشارات فصل پنجم (ناشر تخصصی حوزه شعر) درباره عدم نگاه عمیق شاعران به مبانی آئینی در اشعار، اظهار کرد: به نظر من این گونه نیست و در بسیاری از اشعار، شاعران به بیان حماسه، جوانمردی، ایثار، صبر و گذشت پرداخته‌اند که این موارد مصادیق پرداختن شاعران به مضامین از نگاه عمقی است.

به گفته این شاعر، برای مثال در اشعار مربوط به امام حسین(ع) موارد بسیاری دیده می‌شود که به حماسه عاشورا، داغ از دست دادن و شهادت فرزندان امام حسین(ع) و مقاومت آنان در برابر دشمن پرداخته شده است که این موارد نیز عمق ماجرا را بیان می‌کند.

بیگی‌حبیب‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش به اشعار سروده شده درباره حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: در این اشعار به نستوه و مقاوم بودن، پیام‌رسان و مبلغ بودن این بانو پرداخته شده است. بر این اساس می‌توان گفت که موارد بسیاری در اشعار آئینی وجود دارد که عمقی سروده شده‌اند.

این داور چندین دوره جشنواره‌های شعر در ادامه افزود: اگر می‌خواستیم در حوزه شعر آئینی به سطح بپردازیم، باید منتظر می‌ماندیم که با این روند، اشعار این حوزه به سرعت رو به پایان بروند، اما با توجه به تحقیقاتی که در این حوزه انجام داده‌ام، مشاهده کردم که بسیاری از ترکیبات شاعران درباره ویژگی‌های ائمه(ع) سروده شده‌اند.

وی با اشاره به اشعارش درباره امام علی(ع) گفت: در این اشعار نیز هیچ گاه به سطح نپرداخته‌ام. در این اشعار به جوانمردی، نستوه بودن، شجاعت، درایت و صبر امام پرداخته‌ام. در این راستا مسائل بسیاری وجود دارد که شاعران در اشعارشان به آنها پرداخته‌اند و من موافق این نیستم که شاعران بیشتر به اشعار سطحی توجه کرده‌اند.

بیگی‌حبیب‌آبادی درباره اینکه آیا این روند در اشعار شاعران جوان نیز قابل مشاهده است یا تنها در اشعار قدما مشاهده می‌شود، اظهار کرد: شاعران جوان که در دوره جوانی به شعرسرایی می‌پردازند، نیز چنین روندی را دنبال می‌کنند و در کتاب‌هایی که در فصل پنجم منتشر می‌شود شاهد این رویکرد هستیم.

وی با اشاره به اشعار درخوری که بیشتر عمقی سروده شده‌اند، گفت: این شاعران اگر بخواهند در حوزه شعر آئینی به سطح بپردازند، اشعارشان دیده نمی‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

این شاعر درباره آسیب‌هایی که متوجه این حوزه است، افزود: این حوزه اگر دچار قرائت‌های مختلف باشد با آسیب روبرو می‌شود. برای مثال مقتل‌های مختلفی نوشته شده و قرائت‌های مختلف که از عاشورا می‌شود، می‌تواند شعر شاعر در این باره را آسیب‌پذیر کند.

وی تأکید کرد: در این راستا شاعر باید منابع و مأخذ دقیق در اختیار داشته باشد؛ این منابع می‌تواند افراد را از قرائت‌های مختلف و نگاه‌های متفاوت دور کند و آسیب‌پذیری در این حوزه کاهش یابد.

حبیب‌آبادی در ارائه پیشنهاد برای تقویت اشعار این حوزه گفت: اشعار این حوزه نیاز به تقویت ندارد و می‌توان گفت که اشعار حوزه شعر آئینی در کشورمان در اوج خود جای دارند که این حوزه باید تداوم پیدا کند.

مدیر انتشارات فصل پنجم با بیان اینکه از قرن چهارم تاکنون اشعار زیادی در این باره سروده شده است، یادآور شد: شاعران جوان باید با آثار گذشتگان آشنا شوند و اشعار آنها را بخوانند و مطالعات خود را در این زمینه عمق ببخشند.

حبیب‌آبادی با اشاره به آثار ارزنده‌ای که از قدما در حوزه شعر آئینی بر جای مانده است، تصریح کرد: اشعار محتشم کاشانی و عمان سامانی در این راستا حتما باید خوانده شوند.

وی به اشعار معاصر نیز اشاره کرد و افزود: در اشعار شاعران معاصر نیز می‌توان به شعرهای محمدعلی مجاهدی و علی انسانی اشاره کرد. از شاعران جوان‌تر نیز سروده‌های حمیدرضا برقعی قابل تأمل هستند.

حبیب‌آبادی اظهار کرد: این رویکرد نشان‌دهنده توفیق جوانان در این حوزه است. همچنین محمدسعید میرزایی و زارعی هم آثار ارزشمندی در حوزه شعر آئینی دارند. در اکثر آثار شاعران، شعر آیینی حضور چشمگیری دارد که رویکردی ناگسستنی با سرایش شعر شاعران ایجاد کرده است.

وی به اتفاق‌هایی که در چند سال اخیر درباره شعر رضوی روی داده است اشاره کرد و گفت: با توجه به این اشعار متوجه می‌شویم که این حوزه نیازمند تقویت نیست.


کد مطلب: 20482

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/20482/شعر-آئینی-دوران-اوج-خود-می-گذراند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir