تاریخ انتشار
شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۰۵۹۸

یک میلیون و 500 هزار نفر پشت نوبت اعزام به حج تمتع قرار دارند

یک میلیون و 500 هزار نفر پشت نوبت اعزام به حج تمتع قرار دارند
سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در دومین روز از هفته حج سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران بود.

وی با اشاره به اینکه ملاک ارزشیابی انسان ها از نظر حضرت امام (ره) میزان خدمت به مردم بوده است، اظهار کرد: از پیامبر(ص) سؤال شد که با ارزشمند ترین فرد در نزد حضرت حق کیست، ایشان پاسخ دادند با ارزش ترین مردم کسی است که بیش ترین خدمت را به مردم انجام دهد.

یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پشت نوبت اعزام به حج تمتع قرار دارند
اوحدی با اشاره به تقارن هفته دولت و هفته حج، به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات سازمان حج و زیارت در بخش های عمره، عتبات و حج تمتع طی یک سال اخیر پرداخت و گفت: در حال حاضر شش میلیون و ۸۰۰ هزار نفر پشت نوبت اعزام به عمره مفرده و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پشت نوبت اعزام به حج تمتع قرار دارند.

وی ادامه داد: سازمان کنفرانس اسلامی سهمیه هر کشور برای حج تمتع را مشخص می کند و به همین دلیل در خصوص تعداد زائران اعزامی به حج تمتع با محدودیت مواجه هستیم اما این محدودیت برای عمره مفرده وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت از اعزام ۸۲۰ هزار نفر به عمره طی یک سال اخیر خبر داد و افزود: در سال گذشته ۴۹۰ هزار نفر به عمره مشرف شده بودند یعنی ۶۷ درصد افزایش اعزام عمره طی یک سال رخ داده است.

وی در ادامه به بیان سه ویژگی عمره سال جاری پرداخت و عنوان کرد: بعد از ۳۵ سال عمره امسال اولین عمره ای بود که در آن زائران ایرانی در نیمه اول ماه صفر مشرف شدند، در خصوص قیمت تمام شده عمره نیز موفق شدیم نسبت به مدت مشابه سال های قبل به ازای هر زائر ۴۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته باشیم یعنی با وجود حفظ کیفیت خدمات در مجموع ۴۰۰ میلیارد تومان برای همه زائران صرفه جویی اتفاق افتاد.

در بین ۸۲۰ هزار زائر ایرانی حتی یک مورد مبتلا به کرونا نداشته ایم
اوحدی ویژگی بزرگ عمره سال جاری را توانمندی های مرکز پزشکی حج و زیارت در حفظ سلامت زائران اعلام و اظهار کرد: در شرایطی که همه کشورهای اسلامی نگران شیوع ویروس کرونا بودند با خدمات پزشکی ارائه شده در بین ۸۲۰ هزار زائر ایرانی حتی یک مورد مبتلا به کرونا نداشته ایم.

وی در خصوص اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات نیز گفت: سال گذشته ۸۵۰ هزار زائر به عتبات عالیات مشرف شدند و در مراسم اربعین سال گذشته نیز ۸۰۰ هزار زائر ایرانی در مراسم پیاده روی اربعین شرکت کردند و خوشبختانه تاکنون حتی یک مورد مشکلات امنیتی برای زائران ایرانی پیش نیامده است.

آغاز پیش ثبت نام عتبات عالیات از شنبه
رئیس سازمان حج و زیارت از آغاز پیش ثبت نام عتبات عالیات از شنبه هشتم شهریور ماه نیز خبر داد و گفت: از شنبه پیش ثبت نام عتبات عالیات در سامانه حج و زیارت شروع می شود و هفتم مهر ماه نیز دور جدید اعزام ها آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: با توصیه های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برنامه های سه روزه و چهار روزه اعزام به عتبات عالیات محقق و در حال اجرا است و توسعه زیرساخت های خدمات رفاهی به زائران عتبات عالیات را نیز در دستور کار خود داریم که بر همین اساس فاز اول زائرسرای چزابه در منطقه بستان در مراسم اربعین برای رهروان اربعین به بهره برداری می سد.

اوحدی به شعار حج سال جاری که « معنویت، خودباوری و اتحاد اسلامی» است نیز اشاره و عنوان کرد: اعتقاد داریم حج از شئونات ولایت است و تمام تلاش سازمان حج و زیارت و بعثه بر این است که حج را به عنوان نماد کارآمدی نظام برگزار و زائران را به عنوان سفیران نظام به عربستان اعزام کنیم.

کاهش دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از قیمت حج
وی همچنین گفت: در سال مدیریت جهادی موفق شدیم مثل سال گذشته که دو میلیون تومان به هر زائر برگرداندیم علی رغم افزایش نرخ ارز، دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از قیمت حج را کاهش دهیم و برای اولین بار وجوه حج را در دو قسط از زائران دریافت کردیم.

رئیس سازمان حج و زیارت به حضور ۵۲ درصدی بانوان در حج تمتع سال جاری نیز اشاره و اعلام کرد: سال گذشته ۱۴ پزشک خانم به حج اعزام شده بود اما امسال ۶۴ پزشک خانم در هفت درمانگاه مخصوص خانم ها به زائران ارائه خدمت می کنند.

افزایش ۱۰۰ درصدی اقلام ایرانی مورد استفاده حجاج ایرانی
اوحدی از افزایش ۱۰۰ درصدی اقلام ایرانی مورد استفاده حجاج ایرانی در عربستان نیز خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته ۲۲ قلم از مایحتاج زائران از ایران تهیه شده بود اما در سال جاری این اقلام ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و ۵۵ قلم از مایحتاج زائران با بهترین کیفیت از ایران تهیه می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه ساعت ۸:۳۰ جمعه آینده اولین گروه زائران ایرانی به سوی مدینه پرواز می کنند، گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند اقتدار معنوی در حج تجلی می کند ما نیز تلاش داریم تمام تمهیدات و امکانات را فراهم کنیم تا بستری برای رسیدن به اقتدار معنوی و بهره برداری زائران از فضای حج باشد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما