افزایش خدمات رفاهی برای زائران زمینی عتبات

ایکنا , 16 شهريور 1393 ساعت 10:01

با امضای تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان حج و زیارت، ستاد بازسازی عتبات عالیات و قرارگاه مرکزی راهیان نور خدمات رفاهی و اسکان زائران زمینی عتبات عالیات افزایش می‌یابد.


مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان حج و زیارت، ستاد بازسازی عتبات عالیات و سازمان بسیج مستضعفین، شنبه ۱۵ شهریور ماه در سازمان حج و زیارت برگزار شد.

در این مراسم که سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و سردار علی فضلی فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور کشور حضور داشتند، تفاهم‌نامه همکاری با هدف توسعه و تجهیز زیرساخت‌ها، خدمات، امکانات، تأسیسات رفاهی و اقاماتی مورد نیاز زائران عتبات عالیات در شهرها، بین مسیرها و مرزهای ایران و عراق به امضا رسید.

سعید اوحدی، در ابتدای این نشست با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه‌ای در سازمان حج و زیارت برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت، جهادی، گفت: شناسایی مصادیق عملی این شعار و تجلی اقتصاد و فرهنگ در سازمان حج و زیارت از وظایف این کارگروه بود.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت خوبی که سازمان حج و زیارت در ارتباط با شبکه بانکی دارد و ارتباط گسترده با خیل عظیم مردمی که علاقه‌مند به حضور در عتبات عالیات هستند و با در نظر گرفتن این واقعیت که اگر برای ساخت ریزساخت‌های خدماتی برای زائران منتظر سرمایه‌گذاری شرکت‌های عراقی می‌ماندیم، سال‌ها طول می‌کشید، بحث توسعه زیرساخت‌ها در مبادی ورودی و خروجی از ایران به عراق و بل‌عکس مد نظر قرار گرفت.

اوحدی اعلام کرد: طراحی هتل شلمچه پایان یافته و عملیات اجرایی آن با سرمایه‌گذاری شیعیان کویتی در حال انجام است؛ همچنین طراحی و جانمایی هتل مهران صورت گرفته و زائر سرای چزابه نیز با توجه به کمبود شدید امکانات در مرز چزابه که موجب شد در اربعین گذشته بیش از ۲۰ هزار زائر دو روز زیر باران با کمترین امکانات در نقطه صفر مرزی منتظر خروج از کشور باشند نیز با همت خوبی که شرکت امید زائر به خرج داده است، در اربعین سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

ساخت ۱۰۰۰ اتاق برای زائران ایرانی در نجف اشرف
رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات برای ارائه خدمات بیشتر به زائران عتبات، گفت: یک قطعه زمین در نجف اشرف توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در اختیار سازمان حج و زیارت قرار داده می‌شود که امیدواریم پس از طی تشریفات قانونی احداث هزار اتاق برای زائران در آن آغاز شود.

وی به ارتباط گسترده زائران با سازمان حج و زیارت و ظرفیتی که می‌توان برای آشنا کردن زائران با اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات از آن استفاده کرد نیز اشاره و عنوان کرد: از این طریق می‌توان مشارکت زائران در بازسازی اعتاب مقدسه را شتاب بیشتری بخشید.

حضور مفید قرارگاه راهیان نور در ستاد دائمی اربعین از ناهماهنگی‌ها جلوگیری می‌کند
اوحدی به فصل‌های مشترک زیاد بین سازمان حج و زیارت و ستاد مرکزی راهیان نور نیز اشاره و اظهار کرد: ستاد دائمی اربعین در سازمان حج و زیارت تشکیل شده است که حضور مفید قرارگاه راهیان نور در این ستاد موجب خواهد شد از ناهماهنگی‌هایی که در اربعین گذشته صورت گرفت، جلوگیری شود.

خدمات بیمه‌ای تمامی زائران اربعین توسط سازمان حج و زیارت صورت می‌گیرد
وی اعلام کرد: خدمات بیمه‌ای تمامی زائران اربعین در سال جاری توسط سازمان حج و زیارت صورت می‌گیرد و خدمات پزشکی هلال احمر نیز رایگان بوده، وجوهی که در نقاط مرزی از زائران گرفته می‌شد نیز در اربعین حذف می‌شود تا زائران با کمترین توقف در مرزها وارد عراق شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ساماندهی اعزام زائران اربعین در سال جاری از مناطق شهری و استانی با استفاده از ظرفیت راهیان نور صورت می‌گیرد.

در ادامه این نشست سردار فضلی، فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور با اشاره به اینکه مرزهای هزارو ۳۵۰ کیلومتری ایران و عراق که مسیر تردد زمینی زائران عتبات عالیات هست، طی هشت سال شاهد حماسه‌های مردم ایران بوده، گفت: این مرزها اکنون نیز جغرافیای به جای آوردن حج بصیرتی کاروان‌های راهیان نور است.

وی ادامه داد: سالانه پنج میلیون نفر در سفرهای راهیان نور مشارکت می‌کنند و اگر زیرساخت‌های جاده‌ای فراهم شود امکان گسترش این تعداد نیز وجود دارد.

فضلی با اشاره به اینکه ظرفیت روایت‌گری، تبلیغ و اجرای نمایش‌های رزمی شبانه در اردوهای راهیان نور فراهم است، گفت: این ظرفیت اقتضا می‌کند با همکاری سازمان حج و زیارت برای تسهیل و کمک به رفاه زائرانی که به صورت زمینی از همین مرزها عبور می‌کنند خدمات رسانی انجام دهیم.

آماده هستیم از محورهایی که راهیان نور عبور می‌کنند به زائران عتبات عالیات خدمات ارائه دهیم
وی اعلام آمادگی کرد که در زمان برگزاری مراسم اربعین با توقف سفرهای راهیان نور محل‌های اقامتی و خدماتی این گروه را در اختیار زائران اربعین قرار دهند و افزود: اماده هستیم از محورهایی که راهیان نور عبور می‌کنند به زائران عتبات عالیات خدمات ارائه دهیم.

امکان اسکان ۲۰ هزار زائر عتبات عالیات در اردوگاه‌های راهیان نور
فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور همچنین اعلام آمادگی کرد که ۲۴ ساعت روایت‌ و بازدید راهیان نور برای زائران عتبات عالیات ارائه شود؛ همچنین در خرمشهر برای ۲۰ هزار نفر در چند اردوگاه راهیان نور امکان اسکان زائران وجود دارد تا شرایط عبور آنها از مرز فراهم شود حتی می‌توان کارهای اداری زائران را نیز با ساخت چند دفتر در این اردوگاه‌ها انجام داد تا عبور آنها راحت‌تر و بدون وقفه صورت گیرد.

فضلی در پایان سخنانش اعلام کرد: از ۱۵ مهر ماه اعزام نمادین یک میلیون دانش‌آموز دختر و پسر آغاز می‌شود.

حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز در این مراسم با اشاره به ارتباط بسیار خوب این ستاد با تولیت‌های حرم‌های شریف ائمه اطهار(ع) در چهار شهر مقدس عراق، گفت: متأسفانه ارتباط خوب ستاد با تولیت‌های حرم‌های مقدس هیچ‌گاه برای بهبود خدمات به زائران ایرانی استفاده نشده است.

وی به بخشی از اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق اشاره کرد و گفت: دو سال است که وارد فاز سوم بازسازی عتبات عالیات یعنی توسعه حرم‌های مطهر شده‌ایم؛ در شهر کربلا طرح جامع توسعه دو حرم شریف آغاز شده و زمین برای ساخت اولین صحن از چهار صحن توسعه‌ای این حرم‌ها با عنوان صحن عقیله بنی‌هاشم تملک شده و تا یک ماه آینده که طراحی این صحن به اتمام رسید عملیات اجرایی ان نیز آغاز می‌شود.

حرم حضرت علی(ع) حتی از امامزاده صالح در تهران نیز کوچک‌تر است
پلارک با ابراز تأسف از اینکه حرم حضرت علی(ع) حتی از امامزاده صالح(ع) در تهران نیز کوچک‌تر است، گفت: طرح توسعه حرم حضرت علی(ع) با عنوان صحن حضرت زهرا(س) موجب می‌شود حرم حضرت علی(ع) ۱۰ برابر بزرگ‌تر شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح توسعه حرم سامرا ۲۰۰ متر جانمایی شده بود که مقام معظم رهبری فرمودند این میزان کم است و طرح را تا ۵۰۰ متر افزایش دهید که این اقدام صورت گرفت و اخیراً نیز استحکامات ما برای دفاع از حرم تا همین ۵۰۰ متر بود که دشمن جرئت ورود به آن را نیافت.

پلارک در پایان سخنانش خواستار معرفی اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات برای زائران شد.


کد مطلب: 20709

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/20709/افزایش-خدمات-رفاهی-زائران-زمینی-عتبات

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir