معرفی شخصیت امام علی(ع) محور نگارش آثار ادبی قرار گیرد

ایکنا , 16 مهر 1393 ساعت 9:34

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم افتتاحیه همایش «باران غدیر» که روز گذشته ۱۵ مهر برگزار شد، عنوان کرد: شعرا و ادبا بر پایه آنچه که از زبان پیامبر(ص) در معرفی شخصیت امام علی(ع) مطرح شده است، به عنوان محور فعالیت، به نگارش اثر بپردازند.


مراسم افتتاحیه همایش «باران غدیر» که قرار است از ۱۵ تا ۱۹ مهرماه در چهار شهر قم، تهران، مشهد و شیراز برگزار شود، عصر دیروز، ۱۵ مهرماه در حوز هنری و با حضور لاله افتخاری، نماینده مجلس، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام و المسلمین زائری، دبیر علمی همایش، علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، مجتبی رحماندوست، اسماعیل خلج و شاعرانی از داخل و خارج کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی در مراسم افتتاحیه این همایش به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره و عنوان کرد: خداوند برای حفظ دینش، شخصی را با تمام ویژگی‌ها منصوب کرد که به هدایت و امامت جامعه و رهبری آن بپردازد.

وی ادامه داد: در این رابطه چند پیشنهاد را مطرح می‌کنم. اولین پیشنهاد اینکه شعرا و ادبا در آثارشان به بیان آنچه که از زبان پیامبر(ص) در معرفی شخصیت امام علی(ع) مطرح شده است، به عنوان محور فعالیت بپردازند.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه افزود: پیامبر(ص) به امام علی(ع) فرمود که یا علی! هیچ کس مانند من تو را نشناخت و هیچ کس مانند تو مرا نشناخت. وقتی شخصیت اول جهان اسلام به معرفی امام علی(ع) بپردازد، به این معنی است که به صورت واقعی امام را معرفی کرده است.
رئیس سازمان اوقاف همچنین اظهار کرد: احادیث بسیاری از پیامبر اکرم(ص) درباره معرفی امام علی(ع) بیان شده که در کتب اهل تسنن نیز یافت می‌شود. از جمله اینکه علی پرچم هدایت است و برای همه بشریت است.

وی ادامه داد: خداوند به پیامبر فرمود که علی(ع) وصی و خلیفه تو بر اهل بیت تو و امت اسلام است. همچنین پیامبر فرمود که علی از من است و من از علی هستم. علی با حق است و حق با علی است نیز جمله مشهور دیگری از پیامبر در وصف امیرالمومنین(ع) است به این معنی که امام علی(ع) در هر کجا باشد، محور حق و عدالت است.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه اظهار کرد: حق و علی از هم جدا نمی‌شوند تا روز قیامت بر من وارد شوند نیز حدیث دیگری است که از پیامبر(ص) نقل شده است. علی با قرآن و قرآن با علی است نیز در وصف امیر مومنان بیان شده است. همچنین قرآن و علی از هم جدا شدنی نیستند. از آنجا که قرآن کتاب هدایت است، پس امام علی(ع) نیز امام هدایت بشریت است.

رئیس سازمان اوقاف در بخش دیگری از سخنانش به اینکه پیامبر فرمود که من و علی از یک شجره هستیم، اشاره کرد و گفت: علی ستون دین است، یاد و نام علی به زبان عبادت است، دست من و علی در اجرای عدالت برابر اس، من و علی پدران این امت هستیم، من شهر علم هستم و علی در آن است و بعد از من عالم‌ترین امت، علی است؛ همه احادیثی هستند که پیامبر اکرم(ص) درباره امام علی(ع) بیان فرموده‌اند.

وی با اشاره به بیان پیامبر اکرم(ص) در روز عید غدیر که فرمود هر کس علی را یاری کند، خداوند او را یاری می‌کند، گفت: دومین پیشنهادی که در این باره دارم این است که مهمترین نیاز امروز جامعه را مشخص و بر اساس آن و امام علی(ع) به نگارش و سرایش کتاب و شعر و مقاله و ... بپردازید.

حجت‌الاسلام محمدی به پیام رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: معظم‌له در پیامی به حجاج امسال فرمودند که مهم‌ترین نیاز امروز جامعه اتحاد مسلمین است. در اینجا باید از اتحاد و همدلی در برابر حربه دشمنان برای جدایی اسلام و ملت فلسطین و ادیان الهی از یکدیگر بهره بگیریم و به معرفی اسلام ناب محمدی(ص) بپردازیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه فلسطین پاره تن اسلام است، ادامه داد: باید دشمن اصلی را بشناسیم و درباره آن غفلت نکنیم. آمریکا و رژیم صهیونیستی دشمنان اصلی اسلام و مسلمین هستند.

پس از سخنرانی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، جورج شکور از شاعران لبنانی مسیحی به شعرخوانی درباره امام علی(ع) پرداخت و پس از آن، مراسم رونمایی از کتاب وی با عنوان «حماسه امام حسین(ع)» که به کوشش وی نوشته و توسط حجت‌الاسلام و المسلمین زائری ترجمه شده بود، با حضور حجج اسلام محمدی، خاموشی، مومنی‌شریف و مولوی‌دوست، دبیر اجرایی همایش رونمایی شد. شعرخوانی علیرضا قزوه نیز بخش دیگری از این مراسم بود.

حجت‌الاسلام زائری نیز گفت: امثال جرداق و پولس سلامه در ادبیات بسیار هستند. در حوزه ادبیات میان دینی و میان مذهبی آثار فراوانی داریم که بعضاً ناشناخته هستند. در سال‌های گذشته با توسعه کمی و کیفی همایش روبرو بودیم. از یک سو موضوع همایش که ثابت بود، در قالب‌های مختلف ادبی همچون شعر و ... آثاری را داشتیم. این موضوع شاید هدف پیامبر اکرم هم بود، وقتی که به حسان ثابت فرمودند درباره غدیر شعر بگو، شاید تاکید پیامبر این بود که ماجرای غدیر خم در قالب‌های هنری به همه رسانده شود.

وی گفت: علامه امینی در الغدیر نمونه‌هایی را ذکر کرده‌اند، ولی در دهه‌های اخیر موارد بسیاری را داریم که به این موارد اشاره کرده‌اند. حوزه هنری در طول سال‌های گذشته با این هدف به این حوزه وارد شد و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از سال گذشته در این همایش مشارکت کرد. وظیفه ذاتی این دو سازمان این بود که رسالت پیامبر را در این حوزه دنبال کنند.

حجت‌الاسلام زائری از شکور یاد کرد و افزود: این شاعر لبنانی به ما انتقاد کرد که چرا یوم‌الغدیر می‌گویید، در حالی که در عبارت غدیر موضع و موقف و مفهوم غدیر حضور ندارد، باید بگویید یوم‌الولایه یا یوم‌الوصایه.

دبیر این همایش در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید از اسقف جورج صلیبا یاد کرد که بر سر مزار شهدای گمنام آیاتی از قرآن را تلاوت کرد. این موارد از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در شرایط امروز که آمریکا و استکبار جهانی و عدوانش مثل داعش در تفرقه و جدایی مذاهب تلاش می‌کنند، می‌تواند دل‌ها را به هم نزدیک کند و تصویر جدیدی ارائه دهد.

وی اظهار کرد: در خلال همایش آثاری منتشر شده است. مهمانی از این همایش به کشورش بازگشت و کتابی درباره امام سجاد(ع) منتشر کرد. مهمان‌هایی بوده‌اند از کشورهای دیگر که در این حوزه آثار جدید منتشر کرده‌اند. پایان‌نامه‌های متعدد در این حوزه طی سال‌های گذشته منتشر شده است. وقتی امروز دانشمندان علوم اجتماعی می‌گویند اثر جهانی شدن این است که بشر به دنبال عدالت جهانی بگردد و در نتیجه در جستجوی حکومت واحد جهانی باشد، یعنی امام علی می‌تواند همه ما را در کنار هم جمع کند.


کد مطلب: 21044

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21044/معرفی-شخصیت-امام-علی-ع-محور-نگارش-آثار-ادبی-قرار-گیرد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir