انتشار پایان‌نامه‌ها و آثار ادبی میان‌دینی، نمایان‌گر تاثیر «باران غدیر» است

ایکنا , 16 مهر 1393 ساعت 9:49

دبیر علمی همایش «باران غدیر» در مراسم افتتاحیه این همایش، درباره تاثیر این همایش در سطح بین‌الملل اظهار کرد: انتشار آثار ادبی میان‌دینی از سوی مهمانانی که در این همایش حضور داشتند، نشانگر تاثیر این همایش است.


مراسم افتتاحیه همایش «باران غدیر» که قرار است از ۱۵ تا ۱۹ مهرماه در چهار شهر قم، تهران، مشهد و شیراز برگزار شود، عصر دیروز، ۱۵ مهرماه در حوزه هنری و با حضور لاله افتخاری، نماینده مجلس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام و المسلمین زائری، دبیر علمی همایش، علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، مجتبی رحماندوست، اسماعیل خلج و شاعرانی از داخل و خارج کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری در این مراسم عنوان کرد: شاید کسانی در ایران، کسانی که به موضوع غدیر و امام علی(ع) و شخصیت ارزشمند وی و فرزندان وی آثاری را در خارج از کشور منتشر کردند، همچون جورج جرداق، پولس سلامه و ... را بشناسند؛ اما واقعیت این است که افراد بسیار زیادی در نقاط مختلف دنیا هستند که در حوزه ادبیات میان دینی و میان ادبی آثاری دارند.

وی با بیان این مطلب افزود: ما از افرادی مثل پوشکین، ادیب مشهور روسی تا جانان کرایف، خالق گالیله آثاری داریم که درباره قرآن کریم و پیامبر(ص) و حادثه کربلا آثار متعدد تولید کرده‌اند. مخصوصا در دهه‌های اخیر و در مناطق مختلف خاورمیانه و کشورهایی مثل لبنان و عمان و اردن و سوریه و فلسطین آثار متعدد داریم.

حجت‌الاسلام زائری ادامه داد: امثال جرداق و پولس سلامه در ادبیات بسیار هستند. در حوزه ادبیات میان دینی و میان مذهبی آثار فراوانی داریم که بعضاً ناشناخته هستند. در سال‌های گذشته با توسعه کمی و کیفی همایش روبرو بودیم. از یک سو موضوع همایش که ثابت بود، در قالب‌های مختلف ادبی همچون شعر و ... آثاری را داشتیم. این موضوع شاید هدف پیامبر اکرم هم بود، وقتی که به حسان ثابت فرمودند درباره غدیر شعر بگو، شاید تاکید پیامبر این بود که ماجرای غدیر خم در قالب‌های هنری به همه رسانده شود.

وی گفت: علامه امینی در الغدیر نمونه‌هایی را ذکر کرده‌اند، ولی در دهه‌های اخیر موارد بسیاری را داریم که به این موارد اشاره کرده‌اند. حوزه هنری در طول سال‌های گذشته با این هدف به این حوزه وارد شد و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از سال گذشته در این همایش مشارکت کرد. وظیفه ذاتی این دو سازمان این بود که رسالت پیامبر را در این حوزه دنبال کنند.

حجت‌الاسلام زائری از شکور یاد کرد و افزود: این شاعر لبنانی به ما انتقاد کرد که چرا یوم‌الغدیر می‌گویید، در حالی که در عبارت غدیر موضع و موقف و مفهوم غدیر حضور ندارد، باید بگویید یوم‌الولایه یا یوم‌الوصایه.

دبیر این همایش در بخش دیگری از سخنانش گفت: از اسقف جورج صلیبا یاد کرد که بر سر مزار شهدای گمنام آیاتی از قرآن را تلاوت کرد. این موارد از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در شرایط امروز که آمریکا و استکبار جهانی و عدوانش مثل داعش در تفرقه و جدایی مذاهب تلاش می‌کنند، می‌تواند دل‌ها را به هم نزدیک کند و تصویر جدیدی ارائه دهد.

وی اظهار کرد: در خلال همایش آثاری منتشر شده است. مهمانی از این همایش به کشورش بازگشت و کتابی درباره امام سجاد(ع) منتشر کرد. مهمان‌هایی بوده‌اند از کشورهای دیگر که در این حوزه آثار جدید منتشر کرده‌اند. پایان‌نامه‌های متعدد در این حوزه طی سال‌های گذشته منتشر شده است. وقتی امروز دانشمندان علوم اجتماعی می‌گویند اثر جهانی شدن این است که بشر به دنبال عدالت جهانی بگردد و در نتیجه در جستجوی حکومت واحد جهانی باشد، یعنی امام علی می‌تواند همه ما را در کنار هم جمع کند.

حجت‌الاسلام زائری همچنین از نقاط مشترک در همایش باران غدیر یاد کرد و افزود: از مهمان‌های مختلف و ادیان مختلف این حرف بیان می‌شود که چرا تصور می‌کنید که امام علی(ع) فقط متعلق به شماست، امام علی فقط مال شما تنها نیست. وقتی اسم کتاب را «هماری رسول» و «هماری علی» می‌گذارند به این معنی که پیامبر ما و امام علی ما، صراحتا این موضع را دارند که این شخصیت‌های برجسته متعلق به شما نیستند و به همه تعلق دارند.

وی گفت: در همایش امسال مهمانانی از ترکیه، پاکستان، هندوستان، تاجیکستان، لبنان و ... داریم که نخبگانی در حوزه کار خود هستند و شاخص‌های حوزه ادبیات به شمار می‌روند. برخی از موسیقدانان در میان مهمانان هستند که مناجات امیرالمومنین را در مفاتیح‌الجنان در نقاط مختلف جهان اجرا کرده‌اند و امروز در قالب اثر موسیقی اجرا می‌کند.


کد مطلب: 21045

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21045/انتشار-پایان-نامه-ها-آثار-ادبی-میان-دینی-نمایان-گر-تاثیر-باران-غدیر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir