مستندسازی عاشورایی به عزاداری‌ و نذری خلاصه شده است

ایکنا , 8 مهر 1393 ساعت 9:48

مستند عاشورایی تنها نشان دادن عزاداری‌ها و نذری‌ها نیست، فیلمسازان ما علاقه‌مند نیستند که در این حوزه کار تحقیقاتی انجام دهند و سراغ راحت‌ترین کار می‌روند.


فریدون نجفی، مستندساز، با بیان این‌که مستند عاشورایی تنها به نشان دادن آیین‌ها خلاصه نمی‌شود، اظهار کرد: سالهاست که در سینمای مستند باب شده که فیلم عاشورایی تنها کارهایی است که در آنها به عزاداری‌ها یا نذری‌ها بسنده می‌شود، در صورتی که این رویکرد کاملاً اشتباه است و نوعی جفا نسبت به معنای عظیم عاشورا محسوب می‌شود.

وی افزود: دلیل این ضعف رایج نیز این است که فیلمسازان ما علاقه‌مند نیستند که در این حوزه کار تحقیقاتی انجام دهند، پس راحت‌ترین کار را انجام داده و با ساخت موضوعاتی که به آسانی در دسترشان است، کاری سفارشی تولید می‌کنند؛ البته نتیجه این غفلت تنها به این سبک از مستندسازی خلاصه نمی‌شود، بلکه به نوعی مخاطب‌گریزی را نیز در پی دارد.

این فیلمساز تأکید کرد: راهی که برای از بین بردن این نگرش نادرست در مستند‌سازی عاشورایی می‌توان ارائه کرد، این است که در قالب جشنواره‌های موضوعی به این بخش از فیلمسازی پرداخته شود. این اتفاق می‌تواند در قالب جلسات نقد و بررسی یا کارگاه‌های فیلمسازی رخ دهد. این اتفاق نیز باید به پشتوانه استادان مطرح انجام شود تا فیلمسازان جوان با انگیزه بیشتری در آن حضور یابند.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: توجه به ارزش‌ها و اخلاقیات اسلامی، نوعی پرداختن به اهداف قیام امام حسین(ع) است. همانگونه که اباعبدالله(ع) فرمودند: «من قیام نکردم، مگر برای به پا کردن اخلاق». البته همانطور که در ابتدای سخنان خود گفتم باید توجه به این موضوعات خارج از کلیشه‌های رایج باشد.

این کارگردان برگزیده جشنواره‌های مختلف خارجی گفت: برای درک بهتر موضوع از سینمای داستانی مثال می‌زنم. فیلم‌هایی چون «بچه‌های آسمان»، «آواز گنجشک‌ها» و... درباره روزی حلال و کرامت انسانی است. در این آثار گفته می‌شود که مشکلات زیاد، دلیلی برای تن دادن به برخی کارها نیست. این پیام به شکلی زیبا در این دست فیلم‌ها بیان شده و باید در سینمای مستند مورد توجه قرار گیرد.

کارگردان مستند در پایان «خانه فاطمه کجاست» خاطرنشان کرد: از مسئولان سینمایی می‌خواهم که شرایط به نمایش درآمدن فیلم‌های مستند را بیشتر فراهم کند، چون مستند‌ساز وقتی ببیند که کارهایش بیشتر دیده می‌شود با دقت نظر بیشتری کار خود را جلوی دوربین می‌برد.


کد مطلب: 20958

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/20958/مستندسازی-عاشورایی-عزاداری-نذری-خلاصه-شده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir