سطح کیفی فعالیت مداحان باید ارتقا یابد

شبستان , 8 شهريور 1393 ساعت 12:48

مسئول کانون مداحان استان خوزستان، با بیان اینکه چهار هزار مداح در استان خوزستان دارای پرونده هستند، بر ارتقای سطح کیفی و علمی مداحان و شاعران آیینی تاکید کرد.


سید رضا توفیق، مسئول کانون مداحان استان خوزستان،  چهارشنبه ۵ شهریور در همایش آموزشی مجمع ذاکرین لیبک یا فاطمه الزهرا(س)، با اشاره به اهمیت کار مداحی، گفت: هدف از تشکیل کانون مداحان، ارتقای سطح علمی و کیفی فعالیت مداحان است.

وی با بیان اینکه چهار مداح در استان خوزستان دارای پرونده هستند، افزود: کانون مداحان در اکثر شهرهای استان و آموزش و پرورش شهرستان ها جهت شناسایی استعدادهای ۱۰ تا ۲۰ سال در زمینه مداحی راه اندازی شده و تاکنون ۵۰۰ دانش آموز مداح با این کانون همکاری می کنند.

وی با بیان اینکه مداحی اصولی دارد که اگر رعایت نشود ممکن از موجب انحراف شود، تصریح کرد: از جمله شرایط یک مداح، رعایت اصول و آداب مداحی، آشنایی با قرآن و ادعیه، مخاطب شناسی، شعرشناسی، شناخت آسیب های مداحی و... است.

مسئول کانون مداحان استان خوزستان، با اشاره به اینکه مداح همچون معلم است که همه حرکات، ظواهر و طرز رفتارش مورد توجه است، از این رو باید بسیاری از اصول را رعایت کند، اضافه کرد: همایش آموزشی ذاکرین لیبک یا فاطمه الزهرا در همین راستا برگزار شده است.

وی هدف از برگزاری این همایش را آشنا کردن مداحان با آسیب و آفت‌های مداحی، آداب و شرایط مداحی، احکام و اخلاق، آشنایی با شبهات در خصوص وقایع و حوادث تاریخی، ارائه آموزش‌ های لازم در زمینه آشنایی با مقاتل معتبر، آشنایی با صوت و لحن و... دانست.

توفیق، به تشکیل مجمع الذاکرین لبیک یا فاطمه الزهرا(س) که ویژه خواهران مداح است، اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد هماهنگی، ساماندهی و آشنایی با ظرفیت های خواهرن مداح، شناخت پتانسیل های خواهران، تخصصی کردن فعالیت مداحی و... از جمله اهداف تشکیل این مجمع است.

وی از تهیه دو وبلاگ لبیک یا حسین(ع) و کانون مداحان و کتاب مداحان شامل اشعار خوب و زیبا و در خور شان اهل بیت، اشعار دینی و قرآنی و... خبر داد و افزود: تهیه نرم افزار و منابع آموزشی، صدور کارت شناسایی مداحان و همچنین راه اندازی کتابخانه کانون مداحان استان را در دستور کار داریم.

اولین جلسه این دوره آموزشی مداحی که با حضور ۸۰ خواهران مداح اهواز برگزار شده بود، هفته آینده اجرا می شود و تا ماه محرم ادامه دارد.


کد مطلب: 20608

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/20608/سطح-کیفی-فعالیت-مداحان-باید-ارتقا-یابد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir