تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۰۶۴۷

جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی در راستای تولید محتوا بود

جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی در راستای تولید محتوا بود
آیین پایانی کارگروه رسانه‌های دیجیتال رضوی، ظهر دوشنبه با حضور محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی و سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.

موسویان با بیان این مطلب که حق این بود تا آقای نجفی‌سولاری در این فرصت اطلاعاتی را ارائه کنند چراکه من تازه وارد هستم، اظهار کرد: آقای سولاری زحمات بسیاری برای برگزاری این جشنواره کشیدند.
وی افزود: جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی، به نوعی ادای تکلیف مرکز، انجام تعهدات قانونی و حمایت از تولید محتواست، امروز در دنیای مجازی بحث اصلی محتوا و تولید آن است و امروزه شاهد حجم بالایی از محتوا هستیم.

یک دقیقه در فضای مجازی
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: در یک دقیقه یعنی ۶۰ ثانیه، دو میلیون جستجوی حرفه‌ای، در فیس‌بوک ۱/۸ میلیون لایک، در توییتر ۲۷۸ هزار توییت، ۲۰۴ میلیون ارسال ایمیل، در سامانه ایجاد وبلاگ ۳۴۷ مطلب، در وب‌سایت ۷۵۱ وب‌سایت جدید، ۱۷ هزار نقل و انتقال مالی و ۲۰ هزار عکس جدید انجام می‌شود.
وی بیان کرد: با توجه به این آمار، فضای مجازی بسیار پراهمیت است و حتی مقام معظم رهبری به هنگام تأسیس شورای عالی فضای مجازی فرمودند که اگر فرصت داشتند قطعا ایشان مسئولیت شورا را برعهده می‌گرفتند.
موسویان اظهار کرد: باید همه توانمان را برای تولید محتوا به خرج دهیم و همه دستگاه‌ها‌ها باید وارد میدان شوند تا بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
وی افزود: ۷۱.۲ از کاربرانی که وارد فضای مجازی می‌شوند، با زبان بومی محتوا را جستجو می‌کنند.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: ۱۵۰۰ اثر به جشنواره ارسال شده است که این رقم نسبت به دوره گذشته چشمگیر است اما باید این رقم بیش از اینها باشد.
وی بیان کرد: این جشنواره در بخش‌های مختلفی همچون نرم‌افزارهای رسانه، پایگاه‌های اینترنتی، بازی‌های رایانه‌ای، نرم‌افزارهای تلفن همراه و پیامک ادبی رضوی برگزار شد و یک میلیون پیامک به جشنواره ارسال شده است.
موسویان اظهار کرد: بخش پیامک سبب شد تا همه آحاد مردم به ما بپیوندند تا در بخش تولیدی محتوا قدم‌هایی برداریم. همچنین این امر سبب ایجاد سیستمی به نام فرهنگ‌یار شد.
وی افزود: فرهنگ‌یار را در درگاه ملی مدنظر قرار خواهیم داد. همچنین درگاه ملی در پنج طبقه‌بندی پدید‌آوردندگان، منتقدان، گردآورندگان، تماشاگران و غیرفعالان راه‌اندازی خواهد شد.

غالب پیامک‌های ارسالی از «آفت تکرار» بود
در ادامه بابک دربیگی، دبیر پنجمین دوره جشنواره پیامک ادبی رضوی و مشاور وزیر فرهنگ اظهار کرد: جشنواره رضوی، جشنواره‌ای است که تلاش دارد تا با گسترش فرهنگ رضوی، با استفاده از ساده‌ترین ابزارهای ارتباطات نوین، محتوایی اخلاقی، انسانی و متناسب با شأن و جایگاه فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی تولید کند تا از این رهگذر، با گسترش فرهنگ مرتبط با سیره ائمه اطهار، به ویژه در نسل جوان، به ارتقای فرهنگی و اخلاقی جامعه کمک کند.

وی افزود: این جشنواره، عرصه‌ای مناسب برای بهره‌مندی از ابزار ارتباطی نوین در جهت دستیابی به اهداف تعریف شده از برپایی جشنواره امام رضا(ع)، جشنواره پاسداشت زیبایی‌ها، خوبی‌ها و مکارم و فضائل والای اخلاقی بوده که در وجود گهربار راهنما و الگوی بزرگ و نماد انسان کامل، تجلی یافته است.
دربیگی تصریح کرد: شناسایی و ارج نهادن به تولیدکنندگان و پدید‌آورندگان آثار برتر فرهنگی، در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا(ع) و کمک به انتشار گسترده این آثار، استفاده از ظرفیت‌های متنوع آفرینش‌ها و کوتاه‌نویسی‌های ادبی در تکریم امام‌رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در جهت بسط سیره این بزرگواران، از دیگر اهداف این جشنواره به شمار می‌رود.
مشاور وزیر فرهنگ و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی تصریح کرد: اهداف مدنظر جشنواره بیش از آن که قرار باشد کارنامه‌ای کمی به جای بگذارد، بر توسعه و رشد فرهنگی توجه دارد که متأثراز فرهنگ ائمه اطهار(ع) و سیره امام رضا (ع) است. فرهنگی که به ظلم، دروغ، ریا، تنبلی ذهنی و مردم فریبی دست رد زده، در عوض، سرشار از مهربانی، انسانیت، شرافت، راستی، تلاش برای کار حلال، خلاقیت، عشق و خردورزی است.
وی بیان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در پیامک‌های ادبی ارسالی به دبیرخانه «پنجمین جشنواره پیامک ادبی رضوی» و با توجه به تأکید اصلی و محوری در فراخوان جشنواره مبنی بر بدیع بودن و ابتکاری بودن و پرهیز از تکرار، متأسفانه باید گفت که غالب پیامک‌های ارسالی از «آفت تکرار» و یا به اصطلاح امروزی از عنصر«کپی پیست» مصون نمانده‌اند!
دربیگی اظهار کرد: البته آسیب پیامک‌های موصوف صرفا به عنصر تکرار ختم نشده بلکه اشکال عمده دیگر، اقتباس ناصواب آنها از لابه لای اشعار شاعران و یا متون ادبی که گاه با اندک تغییری در نمادهای رضوی در زمره مصادیق سرقت ادبی قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: امید که با آسیب‌شناسی‌های انجام شده بتوانیم در جشنواره سال آتی شاهد پیامک‌های ابداعی، ابتکاری و کیفی‌تر مخاطبان باشیم.

در پایان از برگزیدگان جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی با حضور محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما