داوری 218 اثر در نهمین جشنواره چاوشی‌خوانی رضوی

فارس , 4 شهريور 1393 ساعت 10:31

نهمین دوره جشنواره فرهنگی امام رضا در قالب جشنواره ملی مدیحه‌سرایی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشیح‌خوانی رضوی در استان اردبیل برگزار می‌شود. 218 اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.


مدیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بنیاد امام رضا(ع) گفت: سال‌های گذشته این موضوعات اندکی متفاوت بود مثلا ابتدا از چاوشی‌خوانی و مدیحه‌سرایی آغاز کردیم تا اینکه موضوعات بعدی به آن اضافه شدند. مقالات پژوهشی نیز جزو رشته‌های جشنواره است.

سیدناصر اسحاقی بر ارزشی بودن آثار ارسالی به جشنواره تأکید کرد و گفت: در فراخوان جشنواره معیارهای هر یک از رشته‌ها مشخص شد‌ه‌‌اند و داوران نیز بر اساس همان معیارها به آثار امتیاز می‌دهند. این امر سبب می‌شود آثار بی‌مایه کمتر برای جشنواره ارسال شوند.

وی با اشاره به دریافت آثار به صورت فایل‌های صوتی و تصویری گفت: تا سال قبل علاوه بر ارسال آثار، شرکت‌کنندگان منتخب باید به صورت حضوری نیز نزد داوران اجرا می‌کردند تا نفرات برگزیده انتخاب می‌شدند اما از امسال داوری تنها از روی فایل‌های صوتی یا تصویری صورت می‌گیرد زیرا شاید عده‌ای نتوانند به هر دلیل در روز اجرا حاضر شوند و حقی از آنان زایل شود.

اسحاقی یادآوری کرد: ما برای تمام شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل را از طریق ارسال فراخوان و پیامک از جشنواره امسال مطلع کرده‌ایم. مواردی داشتیم که هر ۹ دوره در جشنواره شرکت کرده‌اند. یزد، هرمزگان، اصفهان و اردبیل بیشترین شرکت کننده را در جشنواره داشتند.

این مدیر کل افزود: در جشنواره امسال ۲۱۸ اثر به دستمان رسیده است که بیشترشان در رشته مداحی بوده‌اند. در بین این آثار ۴۰ نقاله نیز به دست‌مان رسیده است. استقبال از جشنواره نسبت به سال‌های گذشته افزایش کمی و کیفی قابل قبولی داشته به طوریکه امسال شاهد شرکت حرفه‌ای‌ها نیز بودیم.

اسحاقی با اشاره به آخرین دوره برگزار جشنواره امام رضا(ع) با این موضوع در استان اردبیل گفت: جشنواره اکنون به اوج و اشباع خود رسیده است و از سال آینده موضوع دیگری را برای جشنواره ارایه خواهیم کرد. چهار موضوع را برای دوره آینده پیشنهاد داده‌ایم که باید دید کدام یک تصویب می‌شود.

وی درباره برگزیده‌های رشته‌های مختلف توضیح داد: در رشته‌های مدیحه‌سرایی، ابتهال و تواشیح سه برگزیده و در رشته مقاله چهار برگزیده خواهیم داشت. در رشته چاوشی‌خوانی نیز سه برگزیده در بخش گروهی و سه برگزیده در بخش انفرادی خواهیم داشت.

اسحاقی در پایان گفت: اختامییه جشنواره روز دهم شهریور برگزار خواهد شد و تمامی برگزیده‌های اول نیز در تمامی رشته‌ها در آن روز اجرا خواهند داشت.

* برپایی نمایشگاه تجسمی رضوی از آثار منتخب

اصفهان نهمین دوره جشنواره جلوه های رضوی در هنرهای سنتی را برگزار می کند. تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره ۲۰۰ اثر است که نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان ضمن بیان این مطلب گفت: این جشنواره در دوره های گذشته در سه رشته مینیاتور، طراحی نقوش سنتی و گل و مرغ برگزار می شد که امسال دو رشته تذهیب و تشعیر را نیز به آن افزودیم.

محمد قطبی با اشاره به دریافت ۲۰۰ اثر در دبیرخانه جشنواره، گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته حدود دوبرابر شده است که شاید یکی از دلایل آن افزوده شدن دو رشته دیگر به جشنواره باشد. رشته های این جشنواره بسیار تخصصی اند علاوه بر اینکه تمامی آثار باید الزاما با فرهنگ رضوی مرتبط باشند، به همین دلیل در بیشتر موارد شاهد آثار ابتکاری هنرمندان هستیم.

وی یادآوری کرد: معمولا هنرمندان اصفهانی هر سال بیشترین شرکت را در جشنواره دارند شاید به این دلیل که این استان به نوعی پایگاه نگارگری و هنر سنتی اسلامی در ایران محسوب می شود.

قطبی با بیان اینکه اکنون در مرحله انتخاب آثار هستیم و تا پایان مردادماه داوری نهایی انجام و اسامی برگزیدگان اعلام می شود، گفت: ما در هر یک از پنج رشته جشنواره سه برگزیده خواهیم داشت که نفرات اول تا سوم علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جشنواره به ترتیب ۱۵ میلیون ریال، ۱۲ میلیون ریال و ۱۰ میلیون ریال دریافت خواهند کرد. علاوه براین سه نفر را نیز به عنوان برگزیده های ویژه خواهیم داشت که آثارشان علاوه بر ارزش بالای هنری دقیقا منطبق با موضوعات مدنظر جشنواره است، هر یک از برگزیده ها نیز مبلغ ۲۰ میلیون ریال اهدا می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان ششم شهریور ماه مصادف با نخستین روز دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(س) را تاریخ اختتامیه جشنواره جلوه های رضوی در هنرهای سنتی ذکر کرد و گفت: نمایشگاه آثار برگزیده در حاشیه اختتامیه این جشنواره برپا خواهد بود و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

* اختتامیه جشنواره شاهچراغ در دهه کرامت برگزار می‌شود

نماینده آستان مقدس حضرت شاهچراغ در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی - هنری شاهچراغ و عرضه آثار برگزیده در روز یکشنبه ۹ شهریور در حرم حضرت احمد بن موسی (ع) خبر داد.

خواجه نژادیان، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان حضرت شاهچراغ در خصوص برنامه های دهه کرامت در آستان حضرت شاهچراغ (ع) گفت: امسال برنامه های دهه کرامت در دو قسمت برنامه‌های روزانه و عادی و برنامه های ویژه برگزار می شود.

وی در توضیح برنامه های ویژه دهه کرامت گفت: آغازگر برنامه های دهه کرامت، حرکت پیاده و نمادین زنان و دختران شیرازی از حرم حضرت امّ احمد (مادر حضرت شاهچراغ) در خیابان پیروزی به سمت حرم حضرت احمد بن موسی شاهچراغ صبح روز پنج شنبه ۶ شهریور است، که در انتهای این برنامه، حرم حضرت شاهچراغ (ع) توسط زائران گلباران می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان حضرت شاهچراغ خاطرنشان کرد: بعد از ظهر روز جمعه، ۷ شهریور برنامه جشن ویژه کودکان و نوجوانان در صحن حرم مطهر برگزار می شود.خواجه نژادیان در توضیح برنامه های جشنواره منطقه ای شاهچراغ گفت: این جشنواره با موضوع محوری حضرت شاهچراغ و در قالب های شعر، داستان نویسی، خوشنویسی، عکس و پوستر برگزار می شود که ۸ شهریور از ساعت ۲۰:۳۰ شب شعری با موضوع حضرت شاهچراغ (علیه السلام) و برای اولین بار در کشور، برگزار می شود. در این شب شعر شاعران برگزیده آثار خود را قرائت خواهند کرد که نمایشگاه این آثار از ساعت ۱۷ تا ۲۲ روز ۸ شهریور در حاشیه این مراسم برگزار می‌شود.

وی در ادامه گفت: اختتامیه جشنواره فرهنگی، هنری شاهچراغ یکشنبه ۹ شهریور در حرم حضرت احمد بن موسی (ع) برگزار می‌شود که آثار برگزیده همه بخش‌های این جشنواره در حاشیه مراسم اختتامیه به نمایش در می‌آید.


کد مطلب: 20567

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/20567/داوری-218-اثر-نهمین-جشنواره-چاوشی-خوانی-رضوی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir