تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۱۱۶۰

هنرمندان تئاتر مذهبی دچار خودسانسوری‌اند/ برنامه‌ای برای محرم و صفر وجود ندارد

هنرمندان تئاتر مذهبی دچار خودسانسوری‌اند/ برنامه‌ای برای محرم و صفر وجود ندارد
سیدعلی موسویان، نویسنده و کارگردان تئاتر، گفت: درباره اینکه چرا تاکنون شاهد تولید اثر فاخر نمایشی در مورد واقعه غدیرخم نبوده‌ایم، ترجیح می‌دهم به شکل مصداقی به این مسئله می‌پردازم که برای خودم اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: به مناسبت عید غدیرخم امسال نگارش یک نمایشنامه را با نام «آه بر انکار ماه» به عهده داشتم که قرار بود توسط یکی از کارگردانان مطرح و جمعی از بازیگران حرفه‌ای تئاتر در یکی از سالن‌های اصلی تهران چند روز پیش و چند روز پس از عید سعید غدیرخم اجرای عموم شود.

موسویان تصریح کرد: تهیه‌کنندگی این تئاتر را یکی از ارگان‌های فعال به عهده داشت اما با وجود آغاز تمرینات، به دلیل کسری بودجه این ارگان نتوانست هزینه‌های نمایش را تأمین کند؛ توجیه هم این بود که بودجه فرهنگی امسال به یک هشتم کاهش پیدا کرده پس نمی‌توان کار تئاتر کرد.

این کارگردان تئاتر گفت: این مسئله مشکل اصلی تئاتر کشور است که موجب می‌شود برنامه‌ریزی جامعی در زمینه تولیدات نمایشی به ویژه تولیدات مناسبتی و مذهبی نداشته باشیم؛ در حال حاضر در آستانه ماه محرم و صفر هستیم اما به جرئت می‌توانم بگویم که برنامه‌ای برای تولیدات نمایشی این ایام نیز تدارک دیده نشده است.

بازیگر نمایش «پلاک ۸» در ادامه گفت: مورد دیگری که وجود داشت اینکه من برای نگارش این نمایشنامه تعداد ۸ کتاب معتبر و مرجع تاریخ شیعه را به دقت مطالعه کردم و همه مطالبی را که در نمایشنامه لحاظ کردم منطبق با واقعیت و مستند بود اما به محض ارائه طرح برای تأیید، به من گفتند که اینجا و این نکته و موارد دیگر باید حذف شود.

موسویان افزود: حال اینجا این پرسش مطرح است که مگر می‌شود در مورد یک واقعه با سند تاریخی صحبت کرد اما از آوردن نام شخصیت‌ها و برخی وقایعی که در آن وجود دارد منصرف شد آن هم به این دلیل که ممکن است به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید؟ این آیا به معنای خودسانسوری و حذف بسیاری از واقعیت‌های تاریخی که باید همگی با دانستن همه جزئیات آن، خود به قضاوت بپردازند، نیست؟

وی با اشاره به اینکه باید در جامعه شیعی هنری را دنبال کرد که در آن تفکرات و دیدگاه مذهب تشیع محقق شود، گفت: این اعتقاد همه ماست و به فرض تنوع قومیتی نباید از بیان آنچه واقعیت تاریخی است و حتی در کتب بسیاری از علمای اهل تسنن هم در این مورد اتفاق نظر وجود دارد، واهمه داشت.

موسویان گفت: در یکی از کتب تاریخی در مورد حجة‌الوداع، نقلی معروف وجود دارد که تا قبل از رسیدن کاروان به محل غدیرخم، ۱۴ نفر قصد ترور پیامبر(ص) را داشته‌اند و جالب اینکه وقتی برپایه سند تاریخی قصد دارم در نمایشنامه نام آنها را ذکر کنم، به من گوشزد می‌شود که به صلاح است نام آنها حذف شود و من معنی این مسئله را هرگز متوجه نمی‌شوم.

وی در پایان گفت: البته قبول دارم که در تأکید منویات مقام معظم رهبری باید کمی محتاط بود تا آب به آسیاب دشمن ریخته نشود اما به نظر من پرداخت صریح و شفاف در مورد وقایع تاریخی در قالب آثار هنری نیاز امروز جامعه ماست تا مخاطبان بتوانند محکی برای شناخت دوست و دشمن خود از هم داشته باشند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما